Omfattande bok om fjällvandring

Hej!

Ny medlem här men har lurkat på sidan under en längre tid.
Skulle gärna vilja ha tips på en omfattande bok som tar upp det mesta man kan tänkas behöva veta för fjällvandring?

Jag har gott om erfarenhet av att vara uppe på fjället, men har endast gjort dagsturer och 2-dagars, och dom turerna har alltid varit i områden som jag känner till väl.

Senaste åren har jag helt snöat in på friluftsliv i fjällen och skulle därför vilja bredda den teoretiska kunskapen så gott det går innan säsongen kommer igång.

Kan ju också passa på att fråga om det är någon idé att hoppas på att hitta bra erbjudanden på utrustning under Vildmarksmässan?
Skulle först och främst behöva ett par nya kängor och nytt kök, är det nåt som brukar finnas till mässpris?

Ha det fint!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!
Kan ju också passa på att fråga om det är någon idé att hoppas på att hitta bra erbjudanden på utrustning under Vildmarksmässan?
Skulle först och främst behöva ett par nya kängor och nytt kök, är det nåt som brukar finnas till mässpris?

Ha det fint!

Jag upplever att vildmarksmässan handlar allt mindre om riktigt vildmarksliv och relaterad utrustning för varje år som går. De senaste åren har det mest varit utställare som säljer dyra "upplevelseresor", kajaker, rökt korv samt turistbyråer och liknande. Knappt en enda av de stora friluftsbutikerna eller tillverkarna var där förra året. För min del blev det sista besöket där.

Knappt en enda av de stora friluftsbutikerna eller tillverkarna var där förra året. För min del blev det sista besöket där.

De har länge haft som policy att inte vara där, utan låta butikerna köra racet.
Så tiden man kunde se nyheter och annat är över, de finns inte alls där. Slutade gå för 10 år sen, men har gått senaste 2 åren, som utställare, men slutar igen.

Om jag får tipsa om en bok som inte specifikt handlar om de skandinaviska fjällen tycker jag att The Backpacker's Handbook av Chris Townsend är suverän (och omfattande).

Biblioteken kan hjälpa till med Vandra Kungsleden samt de små områdesbeskrivningarna som STF gav ut.
De två tidigare nämnda här tidigare jämte Collin Fletchers böcker är alla rekomendabla.

god tur

De små som jag nämnde är
T Abrehamsson, Detta är Kebnekaise, 9134510524
H Fowlin, Vandringsturer i Sarek, 9789186433093
C Grundsten, På fjälltur Padjalanta o Sulitelma, 9171561013
Arjeplogsfjällen, 9151835304
Vindelfjällen,9151833468
Kebnekaise o Abisko,9151832526
S Lundgren, Vandra i Sarek, 911794001X

go tur

Grundsten "Fjällboken" borde finnas på biblioteket, täcker mycket grundläggande inkl vintern.

Sen tycker jag första ordentliga turen blir bättre om man går med någon som har lite erfarenhet, men på led och liknande tycker jag det går bara man gillar uteliv.

Tack igen för alla tips! Kommer kolla upp varje rekommendation.

Någon som kan ge sin åsikt om "101 Vildmarkstips" av Monsen? Skulle vilja ha en bok jag kan ha med mig ut på turer som innehåller praktiska tips som man kan roa sig med att träna på under kortare turer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips