Omnifuel till triangan

Jag sitter och kollar på olika alternativ attanvända som alternativ till mitt gamla trianga. Jag har förstått att det finns adapter för Nova och Nova+ så de kan användas i köket. Hur ser det ut för Omnifuel som är Primus brännare. Om jag förstått det hela riktigt går Omnifuel att använda även med gas till skillnad från Nova. som bara (!) drivs av flytande bränslen.

Är det bättre att satsa på en separat gasbrännare (triangas egen går ju tex inte på mer än 3-400 kr)

Satsa på ren gasbrännare (iaf på sommaren).

Jag sitter och kollar på olika alternativ attanvända som alternativ till mitt gamla trianga. Jag har förstått att det finns adapter för Nova och Nova+ så de kan användas i köket. Hur ser det ut för Omnifuel som är Primus brännare. Om jag förstått det hela riktigt går Omnifuel att använda även med gas till skillnad från Nova. som bara (!) drivs av flytande bränslen.

Är det bättre att satsa på en separat gasbrännare (triangas egen går ju tex inte på mer än 3-400 kr)

Primus själv varnar för att montera Omnifuel i Trangia:
http://www.utsidan.se/cldoc/702.htm?_qp=/catdocs.htm?category=41&skip=80

Vidare låter Omnifuel fruktansvärt när det går på gas. Satsa på Trangias gasbrännare om du vill köra gas i Trangiat.

//Anders

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bygge om og bygge om...
Mitt Nova går bra på gas:
tomatosoup.jpg

Bilde023.jpg

Men jeg anbefaler trangias egen gas innsats om du ikke skal koke når det er for kaldt til gas.

Selv anvender jeg mest detta, og Optimus Nova med hjemmlaget vindskjerm om vinteren.

http://www.geocities.com/dagskarlsen/homemade.htm

dsk

Hejsan,

Om du ändå funderar på att köpa en ny gasbrännare till köket ...

Jag fick tipset att köpa en Markill gasbrännare till mitt Trangia kök, den var betydligt billigare. Enda modifieringen som krävdes på köket var att fila upp hålet i nedre delen av vindskyddet som slangen ska gå ut igenom.

Nu är det rätt många år sedan, då fanns den på brännaren på Sportkompaniet i Stockholm.

Edit: om det är bättre eller sämre än andra brännare vet jag inte, har aldrig kört något annat.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Hejsan,

Om du ändå funderar på att köpa en ny gasbrännare till köket ...

Jag fick tipset att köpa en Markill gasbrännare till mitt Trangia kök, den var betydligt billigare. Enda modifieringen som krävdes på köket var att fila upp hålet i nedre delen av vindskyddet som slangen ska gå ut igenom.

Nu är det rätt många år sedan, då fanns den på brännaren på Sportkompaniet i Stockholm.

Edit: om det är bättre eller sämre än andra brännare vet jag inte, har aldrig kört något annat.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Trangias (primus) gasolbrännare kostar ca 375 (GetOut), Markill kostar 259 (Northstar). Båda är anpassade till Trangiaköket.

Mitt Nova går bra på gas:

Ja, Nova har alltid funkat på gas. Anledningen till att det inte marknadsförs så är att Optimus på den tiden inte hade råd att studera och uppfylla alla normer och standarder som krävs för gaskök. (När de tog fram Crux gjorde de det, men det var det antagligen enklare eftersom Crux lånar viktiga delar av konstruktionen från ett japanskt kök.)

Så det är på egen risk man kör gas i Nova :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips