Osprey regnskydd till ryggan?

Hej!
Var ute i heldagsregn häromdagen och konstaterade än en gång att regnskyddet till min ryggsäck läcker, det blir blötare på insidan än på utsidan! Ett Haglöfs som varit med några år...
Har läst om Ospreys regnskydd som är lätta...men är de bra?

Någon som hårdtestat i ösregn? I så fall är jag väldigt intresserad av erfarenheter!

Tips på andra bra regnskydd går förstås också an!

Hälsn BrittMarie
 
Sammanträffande! Jag köpte ett litet Osprey igår (20-40 liter), men vill inte önska mig regn just nu bara för att få svaret snabbt...

Letade även Hikers regnskydd för att kunna jämföra, men hittade bara detta och Haglöfs just i den storlek jag sökte. Känns som det som var minst och lättast, och packas snyggt ihop "i sig själv" i en liten fastsydd ficka: Smidigt!
 
"Fick" ett Cloudcover igår tillsammans med gubens 50-årspresent från Get-out.
Den verkar fin i materialet,lite seg,lätt och smidig,det kan ju också vara ett bra alternativ
 
"Fick" ett Cloudcover igår tillsammans med gubens 50-årspresent från Get-out.
Den verkar fin i materialet,lite seg,lätt och smidig,det kan ju också vara ett bra alternativ

Kör med cloud cover själv!
I ösregn blir den fuktig på insidan.
Jag tycker dock inte att detta är något problem eftersom ryggsäcken oftast klarar av att stöta bort denna fukten.
Lätt är det i alla fall.
//Peter
 
Osprey!

Nu har jag köpt mej ett Osprey regnskydd!

Var i storsta´n på västkusten i ett helt annat ärende igår eftermiddag men hann med en snabb vända på Femmans sport som har sååå mycket mera än någon friluftsbutik hemmavid... Osprey finns inte någon som säljer här så jag klämde lite på deras lätta ryggsäckar också.

Men som sagt, ett nytt regnskydd inhandlades så nu får det gamla gå i pension, kanske kan återanvändas som persedelpåsar som inte behöver vara vattentäta.

BM
 
Gammal tråd, men den kan väl dammas av. ;-)

Några nya erfaranheter? Är Ospreys skydd värt pengarna eller kan man lika gärna köpa ett på Classe för 90 kr?

Har beställt en Talon 33 och jag vill ha ett regnskydd till den. Men att betala 25% av vad jag gav för säcken för en nylonbit känns så där.

Biltema har ett också. Men där står inte nåt om mått och vikt. Ser tjockt (= tungt) ut, tycker jag. Bryr mig inte om några tiotals gram hit eller dit, är ju en säck för dagsturer, men vill ju inte att det ska vara TUNGT...
 
Kan inte svara för regnskydd då jag sällan använ mitt men är grymt nöjd med min ospray Cykelväska. Använt i ett par år på daglig pendling till från jobb och flera längre cykeläventyr. Perfekt passform, bra lösningar med fack mm. Grym kvalité.
 
Jag har Ospreys gråa "Ultralight Raincover" och den har fungerat som den ska, även under ett par extremt regniga Norgeturer.
Skillnaden mot Classe är inte bara, eller ens främst, vikten och bulken (den packar mycket smått), utan fr a att Osprey knäpps ihop runt ryggen och träs över höftbältet, så att kanten sluter tätt på alla sidor och risken för att det rinner in vatten i glipor mellan skyddet och bärsystemet minimeras.
Jag var väldigt tacksam för den egenskapen, när det hällregnade på tvären dygnet runt. :p
 
Ah, det var nyttig information. Tack så mycket! Vet du om det gula hi-vis-överdraget är likadant? Det är det enda jag hittar nämligen - och jag gillar färgen. Brukar plocka svamp och ställa ifrån mig ryggsäcken och ibland tappar jag bort den så jag valde en röd säck. Signalfärger är bra för folk som lätt tappar pejlen.:cool:

http://www.eventyrsport.se/hi-vis-raincover-s-regnskydd-0881500161.html?c=128858

Nu är ju det här en säck mest för dagsturer, så inte hela välden om nåt blir blött, men det är trevligare om det inte blir det.
 
Det gula har jag inte sett, möjligen någon lite enklare variant (?).
Förstår fördelen med signalfärg, men just knallgult brukar jag undvika - tycker det drar till sig allt möjligt småkryp.
 
Sant! Tänkte jag inte på. Rött är bättre. Tror tanken är att man kanske cyklar med säcken på ryggen och då kan ju gult vara bra. Är det de som inte är gula här som du har? Min skärm har pajat och för mig ser de gröna ut.
http://www.ospreyeurope.com/se_sv/accessories/raincovers

Det verkar som de gula är för mindre säckar och de andra för större. Man kan alltså inte välja. Det för 30-50 l väger 80 g och det gula för 20-35 l väger 110 g så de gula är tyngre.

Nåja, regnar det så gömmer sig insekterna, så det funkar nog. Du har övertygat mig. Ska hålla span efter exrapriser. Tack för hjälpen! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.