På cykel i södra Frankrike?

Kanske klassas det knappt som långcykling, men funderar på ett par dagsturer eller någon två- tredagstur i södra Frankrike när jag åker dit om ett par veckor - och undrar om någon kan tipsa om någon specifik sträcka (bra väg, vacker omgivning)? Vi utgår från Marseille, är lite sugen på att gå lite i bergen också, så vi tar oss kanske söderut mor Pyrenéerna.

Luberon

Hej!
För lite knappt 10 år sedan gjorde vi en treveckors tur i Provence. Vi cyklade från Marseille till Nice via Aix, Avignon, Pont du Gard, Apt, Grand Canyon du Verdon och sen vidare mot Nice. Området är som gjort för att cykla i.

Området runt Aix är väldigt fint med massa mysiga småbyar och ett väldigt vackert landskap. Det är ett myller av småvägar och aldrig långt mellan byarna så se till att ha en bra karta.

Under vår tur följde vi delvis Luberon-leden som jag tror kan vara värd att titta närmare på för er.
http://eng.veloloisirluberon.com/

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack så mycket, vilken bra sida du länkade till - fann just häromdagen att Marseille ligger nära Camargue-nationalparken, som jag alltid drömt om att besöka, verkar dessutom ligga nära Luberon, så båda hinns nog med!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips