Omöjliga krav på ett tält?

Har du tittat på StratoSpire 2? Det har ett riktigt innertält (till skillnad från Double Rainbow) av antingen mesh eller solid. Jag har själv liknande önskemål som du på tält och jag köpte slutligen ett sådant och har inte haft några problem med längden trots mina 195 cm.

Ja det har jag kikat lite på (även fast jag inte äger vandringsstavar). Det är också intressant men det verkar inte vara solid innertält hela vägen upp. Har du mesh eller solid varianten? Hur har du upplevt ditt tält i kraftig vind och kyla? Är det kallt? Håller det i vind? Är fotändarna helt raka som på double rainbow?

StratoSpire 2
 väger 1403 gram. Med FIZAN COMPACT TREKKING POLES som väger 316 gram blir det 1719 gram totalt och då får man dessutom vandringsstavar inkluderat i den vikten. Helt klart intressant.
 
Har du tittat på StratoSpire 2? Det har ett riktigt innertält (till skillnad från Double Rainbow) av antingen mesh eller solid. Jag har själv liknande önskemål som du på tält och jag köpte slutligen ett sådant och har inte haft några problem med längden trots mina 195 cm.
Hur bedömmer du vädertåligheten för detta tält? Skulle du kunna tänka dig att använda det på längre turer på kalfjället?
 
Ja det har jag kikat lite på (även fast jag inte äger vandringsstavar). Det är också intressant men det verkar inte vara solid innertält hela vägen upp. Har du mesh eller solid varianten?

Jag har varianten med solid innerdel. Det är bara övre fjärdedelen som är mesh, resten är solid. Följande bild visar ganska tydligt hur det ser ut, det är alltså bara den delen som syns på bilden som är mesh:

ss2-13.jpg


Hur har du upplevt ditt tält i kraftig vind och kyla? Är det kallt?

Jag har bara varit ute med tältet under 1 tur än så länge. Då var det som kallast runt 8-10 grader, men jag upplevede fortfarande att det var betydlig varmare inne i tältet jämfört med tält med innerdel helt i mesh.

Jag får nog faktiskt anse att den lilla delen i mesh är mer en fördel än nackdel för ventilation osv., men om du mailar Hentry på Tarptent så är han säkert villig att sy en innerdel med ännu mindre eller rent av inget mesh alls.


Jag stötte på vindar upp till ca 15 m/s och upplevde inte detta som något större problem. Vid vidare diskussion med Henry så bekräftade han även det ska hantera "close to double that speed", dvs närmare 25-30 m/s.

Här har dom en inte helt optimal vinkel mot vinden, men så här kan ca 20 m/s se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=Fg0Yo8dBY0I

Är fotändarna helt raka som på double rainbow?

Den sida som är närmast respektive stav har ungefär samma vinkel som i Double Rainbow, jag brukar dock ha huvudet mot denna sida. Motsatt sida har en plattare vinkel men jag har som sagt inte upplevt några större problem med att fötterna slår i taket här trots mina 195 cm.

Hur lång är du? Följande ger ett rätt bra intryck av hur långt innerdelen av tältet är:

https://www.youtube.com/watch?v=Jl2V_RzvPTc

Hur bedömmer du vädertåligheten för detta tält? Skulle du kunna tänka dig att använda det på längre turer på kalfjället?

Se ovan. :)
 
Jag har varianten med solid innerdel. Det är bara övre fjärdedelen som är mesh, resten är solid. Följande bild visar ganska tydligt hur det ser ut, det är alltså bara den delen som syns på bilden som är mesh:

ss2-13.jpg




Jag har bara varit ute med tältet under 1 tur än så länge. Då var det som kallast runt 8-10 grader, men jag upplevede fortfarande att det var betydlig varmare inne i tältet jämfört med tält med innerdel helt i mesh.

Jag får nog faktiskt anse att den lilla delen i mesh är mer en fördel än nackdel för ventilation osv., men om du mailar Hentry på Tarptent så är han säkert villig att sy en innerdel med ännu mindre eller rent av inget mesh alls.



Jag stötte på vindar upp till ca 15 m/s och upplevde inte detta som något större problem. Vid vidare diskussion med Henry så bekräftade han även det ska hantera "close to double that speed", dvs närmare 25-30 m/s.

Här har dom en inte helt optimal vinkel mot vinden, men så här kan ca 20 m/s se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=Fg0Yo8dBY0I



Den sida som är närmast respektive stav har ungefär samma vinkel som i Double Rainbow, jag brukar dock ha huvudet mot denna sida. Motsatt sida har en plattare vinkel men jag har som sagt inte upplevt några större problem med att fötterna slår i taket här trots mina 195 cm.

Hur lång är du? Följande ger ett rätt bra intryck av hur långt innerdelen av tältet är:

https://www.youtube.com/watch?v=Jl2V_RzvPTc



Se ovan. :)

Det ser ändå ut som att han har fötterna lite i tältduken när han provligger. Jag tycker det är svårt att få en uppfattning om en tält när man inte kan titta på det. Men det är verkar helt klart vara mycket tält man får för bara 1700 gram.
 
Hejsan
Jag har köpt Rondane Superlight 3 Camp och det uppfyller alla dina krav förutom att det är större, för tre personer, vi har det för två personer och en hund (flatcoted retriever) vikten är 1,65Kg.

Det funkade utmärkt nu nyss när vi var ute på vandring (Nikka-Abisko) i en vecka med lite blåst och regn. Önskvärt hade varit något mer höjd inuti men då bränner samtidigt vikten i väg (stort vindfång - kraftigare väv).

(har också ett Hilleberg Nallo 3 GT men det väger dubbelt, kortare vandringar).
Har också kollat på Helsport Fjellheimen Super Light Camp det väger 1,65 kg i tvåmans men vi prioriterade bredden framför höjden och köpte därför Rondane Superlight 3 Camp
 

Bilagor

  • WEB_Image%20Helsport%20Rondane%20Superlight%203%20Camp%20Vinds1294647646.jpg
    WEB_Image%20Helsport%20Rondane%20Superlight%203%20Camp%20Vinds1294647646.jpg
    60.5 KB · Visningar: 612
Hejsan
Jag har köpt Rondane Superlight 3 Camp och det uppfyller alla dina krav förutom att det är större, för tre personer, vi har det för två personer och en hund (flatcoted retriever) vikten är 1,65Kg.

Det funkade utmärkt nu nyss när vi var ute på vandring (Nikka-Abisko) i en vecka med lite blåst och regn. Önskvärt hade varit något mer höjd inuti men då bränner samtidigt vikten i väg (stort vindfång - kraftigare väv).

(har också ett Hilleberg Nallo 3 GT men det väger dubbelt, kortare vandringar).
Har också kollat på Helsport Fjellheimen Super Light Camp det väger 1,65 kg i tvåmans men vi prioriterade bredden framför höjden och köpte därför Rondane Superlight 3 Camp

Ja på det tältet kan jag bocka av de flesta av mina krav men inte det viktiga fotutrymmet. Det ser ut att vara samma typ av sluttning (om inte mer) som på Anjan. Tack för tipset!
 
Inte heller vikten då det verkar väga 1,9 kg...

Jaha, det var bara själva tältet som vägde 1,65? sen fick man lägga till rep och pegs?

Jag såg på Tarptents hemsida under "Whats new" att de kommer med en 2-manna Moment som ska väga 1 474 gram (med mesh innertält). Det verkar vara ordentligt med fot och huvud utrymme. Det står att tältet ska lanseras sommaren 2014. Om det går att få med solid innertält som inte ökar vikten mer än 150 gram kan det vara något. http://www.tarptent.com/whatsnew.html
 
Du bör ha hyggligt med plats för fötterna och den yttre tältduken upplevde jag att den låg lite extra ifrån den inre nere vid fotänden
Mitt tält väger komplett 1,65 kg, inklusive påsar, snören pinnar och alla 17 pegs - sharp -dock exl. det lilla lagningskittet vilket inte väger många gram.

Och En stor skillnad mot Anjan är att här går tältduken ända ner till marken
 
Du bör ha hyggligt med plats för fötterna och den yttre tältduken upplevde jag att den låg lite extra ifrån den inre nere vid fotänden
Mitt tält väger komplett 1,65 kg, inklusive påsar, snören pinnar och alla 17 pegs - sharp -dock exl. det lilla lagningskittet vilket inte väger många gram.

Och En stor skillnad mot Anjan är att här går tältduken ända ner till marken

Ja det är bra att tältduken går ner till marken men om man ska jämföra med Anjan så har det tältet 2000 mm vattenpelare i tältduken och 5000 mm i golvet medan helsport 2000 mm i duken och 3000 mm i golvet. Om man jämför med Expedtältet (som har samma vikt med betydligt mindre absid) så har det 1500 mm i duken och 10 000 mm i golvet. Men som sagt så är det sluttande designen vid fotändan som jag inte vill ha. Utan ett tält med en design som har löst det problemet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.