Alternativ till Osprey Xentih 75

Jag söker efter ryggsäck som skall användas i första hand till turer i nordiska fjällmiljöer.

Turlängder om 5-10 dagar ensam eller tillsammans med familjen. Kommer bära allt mellan 15 och 25 kg beroende på turlängd och hur mycket barn som skall med.
Jag är ingen extrem lättviktspackare.

Jag har fastnat för Osprey Xenith 75 och söker lite tips om likvärdiga ryggsäckar för att kunna utvärdera dessa.

Varför har jag fastnat för Xenith?

* Goda relationer till deras produkter sedan tidigare.
* Ganska OK vikt, lättare skulle uppskattas
* Generellt bra med fack, gillar inte iden med ett stort svart hål att stopp saker i.
* Dubbla topplocksfack, skulle dock hellre haft ett yttre och ett inre.
* Hyfsat stora ytterfack, två stycken, på framsidan inte på sidan av säcken för snabb åtkomst av ex regnkläder.
* Bra med kompressionsmöjligheter vid varierad mängd packning.
* Fickor på höftbälte för småsaker.

Vad finns det för andra säckar på marknaden som kan matcha detta eller som visar sig vara ett bättre alternativ för mig.

/Botak
 
Jag funderar på Osprey Xenith 75 (Large = 79L, 2,3kg (vet inte om large blir lite tyngre?)) eller Kajka 75 (3,3kg) och kan inte riktigt bestämma mig. Kajka är 1kg tyngre och 800kr dyrare men enligt försäljaren ska den var mycket hållbarare vilket säkert är sant men jag kommer nog aldrig bära över 25kg, mest troligt 15-20kg så frågan är om Osprey klarar det utan problem? Osprey kändes lite behagligare i stoppningen av bärsystemet och 1kg mindre känns bra eftersom tältet väger 3,3kg och jag är inte sugen på att lägga ut pengar på ett nytt tält så jag tänkte kapa kilot på ryggan istället, men Kajka hade fördelen med att man kunde bredda axelremmarna.

Jag är 190cm och väger 78-80kg, troligtvis blir det turer mellan 3-7dagar och det handlar om tiden juni - mitten av augusti.
 

avslutad210712

Gäst
Jag funderar på Osprey Xenith 75 (Large = 79L, 2,3kg (vet inte om large blir lite tyngre?)) eller Kajka 75 (3,3kg) och kan inte riktigt bestämma mig. Kajka är 1kg tyngre och 800kr dyrare men enligt försäljaren ska den var mycket hållbarare vilket säkert är sant men jag kommer nog aldrig bära över 25kg, mest troligt 15-20kg så frågan är om Osprey klarar det utan problem? Osprey kändes lite behagligare i stoppningen av bärsystemet och 1kg mindre känns bra eftersom tältet väger 3,3kg och jag är inte sugen på att lägga ut pengar på ett nytt tält så jag tänkte kapa kilot på ryggan istället, men Kajka hade fördelen med att man kunde bredda axelremmarna.

Jag är 190cm och väger 78-80kg, troligtvis blir det turer mellan 3-7dagar och det handlar om tiden juni - mitten av augusti.

Frågan är om en Xenith klarar av 15-20 kg möjligen upp till 25 utan problem.. Tja vad skall jag säga som är Ospreyfan. Lätt lätt lätt. Enkelt enkelt enkelt.
 

avslutad210712

Gäst
*tummen upp*

Är hållbarheten bra också? (sömmar, risk för revor osv.)

Kan tyvärr inte uttala mig om just Xenith eftersom det är efterföljaren till efterföljaren till min Crescent. Den har hängt med sedan 2006 på ett otal vandringar och den kommer att hänga med några år till utan några problem. Eftersom efterföljarna är lite lättare kan man misstänka att tyget är tunnare vilket iofs inte behöver innebära att de är svagare eller har mindre slitstyrka.

Om du kan tänka dig en några år gammal men i stort sett oanvänd 75 liters Crescent så kan det eventuellt finnas en sådan till salu här på utsidan. Vet dock inte om den fortfarande finns kvar

[Ändrat]

Kan tillägga att jag burit över 30 kg i min Crescent utan problem för ryggsäcken utan eventuella problem satte nog mer hos den som bar den :).

Har också en Aether 75 som jag burit ungefär 22-23 kg i under en tiodagasrvandring utan några som helst komfortproblem.
 
Kapning :)

Hej, jag sitter i samma sits som TS, Verkar som att Osprey har ett väldigt bra rykte, blev tipsad om en Haglöf Oxo 80 i butik, men har läst att vissa inte gillar dom när dom testat andra, typ Lundhags. mf. det det finns ju Osprey Aether också, som jag tror är en något enklare variant av xenith. den verkar inte ha riktigt lika många fickor på utsidan, sen vet jag inte riktigt vad det är för skillnad, har fått bra kritik på Prisjakt iaf :) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=635297
Jag följer denna tråden med spänning :)
 
Barnen har varsin OXO 60. Ok säck men jag saknar fack/fickor på ett bra sätt på den säcken.

Har själv använt grabbens säck som dagsäck upp till Helags utan att bli besviken.

/Botak


/Botak
 
Arcteryx Altra kan vara värd att kika på. Materialval, blixtlås osv är tipp topp och den är full av smarta lösningar. Hade tidigare en Kajka som inte alls var särskilt rolig i jämförelse, och 1100g tyngre.

Höftbältet roterar med dina rörelser så inget skav mot höfterna vid tung belastning. Kanske låter som en gimmickgrej men det funkar verkligen suveränt.

Info:
http://arcteryx.com/product.aspx?la...tegory=Packs&subcat=5_Plus_Day&model=Altra-65

Recension:
http://www.outdoorgearlab.com/Backpacks-Backpacking-Reviews/Arcteryx-Altra-65

Enda nackdelen är priset men den dyker upp på rea titt som tätt.
 
Det blev en Kajka. Jag testade Xenith också men Kajkan kändes bättre med packning, Osprey kändes sladdrig, sen tror jag den håller bättre i längden. Osprey verkar jaga gram genom att ta bort material, tyget känns tunnare och spännena klenare. Sambon tyckte också Kajkan satt mycket bättre så hon slog till på en också :)

Sent from my GT-P6800 using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
Skipper_ Alternativ till Kajka 75/85 Transportera 3
bredviken Alternativ till Bora 95 Transportera 11
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Venito Deuter ACT Zero 50+15, gear of the year, något att införskaffa/alternativ? Transportera 4
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
_Erik_ ytterligare alternativ Transportera 0
il C lätta alternativ. Transportera 1
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.