Osprey Exos 48 eller 58

Hej! är ny på forumet och nybörjar vandrare.
Ska köpa en ryggsäck och bestämt mig för en Osprey Exos, men velar mellan 48 L eller 58 L.
För kommande vandring räcker 48 L men vet inte för framtiden om man har behov av en större.
Viktmässigt skiljer det inte många gram, men är det nackdel att ha för stor säck?
Eller går det att dra ihop den stora så den blir likvärdig?
Det finns ingen butik i närheten som har den så jag kan ej prov den.
Tacksam för råd hur skulle ni göra?
 
Fördelen är att du kan packa ner mer grejer i den större. Nackdelen är att du kan packa ner mer grejer i den större.. 😉

För att inte dryga mig så kan jag säga att flickvännens 46l, gamla versionen, är mycket rymlig. Den räcker gott om övriga delar av packningen är slimmad... Så länge man inte stuvar ner ett 4kg tält i det så får allt plats utan tvekan..
Vet ej om man kan göra en 58 l mindre. Jag testade 58 och tyckte att den storleken passade mig, tyvärr gjorde inte ryggplattan det så det blev inget köp...
Fin väskan i övrigt!

Kanske finns det bättre svar bland alla recensioner på YouTube?
 
Som nybörjarvandrare har du möjlgheten att välja prylar, välj klokt. Det är du som är laståsnan.
Börja med flyttlådan, ruta insidan i 1 dm rutor då ser du snabbt hur många liter du behöver. Upprätta ett excelark över dina friluftsprylar och väg dem på en gramnoggran våg, notera vikterna i ditt excelark. Tag med vågen till butiken när du handlar, det kan skilja hekton på samma pryl, tält tex, mellan olika exemplar.
Det som fyller mest i packningen brukar vara matpåsen, ca 1 kg per dag och ca 6-7dl/dag.
Välj den ryggsäck som kan rymma din packning. De flesta av oss har en veckoändesäck och en långtursäck, somliga har även en dagsturssäck.
Se till att ryggsäcken packad passar väl på din rygg. Märken är ointressant men passform och vikt är primärt. En insnörd säck är en dålig och sladdrig lösning.
go tur
 
Jag gillar verkligen inte 58:an. Den är inte bara att komprimera efter behov som man kan tro utan blir lätt väldigt slapp och bylsig, och packningen hamnar lätt längre ifrån din tyngdpunkt än vad som är bekvämt.

Det är min åsikt och jag har testat bägge, men det finns säkert dom som tycker annorlunda :) 48:an är en riktig favorit, särskilt gamla modellen om du får tag på en sån.
 
Haha, får passa på att kommande med motsatsen till Uigeadails åsikt ;)

Som du säkert sett på Youtubefilmer så har den äldre modellen två olika spännsnören på vardera sidan av ryggsäcken. Eftersom säcken har en ram så går det inte att spänna ihop allt till en liten boll, men då är det verkligen inte mycket material i den. Vill man så går det alltid att modda med att dra egna snören från fästena på sidorna tvärsöver till motsatt sida, då borde det gå att tighta till ännu mera. Men är det en vanlig situation så är säcken helt enkelt onödigt stor.

Vad jag har sett så har årets modell även möjligheten att komprimera botten med hjälp av liggunderlagsremmarna.

Som andra har nämnt så leder stora volymer ofta till att man vill fylla dem. En del av resan från nybörjare till erfaren är just lärdomarna om vilket materiel som funkar, vad som är must have och vad som är nice to have (="onödigt", men komfortskapande). Skulle jag komma med nåt tips så är det att inte gå lös på dyra saker i början. Ja, kvalitét kostar ofta men det kan bli dyra läropengar. Gå till Clas Olsson och köp nån cheap ass Asaklitt säck, ut och vandra, gör enkla övernattningar och lär dig vad du behöver ha med dig och vad du kan lämna hemma. Sen satsar du dina pengar på rätt saker för att toppa komfort, vikt, funktionalitet o.s.v. Dina preferenser kommer inte vara samma som mina, så ta mina och andras råd med en nypa salt.

Lycka till!
 
Hmm, jag är lite i samma läge som du, vill ha en Osprey Exos, lite osäker på sizen. Var det bara jag skulle jag lätt ta en 48, men nu har vi en 2-åring som en av oss måste bära och som behöver förvånandsvärda mängder egen packning, vilket gör 58an lite tilltalande.

Men, mitt tips är att beställa från nån av de stora shopparna, både addnature och outnorth har fria returer (man får med en liten klisterlapp som man bara kan klistra på och sedan postar man tillbaks kartongen).
Ta hem väskan som känns mest rätt, testa att packa i den en typ 10 kg och traska sedan runt med den på ryggen några timmar (obs, naturligtvis utan att ta bort lappar eller på andra sätt göra den svår att returnera). För storlek i all ära, det är huruvida bärsystemet passar din rygg som är det viktigaste.

Sen har Tord Hoppe också helt rätt, så egentligen är det en bra idé att gå till CO, köpa deras rygga för en 500 och sedan se om din rygg trivs med den. Den är faktiskt inte särskilt mycket tyngre än en exos (typ 2 kg enligt COs hemsida). Dock känner jag ju själv hur jag *vill ha* en Exos...
 
Jo, och en sak till, jag vill ha en Exos 58 s i svart/grönt, vilket typ inte finns att få tag i, men outnorth påstår att de ska få in "inom ett par veckor" (mailade dem och frågade), så inte omöjligt att de får in eventuell annan storlek/färg du är ute efter om denna saknas :).
 
Tack för alla svar, provade några olika säckar i en affär bl.a. Fjällräven, Haglöfs och Osprey kestrel
I storlekar mellan 45-50 L.
Den som passade mig bäst var Osprey säcken tanken var att det är samma bärsystem på
Kestrel och Exos.

Skickar nog efter en Exos 48 och provar hemma med packning i om det känns bra om inte får jag väll returnera den och leta vidare.

Provade med den utrustningen som jag har och uppskattade volymen på det som jag inte har skaffat
än. ( bra tips med flyttkartongen) och 48 L räcker nog bra.

Tack än en gång för all information och tips.
 
Tack för alla svar, provade några olika säckar i en affär bl.a. Fjällräven, Haglöfs och Osprey kestrel
I storlekar mellan 45-50 L.
Den som passade mig bäst var Osprey säcken tanken var att det är samma bärsystem på
Kestrel och Exos.

Skickar nog efter en Exos 48 och provar hemma med packning i om det känns bra om inte får jag väll returnera den och leta vidare.

Provade med den utrustningen som jag har och uppskattade volymen på det som jag inte har skaffat
än. ( bra tips med flyttkartongen) och 48 L räcker nog bra.

Tack än en gång för all information och tips.

Det är inte alls samma bärsystem på Osprey Kestel och Exos. Den senare är mer lik en ramryggsäck med integrerad ram närmast ryggen.
 
Packa rätt

Hej jag har haft en Exos 58 några år nu. det är viktigt att packa den rätt annars får man lätt bakvikt vilket inte alls är skönt. Tror att det är lättare att packa i en Kestrel som ligger närmare ryggen. Har man väl fått packningen rätt är Exosen jätteskön att bära med bra ventilation i ryggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
helper Osprey Exos Video Transportera 1
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
Bluesbrother Osprey Aether vs Argon Transportera 25
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.