#¤#%¤ ont i axeln!

Vad kan detta vara?

Jag kan knappt röra ena armen i en cirkel, det gör #¤%& ont, på en skala 1-10 så är det en klar 8! Samma om jag försöker hålla den rakt ut, framåt eller åt sidan. I princip gör det ont vad än jag gör med armen... och det verkar vara inne i axeln på nåt vis.. har problem med att sova också, gör ont oansett vilken vinkel man ligger i verkar det som? :(

Har haft ont snart i en vecka nu, är det nån sträckning av nåt slag tro? Eller är det nåt som hoppat ur led? Nåt ledband som gått av? Jag är inte blå eller svullen så det verkar ju inte vara såå allvarligt, eller? Har ni några ideer vad det kan vara? Går det över av sig själv tro, eller?
 
Det kan vara så att du har legat konstigt när du sovit, så en nervtråd har glidit in mellan nackkotorna. När du sedan vaknat och rest dig snabbt kan nerven ha klämts fast mellan nackkotorna och svullnat så den inte glider ut igen. Det känns i axeln, armen och inte i nacken.

Testa att lägg dig på golvet med benen på en stol eller liknande, så det är 90 grader mellan lår och underben, 90 grader mellan rygg och lår. Du ligger som ett Z alltså. Rulla en handduk och lägg under nacken så huvudet är sträckt bakåt. Armarna sträckta och raka längs kropppen. Då öppnas kotorna. Ligg så 20 minuter om dagen under några dagar så går svullnaden ner och nerven glider ut, om det är vad som hänt.

Jag vaknade en morgon för några år sedan och hade precis symptomen du beskriver. Det släppte inte så jag gick til sjukan och fick ordinationen ovan, vilket rättade till det hela.

Raskesven
 
En nerv i kläm.. ja det kan det nog kanske vara! Tack för tipset, ska prova det där! Men jag tror inte fick problemet efter att jag sov konstigt, helt säker är jag dock inte.. men jag tror fick ont efter att jag, för att göra historien kort: 1) föll.. 2) pressade.. kanske en kombination?

Men ifall man har dessa symptomer, är det enbart i nackkotorna man fått nervklämmor i, eller? Kan man få nervkläm i axeln också?
 
Jag är alls ingen expert på detta, men infon jag fick var att smärtan kändes i axeln, armen men orsaken satt i den klämda nerven i nacken.

Raskesven
 
Att diagnostisera axelbesvär är mycket svårt. När det dessutom är över internet är det omöjligt. :)
Det som låter mest troligt är att det är en inklämning av muskel/sena i axelleden eller en inflammerad slemsäck. Ta kontakt med en idrottsläkare, naprapat eller liknande. Det är bara dumt att vänta!

Lycka till!
 
Mepps; sa:
Hade du ont när du tryckte lite på axeln också?
Inte vad jag kommer ihåg. Det var när armen lyftes som det högg och gjorde ont som f-n. Kunde t.ex knappt veva fiskerullen om jag inte endast rörde underarmen med armbågen tryckt mot kroppen. Men så fort överarmen inte hängde rakt ner kom smärtan.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Inte vad jag kommer ihåg. Det var när armen lyftes som det högg och gjorde ont som f-n. Kunde t.ex knappt veva fiskerullen om jag inte endast rörde underarmen med armbågen tryckt mot kroppen. Men så fort överarmen inte hängde rakt ner kom smärtan.

Raskesven
Ok! äsch, jag chansar på att jag har samma problem och testar det först! :)
 
kofalla; sa:
Att diagnostisera axelbesvär är mycket svårt. När det dessutom är över internet är det omöjligt. :)
Det som låter mest troligt är att det är en inklämning av muskel/sena i axelleden eller en inflammerad slemsäck. Ta kontakt med en idrottsläkare, naprapat eller liknande. Det är bara dumt att vänta!

Lycka till!
Inget är omöjligt! :)

Men, ifall inte "Z" varianten fungerar så ska jag fråga nån idrottsläkare, naprapat etc.. om det finns nån sån häromkring förstås??? Jag provar vänta c:a 1 vecka till så får jag se.. då borde ju iallafall smärtan försvunnit tycker jag, om det inte är nåt allvarligt? Men 1 vecka är ju å andra sidan lite drygt det också... "#¤"#!&, typiskt.. nu när det äntligen är sommar också!!!! :)
 
Om jag inte missminner mig kändes det lite bättre redan efter första Z-övningen, ytterligare lite bättre efter andra och efter 4-5 dar á minst 20 minuter var det borta. Efter en vecka bör det vara helt ok, om det är samma åkomma. Dock, minst 20 minuter måste du ligga för att svullnaden ska börja gå ner. Man ligger faktiskt ganska bekvämt som Z:)

Raskesven
 
Inflammation?

Hmmm... det later aven som om du kan ha fatt en inflammation i axelleden. Har du kort styrketraning eller liknande? Det var iallafall min olycka (och raddning).

Vaknade en natt med en otrolig smarta i axeln, trodde bara att jag hade sovit konstigt och att det skulle ga over efter ett tag men det gjorde det inte. hade problem att sova och kla pa mig osv. Gick efter nagon vecka till lakaren som gav mig antiinflammatorisk salva och tabletter, vilket knappast hjalpte.

Gick ett tag senare till en ortoped men nar han fragade mig vad jag trodde att det var foll mitt fortroende for den svenska lakarkaren snabbt. Naval, jag blev aldrig riktigt bra forran jag borjade styrketrana igen. Fast givetvis tog man i for mycket och lyckades pajja den andra (!) axeln. Numera, efter ett par ar, ar jag nastan helt aterstalld och tricket har varit latt, latt styrketraning for axlarna for att bygga upp musklerna runt senorna.

Vad vill jag da ha sagt med det har? Jag vet inte riktigt men ga till en sjukgymnast ar nog mitt basta tips (nagot som jag angrar att jag aldrig gjorde).
 
Mepps; sa:
Vad kan detta vara?

Jag kan knappt röra ena armen i en cirkel, det gör #¤%& ont, på en skala 1-10 så är det en klar 8!...Har ni några ideer vad det kan vara? Går det över av sig själv tro, eller?
Hej!

Jag vill inte verka pessimistisk men jag kan berätta om hur det var för mig...För drygt ett år sen fick jag en smygande smärta i vänster axel. Simmade mycket crawl och tränade på gym då, bl.a. dips. Plötsligt blev smärtan mycket värre och jag kunde knappt röra axeln alls över horisontalläge. Till att börja med försökte jag vänta ut eländet, men månaderna gick och inget hände. Försökte då med akupunktur och det blev lite bättre, fick även ett rehab-träningsprogram (som jag dock varit väldigt dålig på att följa). Nu, drygt ett år senare kan jag röra axeln normalt igen. Jag får dock vara fösiktig när jag t.ex. paddlar kajak, det känns lite ömt efter en stund. En grej som jag absolut inte kan göra är vanlig armhävning (armböj). Det som jag kunde göra 50 förut, kan jag nu prestera 0 i...Men, som sagt, allt annat funkar som förut...Har även provat bänkpress och det går bra med halva vikten mot vad jag hade förut. Såhär i efterhand inser jag att det var j-igt dumt att fortsätta belasta axeln när jag kände de första varningstecknen. Men jag trodde ju det var vanlig träningsvärk...

Och, ja - jag kände också att det gjorde ont när jag tryckte på framsidan av axeln. Kan nämna att jag var till Idrottskliniken i Solna och fick en 1-minutsdiagnos: Inflammation - inget att göra - "jävligt svårläkt". Mycket uppmuntrande...
[Ändrat av Haddock 2005-06-23 kl 20:38]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...