Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm

Tack för många bra tips, en fråga till: De här klass 4-glasen, hur mörka upplevs de? Kan man använda dem även vid skitväder när det är snö på tvären man vill skydda ögonen mot, eller blir det för mörkt?
 
Tack för många bra tips, en fråga till: De här klass 4-glasen, hur mörka upplevs de? Kan man använda dem även vid skitväder när det är snö på tvären man vill skydda ögonen mot, eller blir det för mörkt?

Det är inga problem, man har helt klart syn så att man klarar sig, det är inga svetsglasögon vi snackar om :)
 
Snöblindhet är inte det enda problemet. Bra UV skydd har faktiskt nästan alla glasögon men sidoskydd och nässkydd behövs också på snö och speciellt på sena våren och sommaren samt på hög höjd.

Men mångas ögon är också känsliga för kyla och vind. Då funkar vanliga skidglasögon bra och även de har bra UV skydd.

Thure
 

Bilagor

  • 9282737111070_1125891_94550-01_jpg.jpg
    9282737111070_1125891_94550-01_jpg.jpg
    23.1 KB · Visningar: 664
Håller helt med Thure vanliga moderna skidglasögon funkar kanon. Bra även till cykling och skridsko på vintern. Man slipper drag och imma på glasen
 
Vanliga skidglasögon är kan ju vara ett alternativ, men det står nästan aldrig i produktbeskrivningarna vad det är för skyddsklass på glaset. 100% uv-skydd står det på de flesta, men skyddsklass har jag bara hittat angiven på några få, och då var det skyddsklass 3. Vad står egentligen skyddsklasserna för?
 
Sportbrillor.se har ganska bra information:
Linskategorier
Linsfärger

Jag använder OTG skidglasögon, over-the-glasses, ovanpå mina vanliga glasögon och kan använda dom över mina slipade solglasögon om det skulle vara riktigt ljust, men det har inte behövts än.
 
På sjön och bland snö och is reflekteras ljuset mer än ute i spenaten.

Mina båt och skidglasögon har nässkydd, sidobländen och har
dubbelbeläggning av den mörkaste färgen Hoya hade. De dämpar tillräckligt.

Får du ett par rejäla bågar med slipade glas i så kan du utanpå färgningen få antirepbeläggning oxså.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan1234 ont i ryggen Turskidåkning 2
Haddock Till Sthlm efter Öppet Spår (Vasan)? Turskidåkning 0
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.