Optimus Hiker 111

Jag köpte ett Optimus 00 som strulade. FOGAS hade rätt blypackningar som jag behövde. Tyvärr övertände hela köket så lödfogen släppte till ett ben och den läcker. Lite kass, men jag har ett till.

Nu när tråden är väckt vill jag bara tillägga att det finns skillnader på brännarspindeln på 111 köken. Det finns åtminstone två varianter, en med hål och en utan. Annars är de lättmekade och driftsäkra som en gammal Volvodiesel.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Väcker liv i en sedan länge död tråd. Är det någon som testat den här lösningen?

http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm

Ett kit för att få en brännare från en 111T att passa i en Trangia, $30 på ebukten.

Ja, har ett sådant kit, med primus adapter. Brännaren köpte jag från Fogas. Funkar prima, ersätter mitt gamla kap arktic som saknar reservdelar.

Ska själv tillverka en tändränna, som är det enda som jag saknar från kapen...

//J

Fogas

har sedan några år flyttat till ett industriområde mellan Älvsjö station och Hagsätra mitt emot älvsjöbadet.

De flesta reservdelarna till KAP-köket finns hos Fogas. Däremot inte packningar till pumpen för den tillverkade Gunnar Finn själv.

Jag bytte efter ca 20 år ut brännaren på mitt KAP-kök och räknar få ut ytterligare 20 år med det köket speciellt som jag vid lättare turer kör med gas i stället för fotogen numera.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips