Otillgänglighetspolen

Jag tror att stora myrområden norrut är ganska säkra om man inte vill träffa på folk. Har jobbat mycket med inventeringar över hela Sverige, och dessa områden upplever jag som väldigt ödsliga. Just myrområden tror jag har föga dragningskraft på turister och andra. Svårframkomliga, inga vägar, miljoners mygg.

Dessa myrar är ofta ganska opåverkade och ger verklig vildmarkskänsla. Tycker om de här "ändlösa" myrarna!

Fjällen är stora, men även otillgängligare områden kan ju vara intressanta för vandrare, fiskare m fl, och så rör sig ju renskötarna nästan överallt, om än inte överallt hela tiden. Även produktionsskogarna norrut är tämligen ödsliga. Men där finns ju oftast vägar inte alltför långt bort, och med dem risk för att man stöter på t ex bärplockare.

Sedan är det ju så att skogar och myrar i allmänhet, även i södra Sverige, är väldigt folktomma. De flesta skogsflanörer rör sig längs stigar, i närheten av samhällen och stugor, i anslutning till sjöar, i reservat mm. Är man ute i vanlig skogsmark utan stigar mm så är det mycket sällan man träffar på någon människa.

Hemma hos mig är det också ganska ”ödsligt”. Här finns andra stugor i närheten, men närmaste bofasta finns drygt en mil bort, mätt längs bilväg. Kan gå åtskilliga veckor här utan att jag ser en människa.

Någon som vet hur många fastboende det finns som har över en mil till närmsta granne?
 
Jag lekte med ett kartprogram och kom fram till följande:
Mäter man från de närmaste vägarna i Sverige och Norge så blir det 47.136 km från närmaste bilväg.
Posionen ligger på N67 19.034 E17 09.867
Det blir ca 7.8 km Nordöst från Tuottarstugorna i Sarek.
Vid östra stranden av Lulep Rissajavarre (Rissajaure?) närmare bestämt..

Det är alltid kul att denna punkt uppmärksammas. Jag drar mig till minnes att den diskuterades för några år sedan i en parallell tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45410&highlight=otillg%E4ngligaste&page=4
inlägg #41.

Positionerna skiljer, men obetydligt. Här det blivit någon ändring i vägnätet sedan för några år sedan?
 
Någon som vet var världens otillgänglighetspol ligger om vi bortser från de uppenbara Nord- och Sydpolen?


/Vojma
 
Ett ämne jag funderat på lite, och som ligger inte helt ifrån trådens ämne, är var sverige det största sammanhängande skogsområdet finns. Då menar jag ett område skog som inte har avverkats de senaste 100 åren och som inte genomkorsas av vägarn skapade i modern tid (dvs de senaste 100 åren).

Det kan inte vara några jättestora områden direkt va?
 
Ett ämne jag funderat på lite, och som ligger inte helt ifrån trådens ämne, är var sverige det största sammanhängande skogsområdet finns. Då menar jag ett område skog som inte har avverkats de senaste 100 åren och som inte genomkorsas av vägarn skapade i modern tid (dvs de senaste 100 åren).

Det kan inte vara några jättestora områden direkt va?
Sjaunja, kanske? Fast där finns ju också många öppna myrar så det är väl en definitionsfråga om det räknas som ett sammanhängande skogsområde eller inte...
 
Jodå, skog blandat med myr ska nog räknas också.

Jag har en fix ide om att hitta såna områden, och kollat en del på satelitbilder efter såna här sammanhängande skogsområden utan skogsvägar eller synbara artificiella kanter på skogen.

De största hittar jag nordost om Kiruna, då kan man hitta områden som är uppemot 800-900 kvadratkilometer. T ex. väster om Övre Soppero mot finska gränsen till. Pessinki.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.