Mobile Atlas Creator

Vill tipsa om ett program där man kan ladda ner egna kartor: Mobile Atlas Creator. Tyvärr har de i senaste versionen tagit bort det de flesta vill ha; Eniro och Googles kartor. Därför ska man ladda ner version 1.8 och den finns t.ex. här: http://thepiratebay.sx/torrent/6316751/MOBAC_-_Mobile_Atlas_Creator_1.8

Med detta program kan man ladda ner bl.a. Enirokartor och skapa kartor för GPS-mottagare, surfplattors kartprogram och GIS-program. Jag har här fokus på det senare. Packa upp filen. Behöver ingen installation, utan det är bara att köra Mobile Atlas Creator.exe.

När man börjar ser man först en världskarta. Zoom in med reglaget längst upp till vänster på kartbilden, eller rulla på mushjulet. Att panorera är lite bakvänt, man trycker ner höger musknapp och drar sedan dit man vill komma.

Välj "Map source" ur listan uppe till höger. Själv tog jag Eniro Eniro Maps (SE, NO, FI) och dito Aerial (som är flygfoton). Markera det kartutsnitt du vill ha genom att trycka ner vänster musknapp, håll knappen nedtryckt och dra dit du vill ha motsatt karthörn.

Markera vilka zoom-nivåer du vill ha. För översikt tar jag nivå 14 och för detalj nivå 17. Ska man använda kartorna i appar såsom Oruxmaps, bör man ta fler nivåer.

Ge kartan ett namn, skrivs i mitten till vänster. Klicka sedan på knappen "Add selection".

Under finns "Atlas setting". Där väljer man kartformatet. Jag har laddat ner i format "OziExplorer (PNG & MAP)", som passar Surfer mm. Dessa kartor är i WGS84, så man får använda Global Mapper (GM) för att konvertera till det man vill ha:

För sweref99tm är det enkelt. Efter att ha läst in kartan i GM, väljer man under meny "Tools" och "Confgure". Där ändrar man "projection" till "Swedish Grid (SWEREF99TM)". Klicka på knapp "Apply" och sedan "OK".

Därefter går man till meny File/Export. Där tar man Export Raster/Image Format...
Välj filformat, själv kör jag nästan alltid ECW. Under fliken "General", se till att markera PRJ då Surfer och andra program behöver den filen för att automatiskt fixa kartgränser och projektion.
Klicka OK, ange filnamn och klicka på "Spara". Klart!

För dig som inte har Global Mapper, har jag inga tips hur byta projektion.

Sökte här på Mobile Atlas Creator innan jag skrev detta, och inget tycks vara skrivit om programmet. Om det ändå finns, ber jag om ursäkt för detta...
 
RT90 2,5 gon väst

Global Mapper har tyvärr inte som standard RT90 enligt min rubrik, utan 0 noll grader gon. Så att få det rätt behöver man ladda in en egen fil. Har gjort en sådan fil uppladdad.

Om du vill ändra till RT90 2,5 gon väst, måste du använda den fil jag gjort: I "Confgure" ändrar man "projection" från fil "RT90 2,5gon V.prj" genom "Load From File..."

Jaha, filen ansågs ogiltig och försvann! Gör så här istället: Kopiera in nedanstående text i en fil och döp den förslagsvis till: RT90 2,5gon V.prj

PROJCS["Custom",GEOGCS["GCS_RT_1990",DATUM["D_RT_1990",SPHEROID["Bessel 1841",6377397.155,299.1528128]],PRIMEM["Greenwich",0],UNIT["Degree",0.0174532925199433]],PROJECTION["Transverse_Mercator"],PARAMETER["False_Easting",1500000],PARAMETER["False_Northing",0],PARAMETER["Latitude_Of_Origin",0],PARAMETER["Central_Meridian",15.80827777777778],PARAMETER["Scale_Factor",1],UNIT["Meter",1]]
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.