Ovanlig fångst!

Jag och en kompis var och fiskade i Dalsland. Kompisen fick bottennapp, när han väl fick loss det kom hans drag upp med ett annat gammalt rostigt drag som satt fast på.
Hur stor är den sannolikheten?

Verkar hända rätt ofta, kompisen kastade med wobbler i en sjö när han lyfte upp den för nästa kast så satt det en spinnare på, hade fastnat i spinnarens ögla. Bara o kroka av o stoppa i draglådan.
En annan polare stod o viftade med flugspö han hade på en fluga i krokstorlek 24, tiny tiny ....helt plötsligt hugger en trollslända flugan o börjar vispas med i kasten :)
En annan wobblerhistoria var en fiskmås som försökte ta wobblern, men den missade dock...
 
Jag har sedan väldigt många år tillbaka byggt en beteslossare (som jag hissar ned via fiskelinan och försöker kroka i betet) Ofta får man loss det, men händer det skiter sig. Nu i höstas så fastnade kompisen rejält, en stor och dyr wobbler. Han ville gärna försöka med min lossare, okey. Jag kopplade fast den på linan och han firade ned och började joxa lite. Efter ett tag hakade det i! Jag sa att nu släpper du inte efter nått, bara dra! Han drog och upp kom ett bete, det lustiga var att det inte var hans wobbler som kom upp, istället kom ett riktigt stort skeddrag upp. Man kan väl inte direkt skylla på beteslossaren i det fallet, den hade gjort sitt jobb... blev rätt men ändå fel...
 
hmmmm

Tror nog att min ovanligast fångst är när jag satt om metade betesfisk till gäddfiske med levande agn. Jag fick en liten abborre, en liten pinne och när jag skulle dra upp den tog en gädda på lilla pinnen, väldigt chockande för min del:)

Fast nog roligare är när jag jiggade abborre i Upplands skärgård och stötte på ett lodjur på en klipphäll på cirka två meters håll....
 
För länge sedan då man fortfarande kunde ta båten ut från stugan på östkusten och dra upp en middagstorsk så fick min farfar något stort på kroken. "Det här var tungt!" ropade han. Sen "det verkar alldeles dött". Och nog var det stendött allt. Kroken hade fastnat i ett hål i en stor skrovlig sten på flera kilo!
 
Hmmm, ovanlig fångt. Kul ämne!
Har fått diverse drag (de felsta har gått bra att använda efter rengörning och nya krokar) men konstigast var när jag trodde att stor-gösen äntligen nappat, efter mycket slit kom en julgran upp! Visserligen använder man julgranar för att skapa konstgjorda barnkammare till abborre, men i den sjön ha mig veterligen inga sådana åtgärder satts in. Dessutom fångade jag julgranen mitt i sjön på ett ganska rejält djup..
 
En fiskeklubbskompis lyckades med att kroka en fladdermus med sin Guldskallemontana.
Som tur var träffades inte huvudet på fladdermusen!

Röding
 

Bilagor

  • Montana batman.jpg
    Montana batman.jpg
    30.1 KB · Visningar: 490
Har faktiskt fått fladdermus jag med :) fast min tog på en Royal Coachman.
Sen har jag fått mås en gång vid Sankt Annas skärgård, östersjön. Metade gädda med löja & glidflöte, hade en liten tyngd framför löjan som hade trillat av och löjf*n flöt varpå en mås dök ner och tog fisken... Tyvärr var det d sista den måsen gjorde i sitt liv =/
Skämdes ganska rejält då jag säkert hade 50 pers till publik och måsen flyger runt med min lina och skriker...
 
Mal !

I juli 1999 var jag och två kompisar i skåne för att meta efter ål, björkna, faren mm. Syftet var att försöka fånga för oss norrlänningar nya arter.
En kväll när vi satt vid en å för att bottenmeta efter ål, då fick jag en mal på kroken! Trots mörkret så kunde den ene av mina kompisar filma hela händelsen, som slutade med att jag faktiskt tappade malen tillbaka ner i ån. Det var ju lika bra det för malen är nämligen fridlyst!
Ägaren till campingen där vi bodde blev eld och lågor, kontaktade media, och det blev ett väldans ståhej med intervjuer till både tidningar och TV.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...