Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin?

Hej!

Jag har ett Optimus 155 med en 207- och en 9007-brännare. 9007-brännaren kan jag uppleva lite seg att förvärma. Har varit i kontakt med Fogas och det skall finnas något strypningsrör till 207 för att använda den med bensin.

Såg i instruktionen till 9007 att det finns fler munstycken, förutom 2509 som är original för fotogen finns ett 2510 för bensin. Är det någon som provat 207- eller/och 9007-brännare med 2510-munstycke och kört bensin?

Har ni löst det på något annat sätt?

Önskar lite hjälp
/Ingvar
 
Brännarna är ju väldigt lika den som sitter i Hiker 111.
Den kör vad jag vet med 2508 för sprit, 2509 fotogen eller multi-fuel, 2510 bensin.
Strypröret tror jag man har för att justera för olika bränslen utan att byta munstycke.

Rimligtvis borde du ju kunna testa att köra bensin som det är, och sen vid behov testa att tillverka lite olika stryprör, de är väldigt enkla i konstruktionen, eller beställa från fogas om de har.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Munstyckena reglerar bränslemängden, strypröret reglerar luftmängden, d v s choken det behövs för rödsprit som är cirka hälften så energitätt som bensin och fotogen.
go tur
 
Just det seobserver, och i såna här sammanhang bör man väl kunna välja om man ska strypa lufttillförseln, eller öka bränsletillförseln, för att få rätt blandning.
Visst hade du ett tyst 111 och borde kunna testa, eller har du redan testat?
Själv har jag ett 85 Loke också med 207 brännare som TS men har aldrig velat testa annat än fotogen pga hettan på tanken vid drift, men lite experminterande utan vindskydd borde den tåla.

I princip bör man ju kunna köra alkohol i fotogenmunstycket, med tillräcklig strypning av lufttillförseln. Det lär ju brinna rent, men med typ 50% av uteffekten. Eller om man vill behålla 100% effekt, sätta i alkoholmunstycket och köra utan strypröret.

Jag har som sagt inte själv testat, men det är ju inte rocket science direkt. Mer som nivå: "moppe science".

Själv har jag annars bara ett standard 111 med rytande brännare, men tänkte göra det till multifuel med bensinmunstycket i reserv för oförutsedda påtvingade bränslebyten.

EDIT: Ser på en gammal post i ett annat forum att vår norkse vän DSK har testat alkohol i ett Loke 85:
"I have tested it with alcohol, and restrictor, it works, low output or high consuption and some soot"

Dag, har du lust att kommentera? Det liknar ju frågan som TS ställer.
 
Bensin i Optimus 207

Jag kör mitt Optimus Explorer på (främst) bensin (Aspen, alkylatbensin), det går UTMÄRKT. Eftersom brännaren i detta kök är en 207 (om än med slanganslutning) så ska du kunna använda bensin, förutsatt att du byter munstycke. Notera dock, att bensingaser är betydligt lättantändligare än ev. fotogendito. Kanske dags att koksa ur dina brännare, vad har du använt för bränsle ? Fotogen som säljs kan vara paraffin-baserad eller nafta-baserad. Det är den senare du bör använda, då den paraffin-baserade koksar betydligt lättare/mer, vilket gör att ditt kök inte fungerar som det ska.
 
Jag kör mitt Optimus Explorer på (främst) bensin (Aspen, alkylatbensin), det går UTMÄRKT. Eftersom brännaren i detta kök är en 207 (om än med slanganslutning) så ska du kunna använda bensin, förutsatt att du byter munstycke. Notera dock, att bensingaser är betydligt lättantändligare än ev. fotogendito. Kanske dags att koksa ur dina brännare, vad har du använt för bränsle ? Fotogen som säljs kan vara paraffin-baserad eller nafta-baserad. Det är den senare du bör använda, då den paraffin-baserade koksar betydligt lättare/mer, vilket gör att ditt kök inte fungerar som det ska.

Jag hittade en gammal Statoil Blå på hyllan i förrådet. När jag fick hem köket verkade det vara en blandning av sprit och fotogen i tanken. Vad det faktist var för bränsle innan vet jag inte!
 
Sprit som bränsle är bara intressant på veckoslutsturer därefter börjar bränslevikten bli en besvärande nackdel. Halva energivärdet betyder att för samma värmemängd måste dubbelt så mycket sprit eldas.
Har inte kört något multikök med rödsprit sedan jag brukade 199. Därför att de jaq gick med inte hade bensin men väl rödsprit på dunk.
Själv kan jag inte se någon fördel alls med rödsprit i tryckkök, bränslet går hårt åt pumpläder, gummipackningar samt operatörens hud. Lågan syns inte i dagsljus och slutligen samt viktigast viktfaktorn.
 
Sprit som bränsle är bara intressant på veckoslutsturer därefter börjar bränslevikten bli en besvärande nackdel. Halva energivärdet betyder att för samma värmemängd måste dubbelt så mycket sprit eldas.
Har inte kört något multikök med rödsprit sedan jag brukade 199. Därför att de jaq gick med inte hade bensin men väl rödsprit på dunk.
Själv kan jag inte se någon fördel alls med rödsprit i tryckkök, bränslet går hårt åt pumpläder, gummipackningar samt operatörens hud. Lågan syns inte i dagsljus och slutligen samt viktigast viktfaktorn.

Hmm, med ett Optimus 155 är det sällan vikten man funderar på ;) Men själv väljer jag bensin i första hand om det går. Fotogen i andra. Butan/Propan i tredje... Thermos i fjärde...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips