ont i armarna

jag har klättrat några gånger nu och jag undrar om det är normalt att på en 4a+ led få ont i armarna efter 6-7 meter.
och sen undrar jag om ni vet hur man ska göra för att fingrarna inte ska ta så mycket stryk. dom ser ut som sandpapper efter jag har klättrat några gånger och jag använder då kalk.

vad är bäst, att lägga pengarna på att hyra eller att köpa ett paket som jag kan ha hela tiden.

kommer att komma med mer frågor ju mer jag klättrar.
 
Jodå..

Det är att betrakta som fullständigt normal att få ont i armarna i börja. För jag utgår ifrån att du är nybörjare. Gissar att det du syftar på är att du får "pump" i underarmarna vilket är fullt normal då man börjar. Kommer av att man går mer på styrka än teknik, som i så många andra sporter.......

Kommer att bli bättre ju längre du håller på. Kolla runt på http://www.8a.nu, utsidan och nätet så hittar du tonvis med info kring "pump" och hur man gör för att klara det bättre.

Klättrar man så tar fingrarna stryk, vare sig man är nybörjare eller inte. Däremot som kommer du att få hårdare hud i händerna ju längre du håller på, så det löser sig det med. Vill man så kan man ju tejpa fingrarna, men det är inte alla som gillar det.

När du pratar om paket så utgår jag från att du pratar om sele skor etc. Om du vill satsa på klättring så är det givetvis värt att lägga pengar på egna prylar, både ur bekvämlighets och framförallt säkerhetssynpunkt.

Hoppas du fått lite svar!

//Martin
 
Värm upp

Värm upp bättre så får du mindre pump. Dvs bouldra lite så att du får använda fingrarna, men hoppa ner innan du får pump. Eller kläm på en gummiboll.

I början fick jag ont för att jag höll för hårt och länge. Efter ca 4 sekunder börjar det samlas mjölksyra i underarmen. Släpper du greppet och slappnar en sekund innan dessa 4 sekunder har gått så hinner mjölksyran transporteras bort. Håll fyra, slappa en, håll fyra, slappa en osv. Givetvis kan man inte göra så här jämt, men det ger dig en idé om hur du bör göra för att undvika pump.
 
Kritan torkar ut händerna rejält, så lite lotion kan vara en bra investering. Det gör mindre ont i fingrarna om de inte är uttorkade. Tänk bara på att inte använda lotionen före klättringen utan efter.
 
före

ja det är ju ganska bra för att mina händer blir riktigt torra så vanlig hand creme är bra eller är det något speciellt som du vet är effektivt?
 
Nä inte direkt, jag gillar Helosan, den är antiseptisk också. Men jag tror de är likvärdiga allihop.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.