Omöjliga krav på ett tält?

Finns det något tält som uppfyller de här kraven?

Tvåmanna tält
3-säsong
Max 1,7 kg men helst mindre
Bra utrymme för fötterna (i Anjan sparkar jag i taket)
Man ska kunna resa tältet utan innertältet blir blött när det regnar
Dubble wall
Innertältet ska vara solid inte i mesh
Tältet ska klara ordentligt med vind och regn
Det ska finnas en absid eller vara så lätt att man även kan ta med en tarp som ryms viktmässigt inom 1,7 kilo

Sparka i taket, det där får du gärna förklara ;) För mig betyder att ha plats för fötterna en generös sovsäck.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Sparka i taket, det där får du gärna förklara ;) För mig betyder att ha plats för fötterna en generös sovsäck.

Tält med lika sluttande tak som anjan och nallo får jag inte plats i. Jag tycker tarptent har fattat grejen med fotutrymmet med tex tältet Double Rainbow. Tarptent har pinnar vid huvud och fotändan på tältduken på i princip alla sina tält. Min sovsäck är mina fötter nöjda med :)

Nä, det är för tungt. Det väger 2 kg. Däremot varianten utan stor absid skulle kunna vara något: http://www.exped.com/sweden/en/product-category/tents/spica-ii-ul#prettyPhoto Men jag är osäker på om sluttningen i fotändan lämnar tillräckligt med plats för fötterna. Är det någon som äger detta tält eller sett ett test av det?

Tält med lika sluttande tak som anjan och nallo får jag inte plats i. Jag tycker tarptent har fattat grejen med fotutrymmet med tex tältet Double Rainbow. Tarptent har pinnar vid huvud och fotändan på tältduken på i princip alla sina tält. Min sovsäck är mina fötter nöjda med :)

O.K, jag förstår. Ett traditionellt tunneltält av klassiskt snitt vore väl idealet utom det där med vikten då. TOJ här ovan har har hittat ett Exped som kanske passar. Inget `skittält ´ heller.

O.K, jag förstår. Ett traditionellt tunneltält av klassiskt snitt vore väl idealet utom det där med vikten då. TOJ här ovan har har hittat ett Exped som kanske passar. Inget `skittält ´ heller.

Min dröm vore om ett tält som Hilleberg Kaitum vägde hälften så mycket. I den modellen är fot och huvudändarna raka. Expedtältet (den lättare varianten) är helt klart intressant men tältet sluttar fortfarande i fotänden. Det gör mig osäker.

Det finns många tält som väger väldigt lite och fått bra kritik i recensioner men som inte uppfyller alla krav:
-Tarptent double rainbow har inte solid innertält.
- Terra Nova Solar Photon 2 slår man upp innertältet först, det är mesh i dörren och det ser ut som att man kommer slå fötterna i sidan av tältet pga av det avsmalnade fotänden.
- Hilleberg Anjan är det mesta bra på förutom fotänden och att tältduken sitter lite väl högt upp från marken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips