Optimera "brottrisk"

I vissa fall förstår jag inte exakt varför man ska göra på ett visst sätt när man tex bygger ankare.

Två skruvisar i fast ankare tex - varför? Borde tex inte en skruvis och en dubbel slinga genom den andra punkten vara bättre? En sak mindre som kan gå fel och slingan blir inte svagare eftersom den inte har någon knut.

Det var något annat också... hmm jag får posta igen om jag kommer på det :)
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nu kan ju ankare se lite olika ut.
Hur ser det som du tänker på ut?

Tex ett fast ankare med en kedja emellan 2 ringar som verkar poppis i Stockholm iaf. Har lärt mig att man sätter 2 skruvkarbiner i vardera ring/ända och drar en enkel eller dubbel slinga igenom beroende på slinglängd och jämviktspunkt. Jag tycker det åtminstone i dubbel-fallet vore bättre att dra slinga direkt genom ringen och bara använda en karbin.
 
För övrigt - om det är just ett ankare med en ring som används för firning är det väl ännu bättre att dra en slinga istf karbin så man inte nöter på ringen som sen potentiellt kan nöta på repet?
 
Det är nog inget som hindrar att du sätter slingor direkt i ringar, om de är någorlunda jämna och släta, men sen är det ju kanske bra om du har två skruvisar där repet går igenom. Då får du både redundans, och lite större möjigen lite skonsammare böjning av repet.
 
så här kan man göra - då får man tre bukter att knyta ihop till en power point.

finns det två firningsringar så skulle man kunna dra slingändar genom båda, och få fyra bukter att knyta power point av.

om man har en tillräckligt lång slinga., förstås.
vinkeln mellan benen ska ju inte bli för flack - det är onödigt att belasta bultarna mer än man behöver.

karbiner sätter man gärna i bulthängare eller kedjelänkar istället för i firningsringen.
tror inte att ringen tar så mycket skada av en karbin, men det kan vara fiffigt att ha den fri.
 

Bilagor

  • 3sling.png
    3sling.png
    94.3 KB · Visningar: 583
Jag ser inga problem med sasqs tanke.

Att bygga ett V-ankare med skruvisar överallt och en avknuten 120-slinga är ETT sätt att bygga ankaret - modell 1A så att säga. Därifrån kan man gå vidare och göra på massvis av sätt. Så länge man håller sig till principen Bomberplaceringar, Oberoende placeringar och Jämviktat.

Sedan, när man tror att man kommit på nåt revolutionerande, så ska man ta sig en rejäl funderare på varför ingen under femtio år av klättring kommit på detta tidigare. Kanske har man upptäckt nåt nytt, eller så finns det goda skäl att hålla sig till "normen".

Att dra en slinga direkt i en bult kan vara en dålig idé då denna har vassa kanter, medan en ringbult eller rostfri ring fungerar utmärkt.

Man kan alltid fråga på Utsidan, då får man säkert minst 100 svar av världens mest kompetenta ingenjörsklättrare ;-)
 
men är det inte väldigt dåligt drag i den här tråden?

det är inte en enda som har hoppat in och kraftfullt deklarerat att ankaret inte automatiskt ryker om man skulle råka ha 61 graders vinkel på slingbenen..
 
Det krävs mer provokation för att någon skall orka bli arg när det är så här varmt!

Jag försöker: sasq är jättedum och borde hålla sig till innebandy om han tycker det är så jobbigt att koppla en skruvkarbin!

;-)
 
Nåmendåså.

Igår byggde jag ett ankare - eller det fanns ju ett ankare - men jag skulle flytta fram topprepskarbinerna över kanten, eftersom ankaret var på tydligt "lägg-av-avstånd" från kanten.

Kvällen hade börjat med att jag åkt ifrån sele och skor, så jag fick fixa en sele av lite slingor.

Nåja jag klättrade upp och skulle rigga. Lite säkringar hängde i 60slingor på bröstet och det hela var okomplicerat tills bara skulle hänga upp repet och fira av. Utan selen hade jag ju missat att fylla på sånt som annars åker med av bara farten. Hade bara en skruvkarbin - och den var en vital del i min nödsele.
Nåja, efter en del pysslande löste det sig, och jag kunde fira av. Jag hade gjort "ankarförlängningen" med statiskt rep, och detta var knutet i ankaret med ändarna av repet i varsin ring.

Nåja, ett hypotetiskt alternativt, lite snabbare sätt som även varit snabbare att riva, hade varit att hänga en vanlig karbin från mina överblivna expresser i varje ring i de två bultarna. I dessa karbiner hade jag ju enkelt kunnat satt varje ände av repet med dubbla halvslag. Lätt att placera precis där man vill ha knutarna, och lätt att riva.

Ett dubbelt halvslag klipper ju inte ur sig ur karbinen i första taget.

Hade det varit OK??
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips