Omfattande bok om fjällvandring

L Wallin, Råd, 9151403323
Vita Friluftsboken
Soldat Insruktion Vinter,SoldI Vinter
L Fälts Vinterturen, 9146180885
är alla handgripliga.
Att tro att du kan hålla reda på dig själv, din utrustning och en handbok ute kan gå på sommaren vid torrväder men rekommenderas inte vintertid.
Rådet att gå med någon erfaren är vida mer funkis.
go tur

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Uteliv på sommaren, av Lars Fält, ser trevlig ut. Jag har den i bokhyllan. Han har även skrivit boken "Uteliv med morfar" som jag köpte; jag har ju ingen morfar och har inte haft på länge, känner att den boken fyllde på med roliga baskunskaper som man borde ha blivit tipsad om av sin morfar, om man haft en morfar. Nu är jag 50+ så det var ett tag sedan jag hade en morfar... ;-)

101 tips har förutom Monsen skrivit även Hugh McManners den senare var tidigare C för överlevnadsskolan i Belitz, numera konsult till BBC. De är bägge trevlig blädderböcker och fin presenter men lite grunda.
Monsens och McManners stora böcker rekommenderas.
Tidigare titlar är fylligare och vida bättre.

go tur

Grundstens "Vandra Kungsleden och andra färdvägar" i tre delar är de enda böcker om vandring jag har, men de läses desto mer inför turer. Avsnitten om Kungsleden är kanske inte så spännande men de andra färdvägarna ger massor av bra idéer om vandringar på mindre kända leder och fina oledade stråk. Böckerna börjar dock bli tämligen daterade, så det gäller att kolla mot modernare källor om främst broar och båtar ännu finns kvar, och om stigar ännu är framkomliga om det är kritiskt.

Just läst Monsens 101 Vildmarkstips. Bra skriven och illustrerad och passar kanske bra för de som vill "komma igång" med sitt friluftsliv.

..sent using tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips