Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema

Om det är Bitemas "Friluftskök 1,4 kW" på bilden så väger det 480 g enligt Biltema och 490 g komplett i påse enligt min våg.
Gastuben tillkommer med 385 g när den är full.

De ser ut o bara va kastrullen från jetboil kopian som du nämner...brännaren verkar va biltemas lätta på 45g..

Känns ju smidigt när vindskyddet är inbyggt i kastrullen...
Väger den in under 250g så är de ju grymt bra..
Min Fire mapel 1l kastrull väger 200g o vindskydd på 40g som måste släpas på...

Måste köpa jetboil kopian o hoppas den inte väger allt för mkt över 250g....man kan ju lämna tillbaka den annars.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Nu har jag kört biltema köket åtskilliga gånger sedan det köptes. Hittills fungerar det bra. Det krävs förstås mer än en säsongs drift för att avgöra om det är "pålitligt".

Men jag såg att de höjt priset med en hundring på brännaren nu på biltema. Med det nya priset 249kr är det ju mer tveksamt, det gör ju att den prismässigt knappar in på Optimus crux lite, även om det är en bit kvar innan det är ikapp.

Köpa gamla Crux?

Någon säljer ett parti med Optimus Crux brännare av den gamla vikbara modellen för 133kr inkl. porto (alt 132kr om man vinner budgivningen...!). Funderar på om det trots allt är ett bättre köp än Biltemas #37650 kök som nu höjts till 249kr, eller var äldre modellen så vinglig och opålitlig att man helt skall undvika den?

6061968860.jpg

Senast ändrad:
Köp. Kag har två stycken som jag köpt av samma säljare. De är stadigare än mitt första crux med svängda grytstöd och grönt handtag. Made in Japan står de på dem.

Har också köpt en gammelCrux från den här säljaren, made in japan och en helt annan kvalitetskänsla än nya Crux,

Den är dock väldigt "bredlågig" så kokkärl med liten diameter funkar mindre bra.

Ang billigt Crux.

Tack för svaren! Ringde och beställde två kök och framtiden får väl utvisa om de håller måttet.
Enligt många i det här och andra forum har det varit glapp i leden och svårt att reglera lågan.
Som andra påpekat ger kök med bred låga tillsammans med tex Trangia kastruller högre verkningsgrad och mindre fastbränning. Tycker även att det är lättare att packa så det är sällan min smala och höga Primus Solo kastrull får följa med. Är nog mer fundersam om avståndet mellan brännare och kastrullen är optimalt för ofta är det alldeles för kort.

Crux testat.

Provkört ena brännaren som funkar bra även om det finns lite glapp i leden.
Så man får undvika att fylla kastrullen helt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips