Osprey Aether vs Argon

Hej alla väskproffs!

Jag är ute efter en vandringsrygga i 70l-klassen och var inne på Friluftsland tidigare idag. Efter nästan två timmars hjälp med både kängor och ryggsäck så kändes det väldigt oinspirerat i "stormarknaden" Naturkompaniet (Friluftsland i Lund=mkt bra!). Dessutom hade jag redan testat två Osprey-säckar som satt som gjutet hos just Friluftsland.

Slutpladdrat

Både Aether och Argon satt bra. Argon är snyggast (väger tungt :p) och bärsystemet kändes robustare. Den kostar dock 2800 mot Aethers 2000. Någon som kan hjälpa mig att välja? Någon som kan dela med sig av erfarenheter av dessa säckar? Argon har "Ospray Custom Fit" vilket är ett system där höftspännet värms för att sedan passas in efter bäraren... gör det någon skillnad?

Tack på förhand!
 
Minsann, där fanns det ju recensioner, tack för hjälpen! Om det finns fler åsikter kring dessa säckar så är jag dock idel öra!
 
Jag har en aether och måste säga att det är en riktigt bra säck. Hyffsat lätt och riktigt bra och bekvämt bärsystem, som klarar tunga laster. Den känns väldigt genomtänkt. Gillar verkligen den luftiga ryggplattan (Airscape eller vad det nu kallas), som verkligen minskar ryggsvetten.

Känns Aether skön på ryggen/höften, så tycker jag helt klart du skall välja den före den dyrare och tyngre Argon.

Lycka till med köpet!

/Erik
 
Har för mig att även Aether går att få höftbältet anpassat genom att det värms upp. Var i samma situation som dig men valde själv Argon. Efter att ha gått omkring i affären i en timme och fyll båda med en massa vikter tyckte jag att Argon satt aningen lite bättre. Det som avgjorde var att jag i två olika affärer fick höra att Argon skulle vara stabilare och klara av tung vikt lite bättre. Om det är sant eller ej vet jag inte. Men jag är ingen minimalist när det gäller packning. Har bara hunnit med en veckotur och är väldigt nöjd än så länge. Både med komfort och stabilitet.
 
Blev en Aether

Det sunda förnuftet tog överhanden och jag valde den billigare och lättare av de två ryggsäckarna. Jag har provvandrat 2 ggr 5 km med 23 resp 17 kg och det känns riktigt bra. Jag har dock en följdfråga:
Bör man impregnera Osprays säckar och bör man köpa ett regnskydd?
 
Grattis till köpet. Jag skulle rekommendera dig att köpa ett regnskydd. En impregnering kommer inte klara ett skyfall speciellt bra. Själv använder jag Ospreys egna regnskydd, som är lätt, tåligt och snyggt.

/Erik
 
Det sunda förnuftet tog överhanden och jag valde den billigare och lättare av de två ryggsäckarna. Jag har provvandrat 2 ggr 5 km med 23 resp 17 kg och det känns riktigt bra. Jag har dock en följdfråga:
Bör man impregnera Osprays säckar och bör man köpa ett regnskydd?

Jag skulle rekommendera i att strunta i regnskyddet och istället skaffa ett par vattentäta packpåsar, typ dessa. Då är alla dina kläder garanterat torra när du kommer fram även om du råkar trilla omkull i en jokk. Själv har jag varit med om att det har blåst en del i samband med regn så att det trots allt är blött inne i ryggsäcken även fast jag har haft regnskydd på.

Jag kör själv med två packpåsar av den modellen som jag länkade till. De väger edast 50g styck och rymmer 20l så jag får gott och väl plats med alla kläder samt sovsäcken.
 
Jag kör med både de påsar "Janus82" länkar till (en 8 liters, en 13 liters och en på 20 liters) + regnskyddet.. Regnskyddeet sätter jag på när ett duggregn övergår till kraftigt ihållande regn. Det kan ju tyckas vara överflödigt, men jag gillar möjligheten att organisera packningen med de olika påserna, samtidigt, som risken för att något skulle bli blött är minimal. Man håller ju även ryggsäcken ren och snygg genom att slippan ställa ner den direkt på blött underlag vid pauser osv.

/Erik
 
Inget är enklare och tätare än en trädgårdsäck i ryggsäcken

Fiffiga påsar i all ära men de behövs om du börjar paddla. Regnar det rejält finns de IMHO inget regnskydd som verkligen skyddar mot regn.
 
Nu hade ju trådstartaren köpt säck, men det som i mitt tycke talar för Argon är öppningen in i säcken från framsidan och bättre sidofickor.
Hade den varit aningen lättare, säj 2kg totalt så hade det varit en utmärkt säck.
 
Jag skriver också ett inlägg här för andra som funderar på samma sak.

Jag köpte mig en Osprey Aether 70 (grön) som jag hade på en veckas vandring längs Kungsleden och avstickare upp på Kebnekaise och utväg Nikkaluokta (bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/philip_johnsson/sets/72157621808117430/detail/ )

Jag måste säga att jag är helnöjd med köpet. Visst saknas det sidofickor för den som tycker det är väldigt viktigt men inget jag saknade. Bärsystemet är riktigt reglerbart och satt riktigt skönt och avlastar bra. Min flickvän köpte minsta dammodellen (Ariel) på 55 L och hon var väldigt nöjd med även hur den satt. Minsta modellen för iaf damer saknar extra ingång från botten vilket hon tyckte var lite tokigt eftersom det finns på Aether 70. Gillar också ryggplattan som har en sorts ventilerande konstruktion så man inte känner sig/blir riktigt lika svettig på ryggen av att det blir för tätt (visst svettas man där ändå men känns luftigare).

En kul grej med Aether är att man kan koppla loss topplocket och spänna det runt midjan och ha som en midjeväska. Visserligen inget som jag har haft användning för men kanske något som är mer lämpligt om man har den som rygga för resa och bara vill ha med sig liten lätt regnjacka, plånbok och något annat smått utan att bära allt.

Har bara gott att säga om mina erfarenheter av Osprey så här långt i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...