Ortleib?

Hejsan!

En långtur är på gång.
Men jag undrar!
Får ortleib väskorna verkligen plats på pakethållaren utan att jag slår i hälen vid varje tramptag?

/JOhn
 
Beror på.

Det finns massor av modeller av Ortliebs väskor. Sedan är det geometrin och måtten på din pakethållare och cykel jämte dina fötter och trampvevarna.

Föreslår att du specificerar frågan lite mera eller testar i praktiken.

Du bor i Stockholm och kan cykla förbi Svima vid Ulvsundasjön under Essingeleden söder om Huvudsta och testa. De är generalagenter och bör ha hela sortimentet i sin butik.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-10-13 kl 14:33]
 
Johnboy; sa:
Får ortleib väskorna verkligen plats på pakethållaren utan att jag slår i hälen vid varje tramptag?


Hej!

Mina Ortlieb Classic får plats utan att jag har några som helst problem med att fötterna slår emot. Jag använder Tubus pakethållare som jag kan rekomendera även om den är väl så dyr tyvärr.

/CGJ
 
cl_joh; sa:
Johnboy; sa:
Mina Ortlieb Classic får plats utan att jag har några som helst problem med att fötterna slår emot. Jag använder Tubus pakethållare som jag kan rekomendera även om den är väl så dyr tyvärr.

Samma här. Inga problem att få fast Ortliebväskor. Visst kostar Tubus men de är väl värda pengarna. Ett aluminium stag för min styrväska brast, det sprack, p g a kyla en tidig morgon på ett högt Indiskt pass. Har också vid ett flertal tillfällen stött på cyklister med spruckna aluminium räcken. De är näst intill omöjliga att laga och det blir enormt besvärligt om räcket spricker långt ut i någon obygd. I det långa loppet blir det billigare med Tubus.

Per
http://www.lowdin.nu
 
ipg289h; sa:
Samma här. Inga problem att f?fast Ortliebväskor. Visst kostar Tubus men de är väl värda pengarna. Ett aluminium stag för min styrväska brast, det sprack, p g a kyla en tidig morgon p?ett högt Indiskt pass. Har ocks?vid ett flertal tillfällen stött p?cyklister med spruckna aluminium räcken. De är näst intill omöjliga att laga och det blir enormt besvärligt om räcket spricker långt ut i någon obygd. I det långa loppet blir det billigare med Tubus.

Per
http://www.lowdin.nu

Jag haaller med. Ortlie-vaeskorna aer bra och det brukar inte vara naagra stoere problem att faa dem att sitta fast.
Angaaende att anvaenda aluminium till bakethaallare saa aer det inget jag skulle goera. Jag gjorde det paa min foersta cykeltur och broet det ganska maanga gaanger. Det gaar att "laga" med tejp och staaltraad men det aer inte saa kul efter ett tag. Man kan foer all del faa naagra roliga bilder paa koepet... Det finns andra alternativ aen Tubus som fungerar som aer billigare. Jag kommer att koepa Tubus naesta gaang naer jag bytar cykel.

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Det gaar att "laga" med tejp och staaltraad men det aer inte saa kul efter ett tag.

Sannerligen, i värsta fall kan det förstöra en långtur, om man är någonstans med dåliga vägar och begränsade reparationsmöjligheter.


Det finns andra alternativ aen Tubus som fungerar som aer billigare. Jag kommer att koepa Tubus naesta gaang naer jag bytar cykel.

De är bra, kan knappast tänka mig några andra räcken, om vi ska köpa nya räcken. I somras prövade vi med att åka med BOB

bob.jpg


Det fungerade anmärkningsvärt bra, och hade fördelen att cyklarna var helt rena, när vi hade kopplat av dem, vilket var tanken eftersom vi kombinerade "långcykling" med mountainbike http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado.html Det är också skönt att inte ha något bagage på ramen. Frågetecken för om man skulle våga åka med BOB i tredje världen? Hellre än med aluminium räcke, det är klart. Men kanske är Tubus ändå mer stryktåligt och reparerbart?

Per
 
Laga Aluminium

Ståltråd och tejp i all ära men ... Varför inte löda på plats.
Det finns ett lod som heter alutite som i stort sett består av en tråd och används i ex motorblock för att kunna göra nya gängor osv.
Hur då då? Tråden har en smältpunkt på 380 grader vilket gör att arbetsstycket inte smälter och att värmekälla är lätt att hitta ex ett gaskök eller liknande. Hållfastheten i siffror kommer jag inte ihåg men det används inom industrin så..

Mvh Martin..
 
Fina grejor

Köpte Ortleibs fram och bakväskor till min tjej i somras och det var inga problem att ha dom på en MTB med framdämpare.

Bak fäste jag en pakethållare med en 3 mm rostfri plåt som jag bockade 2 öron på som jag borrade hål i, ett i varje ända och sedan fäste jag den på cykeln med en skruv genom plåtbiten och tvärstaget på baktriangeln på cykel.

Fram köpte jag u-bultar för avgasrör, ca 2 mm större än gaffeln. Jag fäste först en skuv i plåtbiten till u-bulten för att kunna fästa hållaren i sedan.
U-bulten drog jag sedan en mjuk genomskinlig PVC-slang runt innan jag fäste den på gaffelbenet.
Dra inte åt för hårt då godset i gaffelbenet är tunt.
Sedan fäste jag en Delta low-raider från Globetrotter i ubultarna, det följer med hållare i plast men, NJA, jag tror min konstruktion håller bättre.

Har du skivbromsar är det inte säkert det går att göra såhär, beror på hur långa gaffelbenen är.

Själv körde jag med en BOB och det fungerade utmärkt, akta bara då du rätar cykel efter den varit parkerad.
Pressar du upp ekipaget för hårt blir belastningen stor på ekerna bak men tar man det lugt är det inga problem.

Jag köpte mina grejor på http://www.globetrotter.de och det blev mycket billigare än att köpa dom här.
Dom skickar hem grojorna på ca 1 vecka för 15 Euro.

Stefan
 
ipg289h; sa:
j_stellan; sa:
Det gaar att "laga" med tejp och staaltraad men det aer inte saa kul efter ett tag.

Sannerligen, i värsta fall kan det förstöra en långtur, om man är någonstans med dåliga vägar och begränsade reparationsmöjligheter.

Jag har inte lyckats foerstoera naagon cykeltur pga daaliga vaegar och begraensad reparatuonsmoejligheter. Daaliga vaegar goer bara att det tar laengre tid... Mer semester!!! Det som foerstoer en cykeltur aer naer man faar vaenta en vecka i en liten by bara foer att faa ett visum foerlaengt.

ipg289h; sa:
Frågetecken för om man skulle våga åka med BOB i tredje världen? Hellre än med aluminium räcke, det är klart. Men kanske är Tubus änd?mer stryktåligt och reparerbart?

Per

Jag vet hur jag cyklar och hur mina "vaegar" ser ut. Daerfoer skulle jag aldrig vaelja att koera med BOB aeven om jag hade cyklat i vaestvaerlden. Foerra veckan blev det att klaettra i vattenfall med cykeln. Stigen jag foeljde tog bara slut och det var ett vattenfall istaellet. Kul :)

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Jag vet hur jag cyklar och hur mina "vaegar" ser ut. Daerfoer skulle jag aldrig vaelja att koera med BOB aeven om jag hade cyklat i vaestvaerlden. Foerra veckan blev det att klaettra i vattenfall med cykeln. Stigen jag foeljde tog bara slut och det var ett vattenfall istaellet. Kul :)

— hmm, de finns i USA som gärna åker off road med BOB, t ex San Juan Trail, Kokopelli Trail o the Continental Divide. För egen del skiljer jag helst helt på teknisk MTB åkning och landsvägsåkning. Tycker Kokopelli vägen mellan Fruita o Moab verkar död tråkig, massa dammig grusväg, inget för oss.

Jag åker gärna i stökig terräng men utan bagage oavsett om det ligger i en BOB eller hänger på tubusräcken.

Vi fann att BOB funkade jättebra. Men det är klart måste man börja bära hojen blir det kanske besvärligare.

Såg föresten att du befinner dig i Golmud trakten. Var i den tibetansk talande delen av Indien för några år sedan http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html härlig cykling; och undrar hur det går för dig? Kommer du in i Tibet? Fick du fatt på ett vevlager som funkade?

Vänligen
Per
http://www.lowdin.nu

PS, om du vill använda ASCI-koderna för svenska bokstäver så är de:
å 229
ä 228
ö 246
Tryck ner vänster alt-tangent, håll den nedtryckt och använd nummertangenterna, börja med Ins-tangenten, knappa sedan numret, släpp därefter alt-tangenten.
 
ipg289h; sa:
Såg föresten att du befinner dig i Golmud trakten. Var i den tibetansk talande delen av Indien för några år sedan http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html härlig cykling; och undrar hur det går för dig? Kommer du in i Tibet? Fick du fatt p?ett vevlager som funkade?

Vänligen
Per

Hej

Jag aer i den gamla delen av Tibet men har inte lyckats ta mig in i den del av Tibet som aer utsatt paa nya kartor. Jag har inte tillraeckligt med tid saa jag kommer inte att foersoeka fler gaanger. Nu sitter jag och vaenta paa att faa ett nytt visum saa jag kan fortsaetta igen.
Jag fick inte tag i naagot nytt vevlager men efter att ha slagit med en hammare paa det gamla naagra gaanger laater det inte saa mycket naer man trampar. Kommer antagligen inte varar saa laange men jag aer noejd saa laenge det haaller...


ipg289h; sa:
PS, om du vill använda ASCI-koderna för svenska bokstäver s?är de:
?229
?228
?246
Tryck ner vänster alt-tangent, håll den nedtryckt och använd nummertangenterna, börja med Ins-tangenten, knappa sedan numret, släpp därefter alt-tangenten.

Tack foer tipset.

/Stellan


[Ändrat av j_stellan 2003-10-15 kl 07:18]
 
ipg289h; sa:
PS, om du vill använda ASCI-koderna för svenska bokstäver s?är de:
?229
?228
?246
Tryck ner vänster alt-tangent, håll den nedtryckt och använd nummertangenterna, börja med Ins-tangenten, knappa sedan numret, släpp därefter alt-tangenten.

Tack för tipset.

/Stellan

[/QUOTE]

Det verkar inte fungerar att anvaenda ASCI-koderna. Det saknas nog stoed foer dem haer i Kina. Det ser fint ut naer jag skriver men det aendras naer det laeggs ut paa naetet. Jag kommer att fortsaetta att anvaenda aa, ae, oe, naer jag skriver haer paa utsidan. Har aeven foersoekt tidigare att kopiera in bokstaeverna var foer sig men fungerar inte. Om ni inte gillar att laesa med aa, ae och oe saa laes inte mina inlaegg :)

/Stellan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.