Osprey Atmos 65 L

Har letat efter den perfekta ryggsäcken och valet blev Ospreys Atmos 65. Den har i min smak allt som jag önskar, rätt vikt, luftiga bärremmar, tillräcklig att packa ner för en veckas vandring osv.Men då dök genast problem. Denhär ryggan går inte få tag på någonstans i hela Europa. Bara USA.

Har ringt till alla återförsäljare i Sverige men fick samma svar. Ryggan finns inte i sortimentet och det går inte att beställa 65 liters.

Om jag skulle beställa den från USA det totala priset inkl. tull och momsavgifter skulle bli runt 2.800 kr. Och jag tänker inte beställa........

Undrar varför det inte finns just denna ryggsäcken någonstans i Europa, bara USA ??
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte hur hög tullen är på en ryggsäck men med tanke på att den säcken går att få för under 200$ i USA så borde den kunna landa på betydligt under 2800:- i Sverige även om du betalar moms.
 
Ja var har du fått 2800 från?

Dollarn är jättelåg och 25% moms blir inga överdrivna siffror.
Om den går som regulas size order från http://www.e-omc.com/catalog/products/2221/Atmos-65.html?avad=1768_a142ffef
Så är den hemma för 1880 ungefär, inkl frakt och tull och moms. Dvs under priset du skulle fått betala i sverige om den nu gick att få tag på.
Är ju bara att googla och hitta olika alternativ..

Så det är väl bara en fråga om vilja.

Men du kanske inte var ute efter en lösning utan bara ville ha medkänsla? :)
Eller svaret på frågan "Varför det är såhär" får du nog ställa till ospreys eller deras distrubutörer..
 
jaaa du ileberg.....för det första så den länken du skickade hjälpte mig inte alls, men tack ändå...sen 1880 kr för ryggsäcken inkl tull å moms...hmmm, kan du förklara hur du kom fram till det ??
för när jag ringde upp tullverket fick jag en helt annan pris...även hur man räknar ut....

å det e klart jag googlat runt jättemycket......det verkar som ni tror att jag ville ha hjälp av er å skaffa ryggsäcken åt mig...lol.......
säcken finns inte under 215 $ , någonstans.....privatpersoner på ebay vill inte skicka utomlands....inte altrec.com heller....
ex. rei.com vill ha 240 $ i storlek L....240 $ = 1680 kr ( 1 $ = 7 kr ) ......frakt till swe = 75$ = 525 kr .....1680 + 525 = 2205 kr

2205 x 12% i tullavg = 2470 kr ...... plussa 25% i moms på det + c:a 50 kr i frakt från posten......jaa, då blir det runt 2800 kr, lätt.......allt detta fick jag från en snäll dam som jag pratade per telefon på tullverket.....
 
å det e klart jag googlat runt jättemycket......det verkar som ni tror att jag ville ha hjälp av er å skaffa ryggsäcken åt mig...lol........

Vad skulle du annars ha för syfte med tråden?
Vill du ha svar från tillverkare så maila dom istället för att starta en tråd på ett forum.

Edit: Och juste, förklara hur jag kom fram till det..
Du skrev aldrig vilken storlek du skulle ha, eller jag antog snarare att ditt 65 L i rubriken stor för 65 liter.
Precis som jag sa så antog jag att den inte skulle räknas som ett stort paket och då får man frakten billigare, eftersom om det inte skulle stämma så var det inte lika aktuellt länge.

Så väskans (pris + frakt) * tullsats som jag inte räknade med eftersom jag inte visste hur hög den var (tullverket säger "Väskor: 3-9,7 %") * moms.
En dollar är inte allt 7 kr utan snarare 6.68 kr..

Frakten blev lite högre än jag trodde, och med dom förmodade 12% i tullsats så blir kalkylen
((188.95 + 34.95) * 1.12 * 1.25) * U.S. dollar = 2 092.8447 Swedish kronor
Så lite högre än jag sa, men det var pga tullsatsen (sen varför en ryggsäck inte räknas som väska vet jag inte)

Men jag förstår som sagt fortfarande inte varför du startar tråden och vad du är ute efter mer än att gnälla.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.