Optimus nova otur?

Kör med Primus och bensin

Kör med Primus Omnifuel med vidskydd som jag kör på bensin. Har inte haft ett problem.
Har hellre med mig bensin nu förtiden då det alltid fungerar. Bensin är lätt att få tag i överallt och man har jättekoll på hur mycket man har kvar. Skönt att slippa släpa på extra gasol bara för man inte vet hur mycket man har kvar.

Ola A.

Fixat!

Jag har nu reklamerat mitt Nova hos Optimus och fått ett nytt kök. En ny modell med grövre gods och annan bottenmutter. Dessutom verkar det vara bättre drag i det ( 2 min snabbare kotid!). Jag har provat det en gång och det har inte böjt sig, men för säkerhets skull ska jag prova igen några gånger innan jag använder det skarpt.

Mycket bra service från Optimus sida, trevlig personal och snabb service!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Kör med Primus och bensin

Olaa; sa:
Kör med Primus Omnifuel med vidskydd som jag kör på bensin. Har inte haft ett problem.
Ola A.

Har anvaent ett Primus Omnifuel under en cykeltur och tyckte att det var hellt kasst. Fungerar bara bra om man har tillgaang till bra bensin, oever 90 oktan. Har man saemre bensin saa sotar det igen direkt och tar vaeldigt laang tid att koka upp vatten paa. Samma sak om man aer paa hoeg hoejd i kallt vaeder.
Har nu bytt till ett MSR Whisperlight och det fungerar betydligt baettre aeven paa daalig bensin, testat paa 76 oktanig i -25 grader och vattnet blev varmt till sist. Skulle inte ha fungerat med ett primus...
Kommer antagligen att snart byta koek igen till ett annat MSR-koek som aeven klarar av haardare anvaendning.

/Stellan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips