Omräkning WG84 till RT90?

clindh

Forumvärd
Jag har en hel drös waypoints i WGS84-format som jag vill konvertera till RT90 för användning till ett speciellt kartprogram (som bara vill ha RT90).

Är det någon som känner till någon fritt tillgängligt program som kan typ läsa in en waypoint-fil av något slag och exportera den med ett annat kartdatum?

Eller om du har en implementerad algoritm liggandes i byrålådan går även det bra!

Det finns en omräkningstjänst på Lantmäteriets webb men då får man ta dem en och en.

Låt kartprogrammet eller GPSen göra arbetet

Vilket program använder du som bara klarar RT90 och har du något fler program för kommunikation med GPSen ? Vilken GPS har du ?

Så här tycker jag det borde gå att göra, om du har dina WP på fil i WGS84 sedan tidigare.

Öppna ditt kartprogram och öppna sedan ”waypoint filen” med WGS84 . Byt koordinat system till Rikets nät +RT90 och alla ”waypoints” (WP) konverteras till RT90. Spara på en ny fil.

Alternativt skicka dina WP till GPSen byt till Rikets nät och skicka tillbaka till datorn, spara på en ny fil. Men detta sätt klarar ”bara” 500 ”waypoints” åt gången med min GPS, dessutom tar det en längre stund att köra över så mycket data med serieporten.

Hur ”waypoint filen” ser ut gör man enklast med Notepad. Starta Notepad, Arkiv öppna, ställ in på alla fler, klicka dig fram till din katalog med ”waypoint filen”

Skicka gärna mig några eller alla av dina WP via E-post så kan jag prova om mina teorier håller annars får jag försöka klura ut något annat sätt.

Per Brune/ Civilingenjör och GPS vän

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

clindh

Forumvärd
OziExplorer to the rescue...

Tack. Jag laddade nu ner senaste betan av OziExplorer och se där har dom utökat Export Waypoints med ett Swedish Grid-format och det ser ju ut att funka utmärkt.

Om det nu bara kunde läsa RIK-format också, så man kunde slippa Kartex...

RIK format

OziExplorer är bra, men klarar inte .RIK format, förmodligen därför att Lantmäteriverket vill ha så mycket betalt för att släppa källkoden.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips