Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60?

Håller på att tita på nu ryggsäck till frun. Av olika anledningar kan hon inte bära så tungt, varför vi vill försöka hålla ryggans vikt låg. Har tittat på dessa tre vilka alla är rejält mycket lättare än den hon har idag, men vad är egentligen skillnaden, förutom tyget? Någon som känt och klämt på de olika? Jag har själv en Exos som jag är väldigt nöjd med när jag är på kortare turer.
Vad skiljer Ospreys "Dam" modeller från deras "Herr" modeller?

Priset. Lite på vikten också. Levity är 30 gram gram tyngre än Lumina i 45-storleken tex. Jag har en Levity 45 (vilket innebär 42 liter eftersom det är en small) för jag är inte intresserad av att betala flera hundra extra för specialdesign för kvinnor när ryggsäcken för män sitter utmärkt. Jag har burit 12 kilo som mest i den och den sitter fint, är luftig i ryggen och den trollar bort vikten. Det jag särskilt uppskattar är att den inte trycker och skaver på korsryggen, vilket ryggsäckar tenderar att göra på mig. Jag var lite orolig över materialet i säcken för det är som tältduk, men det har hållit fint, plus att lite lättare regn rinner av. Det är ganska många små grejer i konstruktion och materialval som gör att den blir så lätt, så det är alltifrån ram och tyg, till val av spännen, band, nät, hur man gjort med stoppning etc etc. Jag är mycket förtjust i ryggsäcken i alla fall och funderar på att skaffa en till telningen också.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu har vi inte någon Exos men vi har Talon 22 (herr modell) och Tempest 20 (dam modell) från Osprey i familjen. Skillnaden mellan modellerna är främst hur axelremmarna är skurna för att ge bysten mer plats på dammodellen, samt att bröstremmen sitter lite högre monterad av samma anledning. Även höftbältet är lite olika utformade, men det har mindre betydelse.
Osprey har ju även Renn 50 resp 65 som är relativt lätta säckar med lite mer kompetent bärsystem än de allra lättaste modellerna. Har hon problem med ryggen kan bärsystemets utformning vara nog så viktigt och lätt väga upp några grams högre vikt på ryggsäcken. Kolla även om regnskydd ingår, bara det är några 100 gram och kostnader som annars tillkommer.

På andra fabrikat kan det vara andra skillnader, så inte uppenbart vilken som passar just hennes kropp bäst, så prova är nog bästa metoden. Kan även rekommendera Deuter som gör mycket bra och välgjorda ryggsäckar.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips