Osprey Xenith små storlekar?

Hej.

Ännu en tråd på temat ryggsäckar...

Är det någon mer där är ute som reagerat på att Ospreys Xenith säckar verkar väldigt små i sina storleksangivelser jämfört med andra säckar?

Jag har tittat på fyra säckar: Haglöfs Oxo 80, Lundhags V8 75+10, Fjällräven Kajka 75 samt Osprey Xenith 75. Fastnade likt många här på forumet för Osprey och köpte hem en Xenith 75 men får inte alls plats med alla prylar som jag vanligtvis släpar runt på i min gamla 65-liters Fjällräven (Trapper).

Just nu lutar det åt att jag får byta till Xenith 88-liter för att få en säck på ca 75 liter, dvs lite större än min gamla...

Åsikter / kommentarer / erfarenheter om Ospreys storlekar jämfört de svenska märkena efterlyses
 
Inte Xenith men

...men eftersom du nu även frågar om Osprey generellt: Jag har en Osprey Talon 44, och den upplever jag som ytterst rymlig! Jag har även en no-name 33L, och det känns som att ospreyn rymmer ungefär dubbelt så mycket... ;) och om jag jämför med min Lundhags V8 75 så upplevs fortfarande ospreyn som 'mest utrymme per angivna litrar". Jag är inte alls nöjd med lastkapaciteten i V8'n, tror att jag saknar en bredare omkrets. Dessutom är det ju i detta fall en sorts nackdel att Lundhags har gjort en så solid säck - tyget är så robust att det inte stretchar, och därmed inte ger något extra om du får behov/lust att klämma ner något med lite våld... dessutom tycker jag att sidofickorna på min V8 är värdelösa, de expanderar allra allra mest inåt, så med ett fullsprängt huvudfack så är det inte mycket plats kvar att lasta in grejor på sidorna. Samma med den lilla ytterfickan mitt på, den är alldeles för trång i mitt tycke.

(Och för att undvika missförstånd så är det alltså den HÄR lundhagsryggan jag menar...)

Mina fem öre.
/F.
(",)
 
Har en Osprey Kestrel 38 som jag tycker rymmer enormt mycket. Inga större problem att få in alldeles för mycket prylar i den.
 
Tack för svar!

Jag har ingen egen erfarenhet av de något mindre säckarna från Osprey som ni nämner. Men det verkar ju som att min hypotes om att Osprey generellt skulle vara små i förhållande till de storlekar som anges endast gäller de större säckarna. Och då kanske bara Xenith...

Förutom att hela säcken upplevdes som liten tyckte jag och några av mina frilufts-polare att nedre facket för sovsäcken var för litet på 75-liters Xenith. Framförallt öppningen med en väldigt tight dragkedja. Inte helt anpassat för en sovsäck lämpad för en höstvandring i de svenska fjällen.

Jag har bestämt mig för Osprey pga det komfortabla bärsystemet och då får det bli 88-liters varianten, även om det på pappret låter vansinnigt stort...
 

avslutad210712

Gäst
Har en Crescent 110, dvs föregångaren till xenith, och jag upplevde den som ungefär lika rymlig som en Lundhags Motion 100 men då är det så att jag ofta upplevt Lundhags säckar som ordentligt rymliga och det är även vad som brukar framkomma när de testar ryggsäckar i olika tidningar. En av Lundhags 40 liters säckar rymde nästan 50 liter vid test.

När det gäller det sk sovsäcksfacket så har jag helt slutat med att dela av säcken utan jag packar allt i ett enda stort fack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.