Osprey regnskydd till ryggan?

Hej!
Var ute i heldagsregn häromdagen och konstaterade än en gång att regnskyddet till min ryggsäck läcker, det blir blötare på insidan än på utsidan! Ett Haglöfs som varit med några år...
Har läst om Ospreys regnskydd som är lätta...men är de bra?

Någon som hårdtestat i ösregn? I så fall är jag väldigt intresserad av erfarenheter!

Tips på andra bra regnskydd går förstås också an!

Hälsn BrittMarie
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sammanträffande! Jag köpte ett litet Osprey igår (20-40 liter), men vill inte önska mig regn just nu bara för att få svaret snabbt...

Letade även Hikers regnskydd för att kunna jämföra, men hittade bara detta och Haglöfs just i den storlek jag sökte. Känns som det som var minst och lättast, och packas snyggt ihop "i sig själv" i en liten fastsydd ficka: Smidigt!
 
"Fick" ett Cloudcover igår tillsammans med gubens 50-årspresent från Get-out.
Den verkar fin i materialet,lite seg,lätt och smidig,det kan ju också vara ett bra alternativ
 
"Fick" ett Cloudcover igår tillsammans med gubens 50-årspresent från Get-out.
Den verkar fin i materialet,lite seg,lätt och smidig,det kan ju också vara ett bra alternativ

Kör med cloud cover själv!
I ösregn blir den fuktig på insidan.
Jag tycker dock inte att detta är något problem eftersom ryggsäcken oftast klarar av att stöta bort denna fukten.
Lätt är det i alla fall.
//Peter
 
Osprey!

Nu har jag köpt mej ett Osprey regnskydd!

Var i storsta´n på västkusten i ett helt annat ärende igår eftermiddag men hann med en snabb vända på Femmans sport som har sååå mycket mera än någon friluftsbutik hemmavid... Osprey finns inte någon som säljer här så jag klämde lite på deras lätta ryggsäckar också.

Men som sagt, ett nytt regnskydd inhandlades så nu får det gamla gå i pension, kanske kan återanvändas som persedelpåsar som inte behöver vara vattentäta.

BM
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Gammal tråd, men den kan väl dammas av. ;-)

Några nya erfaranheter? Är Ospreys skydd värt pengarna eller kan man lika gärna köpa ett på Classe för 90 kr?

Har beställt en Talon 33 och jag vill ha ett regnskydd till den. Men att betala 25% av vad jag gav för säcken för en nylonbit känns så där.

Biltema har ett också. Men där står inte nåt om mått och vikt. Ser tjockt (= tungt) ut, tycker jag. Bryr mig inte om några tiotals gram hit eller dit, är ju en säck för dagsturer, men vill ju inte att det ska vara TUNGT...
 
Kan inte svara för regnskydd då jag sällan använ mitt men är grymt nöjd med min ospray Cykelväska. Använt i ett par år på daglig pendling till från jobb och flera längre cykeläventyr. Perfekt passform, bra lösningar med fack mm. Grym kvalité.
 
Jag har Ospreys gråa "Ultralight Raincover" och den har fungerat som den ska, även under ett par extremt regniga Norgeturer.
Skillnaden mot Classe är inte bara, eller ens främst, vikten och bulken (den packar mycket smått), utan fr a att Osprey knäpps ihop runt ryggen och träs över höftbältet, så att kanten sluter tätt på alla sidor och risken för att det rinner in vatten i glipor mellan skyddet och bärsystemet minimeras.
Jag var väldigt tacksam för den egenskapen, när det hällregnade på tvären dygnet runt. :p
 
Ah, det var nyttig information. Tack så mycket! Vet du om det gula hi-vis-överdraget är likadant? Det är det enda jag hittar nämligen - och jag gillar färgen. Brukar plocka svamp och ställa ifrån mig ryggsäcken och ibland tappar jag bort den så jag valde en röd säck. Signalfärger är bra för folk som lätt tappar pejlen.:cool:

http://www.eventyrsport.se/hi-vis-raincover-s-regnskydd-0881500161.html?c=128858

Nu är ju det här en säck mest för dagsturer, så inte hela välden om nåt blir blött, men det är trevligare om det inte blir det.
 
Det gula har jag inte sett, möjligen någon lite enklare variant (?).
Förstår fördelen med signalfärg, men just knallgult brukar jag undvika - tycker det drar till sig allt möjligt småkryp.
 
Sant! Tänkte jag inte på. Rött är bättre. Tror tanken är att man kanske cyklar med säcken på ryggen och då kan ju gult vara bra. Är det de som inte är gula här som du har? Min skärm har pajat och för mig ser de gröna ut.
http://www.ospreyeurope.com/se_sv/accessories/raincovers

Det verkar som de gula är för mindre säckar och de andra för större. Man kan alltså inte välja. Det för 30-50 l väger 80 g och det gula för 20-35 l väger 110 g så de gula är tyngre.

Nåja, regnar det så gömmer sig insekterna, så det funkar nog. Du har övertygat mig. Ska hålla span efter exrapriser. Tack för hjälpen! :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.