Om trådar

Det diskuteras rätt friskt om urspårade trådar här i forumet. Även varianten fullständigt trådade kommentarsträd har diskuterats, och ratats.

Jag har funderat på en variant.

När en tråd har bytt ämne, skulle man inte kunna göra en ny rubrik vid något lämpligt inlägg som då blir att synas direkt i forumet? Typ en bakdörr så att man kan komma direkt in i den nya delen av tråden?. Dvs inte dela av tråden utan fixa en "ingång" extra direkt ifrån det forum där den passar?

/Mikael

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

clindh

Forumvärd
Hellre att man uppmuntrar till att hålla tråden...
Jag har funderat på att ta bort möjligheten att sätta Rubrik: i kommentaren (man kan bara skriva det i huvudinlägget). Tror ni det skulle hjälpa en att hålla tråden? Jag tycker mig se att det används ibland för att ställa en ny fråga/starta en ny diskussion inom en befintlig.

Nja, jag tror inte att det skulle hjälpa att ta bort rubrikfunktionen. Det skulle möjligen bromsa "små" utvikningar, men inte de stora ämnesbytena (och det är ju de senare som ställer till det)

Ärligt talat, är ämnesdriften ett så stort problem *egentligen*? Visst är det frustrerande för den som söker igenom forumet, ser en fråga och letar efter svaret, om just den tråden spårat ur, men samtidigt är det ju de långa diskussionerna som håller forumet levande.

GustavOh; sa:
Ärligt talat, är ämnesdriften ett så stort problem *egentligen*? Visst är det frustrerande för den som söker igenom forumet, ser en fråga och letar efter svaret, om just den tråden spårat ur, men samtidigt är det ju de långa diskussionerna som håller forumet levande.

Precis min åsikt, men det skulle vara intressant att hitta in i även om tråden börjat med något som jag just då inte är intresserad av...

/Mikael

Fast urspårade trådar är väl dom när folk råkar i luven på varandra och börjar med personangrepp?

En diskussion som börjar med en fråga om paddelval och såsmåningom resulterar i import av kajak från Estland och tips på helgturer runt Södertälje, gör det verkligen så mycket?
Så skulle ju en diskussion kunna se ut i verkligheten, bara trevligt anser jag.

Nä så länge det inte blir otrevligt eller alldeles för uppenbart dumt så är det väl bara att åka på?
När det har blivit problem så tycker jag att det har skötts korrekt.

JL

Jag tycker att det är väldigt synd att trådar byter ämne och spårar ur...Biblioteket med gamla trådar blir ju tämligen värdelöst om man vill leta upp en tråd som intresserar en...

Problemet med trådar som spårar ur beror ju främst på att trådarna inte går att flytta på nåt enkelt sätt.

Eftersom det är en brist i forumet och forumet är nåt som inte längre utvecklas särskilt mycket så tror jag vi får stå ut till Utsidan börjar köra nåt annatn forum. (Ska jag vara ärlig så vet jag dock inte särskilt många vettiga webforum som har bra funktioner för att flytta inlägg och sånt, LysKOM med nån webklient är det enda jag kommer på.)

talthoff

Forumvärd
nermander; sa:
Eftersom det är en brist i forumet och forumet är nåt som inte längre utvecklas särskilt mycket så tror jag vi får stå ut till Utsidan börjar köra nåt annatn forum. (Ska jag vara ärlig så vet jag dock inte särskilt många vettiga webforum som har bra funktioner för att flytta inlägg och sånt, LysKOM med nån webklient är det enda jag kommer på.)

Det går visst att flytta/dela/slå ihop trådar i vårt forum. Och det går i flera av dom andra forum som är vanliga på sajter som denna.(Såsom phpBB,UBB,YaBB osv.

Vbulletin som vi använder utvecklas fortfarande och kommer i nya versioner, det är Utsidan som släpar ...

Problemet är att vi som jobbar med Utsidan (på vår fritid) inte har tid/ork att göra det oxå. Bristen i den versionen vi använder idag är möjligheten till att ha moderatorer (dvs. kunna ta hjälp av flera medlemmar och låta dom vara "forumvärdar". Så gör vi på Fotosidan ex.) på sånt sätt som vi vill.

Problemet med urspårade trådar är inget tekniskt problem. Att hålla sig till ämnet är ett problem för dom flesta som inte är vana med att kommunicera elektronsikt både i forum och via email. Min personliga uppfattning är att det är samma personer som skriver brev utan subject eller halva innehållet i subjectraden eller ett helt brev med versaler.

Och jag tror faktisikt folk skulle bli lika irriterande på om någon moderade trådar så hårt som det oftast krävs för att få "rätt" ämne på tråden som man redan blir idag på "urspårningarna". Vad har man vunnit på det ?

-Thomas

ps. Peter: vi vet att du gillar Lyskom nu ...

clindh

Forumvärd
I denna version kan man ej bryta isär en diskussionstråd till två, det stämmer. Nyare versioner hanterar dock det och forumprogramvaran kommer att uppdateras, det är mest en fråga om när... :)

talthoff; sa:
Problemet med urspårade trådar är inget tekniskt problem. Att hålla sig till ämnet är ett problem för dom flesta som inte är vana med att kommunicera elektronsikt både i forum och via email. Min personliga uppfattning är att det är samma personer som skriver brev utan subject eller halva innehållet i subjectraden eller ett helt brev med versaler.

Att hålla sig till ämnet är inte nåt som bara är svårt för nykomlingar, det är svårt även för folk som kommunicerat elektroniskt i sen början av 80-talet.

Det beror ju naturligtvis på att det i ett inlägg kan finnas flera saker att kommentera, alla dessa saker hör kanske inte ihop med den ursprungliga frågan men när man kommenterar så tänker man inte på det utan bara på att man kommenterar nånting i det aktuella inlägget.

(Och det är inte bara LysKOM jag gillar, jag gillar alla KOM-system eftersom de har "äkta" kommentarslänkning tvärs mötesgränserna:) Sen att det dessutom går 5-10 gånger fortare att läsa inläggen i ett sånt system är ju bara ytterligare ett plus. Och så då förstås funktionen att man BARA behöver läsa de nya kommentarerna, man slipper bläddra sig förbi de gamla.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips