Gränsens högsta punkt?

SR meddelar i dessa dagar en sensationell nyhet. Svensk-norska gränsens högsta punkt ligger inte alls i Sylarna utan i Arjeplogsfjällen. 1998 gick jag en tur i Saltfjellet, Arjeplogsfjällen och SUlitelma. Om detta skrev jag bl a i Fjällklubbens tidning samma år:
"Mavas är kanske Sveriges mest isolerade bosättning, så det är lite overkligt att landa i två-åringens lekhage. Jag köpte en del överbliven mat och blev visad en tältplats på en udde, majestätiskt, och med effektfull inramning av Syd- och Nordsaulo, med sin påträngande dubbeltopp. Det är gränsens högsta punkt." Den uppgiften fick jag troligen från folket på Mavas.
 
Spännande och kommer det från SR lär det ju vara rätt :) ... och kollar man på minkarta får i alla fall jag det till att vara riktigt. Cirka 1752 vid Nuortta Savlo och 1742 vid Sylarna.

/ Stefan
 
Spännande och kommer det från SR lär det ju vara rätt :) ... och kollar man på minkarta får i alla fall jag det till att vara riktigt. Cirka 1752 vid Nuortta Savlo och 1742 vid Sylarna.

/ Stefan
Du kanskde missar poängen. Vad jafg ifrågasätter är det påstådda *nyhetsvärdet* -- det handlar ju om något jag vetat, eller trott mig veta, i 25 år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.