Oronsnackor eller horlurar?

Hejsan!

Jag har precis skaffat mig en barbar musik station har ett litet problem gallande valet av horlurar. Jag undrar om oronpluggs liknande horlurar kommer att vara ett problem om jag ar ute o springer? Kommer jag och hora flasningen o stegsattningen?
Ar horlurar eller horselsnackor vattentata, jag menar skulle det vara ett problem o springa i osregn?

Tack,

Bengt Phung
 
Kom igen nu folket va inte blyga. Ar det verkligen ingen som har sprungit med ornsnackor med passive ljudreduktion som kan berattar for mig om man stor sig av ljud fran andetag och fortnedsattning eller ej?
 
Jag använder Koss "The Plug" och de funkar fint tycker jag. De stänger ute omgivningsljud och man hör inte sin egen andning eller stegsättning, enbart musiken.
Har använt dem i de flesta väderlekar (inkl ösregn), utan problem.
/Tommy
 
jag har en billig SONY radio med tillhörande öronsnäckor till, funkar hur bra som helst. Det enda problemet är väl om dom ramlar ur, det kan hända om man inte har den rätta känslan.

//snowy
 
Tack for svaren, det exact sana svar som jag ville ha.
Eftersom ni inte tycker att det blev storande ljud sa valjer jag nog Shure E3 lurarna som ger en mycket bra ljudbild samtidigt som den isolerar mycket bra mot ljud som jag har nytta av nar jag flyger.
 
Har också the plug när jag tränar. Bytte dock ut de originalsvarta "gummipropparna" mot ett par proffsigare i silikon (de beiga).

De svarta kan jag inte med alls. Jag trycker ihop dem för att få in i örat, men innan de är inne har de expanderats igen. Värdelösa.
 
Tinnitus och hörlurar

Hej,

En något relaterad fråga... Jag har fått problem med tinnitus och det blir värre när jag har lyssnat med lurar (små i öronen). Men att träna utan musik är som att äta kola med papper (en inte helt klockren liknelse men ändå...) och jag undrar om någon möjligen vet ifall lurar som man har utanpå, dvs modell större, är bättre för öronen än de små man stoppar in? Ursäkta min okunskap i de rätta tekniska benämningarna för resp. modell :).

/C
 
Re: Tinnitus och hörlurar

CarolinaO; sa:
Hej,

En något relaterad fråga... Jag har fått problem med tinnitus och det blir värre när jag har lyssnat med lurar (små i öronen). Men att träna utan musik är som att äta kola med papper (en inte helt klockren liknelse men ändå...) och jag undrar om någon möjligen vet ifall lurar som man har utanpå, dvs modell större, är bättre för öronen än de små man stoppar in? Ursäkta min okunskap i de rätta tekniska benämningarna för resp. modell :).

/C

Med små pluggar tar du bort ytterörats funktion och skickar ljudet rätt inpå trummhinnan. Visst kan det funka om man inte har alltför starkt ljud med risken är att man utan att man märker det överanstränger trummhinnan. Kör du med vanliga hörlurar så låter du örat fungera som det är tänkt och risken för tinnitus minskar. Om du tycker att det börjar bli olidligt så pröva med att inte torka ur öronvaxet. Det låter äckligt men det hjälper eftersom det fungerar som naturlig dämpning.
/samme
 
Tack för tipsen!!

Jag ska genast gå och köpa ett nytt par lurar. Vad gäller rengöring av öronen måste jag nog få vänja mig vid tanken först :).
 
Jag har ett par helt klockrena lurar för träning.
Dom heter Shure e2c. Dom stänger effektivt ute
ljud från omgivningen och sitter perfekt i örat(man får 6st olika proppar så någon passar alltid just ditt öra).
Dessutom har dom mkt bra ljud.
Koss the plug är ren skit, lossnar ur öronen och även om dom sitter bra på vissa personer så är ljudet otroligt dåligt. Man hör nästan inget av mellanregister och diskant
eftersom basen är hemskt överdriven. Passar endast på
techno, RnB och hiphop osv. Till pop, rock och annat är dom odugliga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.