Sveriges högsta vattenfall??

Officiellt räknas Njupeskär i Fulufjället, Dalarna, som vårt lands högsta vattenfall. (78 m i fritt fall och 125 m sammanlagt) Men det finns faktiskt ett som är tre gånger högre, och ligger i Måskoesvaajjas undangömda dalgång på Norra Storfjället, Hemavan. Jag har tidigare efterlyst bilder på Måskoesnåiveglaciären i detta forum, men är samtidigt nyfiken på varför ingen verkar ha tagit någon notis om vattenfallet. Kungsleden med Syterstugan ligger inte så långt borta, och den väl kände fotografen Claes Grundsten har nämnt dalgången i en av sina böcker. Nu återstår bara att rikta en kamera mot detta grandiosa naturfenomen. Dess flöde torde vara betydande, när en medelstor glaciär låter hela sin vattenmängd drapera den drygt 300 m höga tröskeln. För egen del har jag ännu bara kunnat utläsa detta från en karta i Google Earth, men i sommar hoppas jag att det står några ytterligare fjällvandrare och njuter av skådespelet i Måskoesvajja.
 
Jag har varit där, men tyvärr hade jag ingen kamera med mig..! Var inte så jättemycket vatten då jag var där under sensommaren om man jämför med Njupeskär dock :)

// Jocke
 
För att något ska vara ett vattenfall så måste det väl vara just ett fall, inte bara en brant fors? Enligt kartan finns det inget högt stup runt Måskoesvajja, däremot ett par imponerande branter. Men definitivt inget utrymme för 240 meters fritt fall. Höjdskillnaden mellan glaciärsjön och platån nedanför branten ser ut att vara ca 180 meter.

Jag har aldrig varit i Måskoesvajja eller framme vid Måskonåiveglaciären, men däremot har jag varit på väg att trilla ner för branten öster om Skraahpetjåhke i total dimma. Efter en kartrekning följde vi glaciärkanten ner till dalgången norr om Skraahpetjåhke istället.
 
Senast ändrad:
Peter Nilsson!
Du kan inte ana vad glad jag blir över att se dessa bilder från Måskoesvaajja. De slår nästan upplevelsen av den amerikanska presidentinstallationen, som jag nyss tittade på i televisionen. Jag arbetar på ett fjällepos med titeln "T'ärnaglaciärerna - partitur till Bergsmusiken". Där ingår Måskoesnåive och dalgången nedanför som viktiga inslag i "glaciärlinsen" och "ljusets singularitet". Texten är i James Joyce-anda, och således medvetet obegriplig eftersom jag vill retas lite med empiristerna. Fjällvärlden har också en "inre" sida, och det är den jag uppehåller mig vid. Dina bilder har gett mig utmärkta verktyg i det fortsatta arbetet med att förstå Det Verkligt Verkliga. Tack, Peter!
/Y.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
camoscio Gränsens högsta punkt? Fjällvandring 3
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Unnah Högsta punkten i Sverige Fjällvandring 5
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Julius Kramer Bestigning av Hvannadalshnúkur (Islands högsta)? Fjällvandring 1
fredric_verklig.se Norges högsta berg - Fjällvandring i Norge? Fjällvandring 15
Setter Högsta topparna i Sverige Fjällvandring 4
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
BrittMarie Vattenfall efterlyses Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.