Opolstrade kängor?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: appropå

cancerman; sa:

Tidigare har de varit lite som Lundhags äldre modeller, d v s ingen vidare fotanpassad läst. Det fungerar bra vintertid när man vill ha tjocka yllesockor, men inte lika trevligt sommartid, det blir som beskrivits om gummikängan lite klumpiga. Nu har ju också Graninge börjat med ett mera fritidsanpassat sortiment så kanske har de mera fotanpassade läster nu? Jag vet inte heller vad de har för sula, på endel av sina modeller så har de vibramsulor (bra) , men jag vet inte om de har det på alla modeller. Jag tror att många uppskattar Opolstrade kängor just för att de krymper och lästen med tiden blir fotanpassad efter ens egen fot, de blir bara skönare ju mera man går.
[Ändrat av KLAGER 2004-03-17 kl 07:11]

avslutad210712

Gäst
Fick en aha-upplevelse när jag läser att Lundhagare krymper. Hade jag ingen aning om och jag som trodde att det var mina fötter som hade växt när mina alaska-kängor kändes trånga (som tur är blev det inte för små bara lite tighta).

Däremot har jag inte alls haft några andra kvalitetsproblem med mina Lundhagare. Har två par och de är gamla om man säger så men kanske kvaliten var bättre förr precis som allt annat *L*.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-17 kl 07:27]

Re: varför är de så få då?

boran; sa:
-Patric-, du skrev i ett tidigare inlägg om jag hade funderat på varför det bara blev färre och färre tillverkare av opolstrade kängor.

Hade du någon egen tanke kring det? Jag har varit oerhört nyfiken på dina kommentarer. Det är taskigt att inte utveckla även om det var en hypotetisk fråga... :)
Patric ger nog sin hypotes, tills vidare ger jag min. Troligen för att polstrade kängor inledningsvis känns mycket skönare för foten. Inte samma behov att gå in den som med opolstrade. Och polstrade kängor har ofta ett vattentätt membran, vilket många numera vill ha i alla möjliga plagg, även då i kängor.

Raskesven

Kontentan är nog att det inte finns en optimal känga för alla lägen. Precis som avslutad210712 säger så är det olika känger vid jakt och vandring, vinter eller sommar.. Problemet är ju att kängerna är så satans dyra, å andra sidan håller dom längre om dom får vila..

Jag valde o funderade och provade och våndades i en evighet innan jag lade ut en förmögenhet på ett par Lundhags Proffs High.
Det första som hände var att sömmarna läckte som såll, enl Lundhags så gäller det att vaxa ofta i början, det har jag nu gjort o dom är tätare.
Ska dom nu börja krympa oxå så tycker jag att det är tveksamt om man kan påstå att det är kvalitet för 3000:-

Hur är det egentligen med ofodrade gummikängor? Jag fick ett par i lumpen som komplement till de vanliga marschkängorna och de passade inte bra. Jag tror inte jag använde dom en enda gång, kanske delvis för att jag trivdes ganska bra i marschkängorna. Men det jag inte gillade var att de verkade så rymliga över foten. Jag hade nog behövt flera tjocka sockar för att fylla ut dom. Är det så man ska göra? Hur fungerar det med t.ex. Lundhags? Eller är de militära allmänt sett rymligare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips