Optimus Hiker 111

Jag köpte ett Optimus 00 som strulade. FOGAS hade rätt blypackningar som jag behövde. Tyvärr övertände hela köket så lödfogen släppte till ett ben och den läcker. Lite kass, men jag har ett till.

Nu när tråden är väckt vill jag bara tillägga att det finns skillnader på brännarspindeln på 111 köken. Det finns åtminstone två varianter, en med hål och en utan. Annars är de lättmekade och driftsäkra som en gammal Volvodiesel.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Väcker liv i en sedan länge död tråd. Är det någon som testat den här lösningen?

http://kotisivu.dnainternet.net/luontola/ultimate/index_eng.htm

Ett kit för att få en brännare från en 111T att passa i en Trangia, $30 på ebukten.

Ja, har ett sådant kit, med primus adapter. Brännaren köpte jag från Fogas. Funkar prima, ersätter mitt gamla kap arktic som saknar reservdelar.

Ska själv tillverka en tändränna, som är det enda som jag saknar från kapen...

//J

Fogas

har sedan några år flyttat till ett industriområde mellan Älvsjö station och Hagsätra mitt emot älvsjöbadet.

De flesta reservdelarna till KAP-köket finns hos Fogas. Däremot inte packningar till pumpen för den tillverkade Gunnar Finn själv.

Jag bytte efter ca 20 år ut brännaren på mitt KAP-kök och räknar få ut ytterligare 20 år med det köket speciellt som jag vid lättare turer kör med gas i stället för fotogen numera.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips