Om scouters utrustning

Ojdå... Här hade vi dagens generalisering och oförmåga att se mer än vad man själv vill se. Tror du verkligen att scouterna är en rörelse bestående av 100 000 mobboffer? En enda stor gruppterapi alltså! I så fall blev det nog nte mycket gjort.

För övrigt kan du ta och fundera på hur de personer du slog men inte mobbade upplevde situationen.

Nä, det var gårdagens, eller är du senfärdig? ;)

Skrev hur det såg ut när jag var i skolåldern, övertolkningarna får stå för dig.

Hahaha...du förstår verkligen ingenting?!?


valdemar
 
Nä, det var gårdagens, eller är du senfärdig? ;)

Skrev hur det såg ut när jag var i skolåldern, övertolkningarna får stå för dig.

Hahaha...du förstår verkligen ingenting?!?


valdemar

När jag var aktiv scout för cirka 20 år sedan såg jag en tydlig skillnad på scouterna och idrotts- fritidsaktiviteterna. I scouterna var alla välkomna och att hjälpas åt i gruppen/patrullen sam t tillåta att prova och misslyckas var helt naturligt. Idrottens prestationskrav på att vinna är inte alls lika uttalat inom scouterna.
I min kår och avdelning fanns nog både någon mobbad och någon icke-mobbad men få mobbare - då mobbing inte är förenligt med scout-värderingarna.

http://www.scout.se/index.php?option=com_content&view=article&id=406&Itemid=449

Ang reliositeten så avspeglas den väl i scoutlages första punkt (reviderad sedan jag var aktiv)
http://www.scout.se/index.php?optio...outmetoden&catid=53:var-verksamhet&Itemid=445
Kan iofs tänka mig att SMU och FA har tydligare kristet religös prägel, liksom IOGT/NTO har tydligare nykterhetsprägel på sina scouter.

Och ang förstå och förklara. Om den man förklarar för inte förstår, beror det på den som sänder eller tar emot eller beror det månne på mediumet - internetforum har svårt att förmedla tonfall.

/Patrik, inte aktiv men som lovat en gång scout - alltid scout och redo för diskussion
 
Det är väl rätt mycket nytt nu. Speciellt på seniorsidan (rätt mycket märkeshysteri där med, i princip alla har g-1000-byxor och teva-sandaler). Hillebergs värstingtält atlas används också men mest är det fortfarande tunneltält och några enstaka kåtor. Personlig utrustning brukar ligga på toppnivå med kläder för flera tusen styck. Sedan brukar det ju slinka med en och annan laptop i packningen ;)
 
Haha. Jag kör med ett par gamla slitna jeans och t-shirt plus en Helly Hansen kofta jag fick när jag var på skogsstyrelsen. Funkar om det inte regnar för mycket. Det enda dyra jag har är ett par kängor, Lundhags Professional High som jag köpte efter att en läkare beordrat mig att gå med kängor efter en fotskada. Tält: grön pressening plus myggnät. Ryggsäck en gammal Haglöfs Shosho 3000 i min senaste packningskonfiguration, från 1999, uppgraderad med ett par spännband. Letar efter ett par sandaler modell skumgummisula med remmar, men hittar endast högteknologiska "rymdskepp" i butikerna. Och skulle jag väl hitta dem skulle de väl säljas som "UL" för 1000 pengar paret.

Men nu har jag köpt ett par bruna byxor i en friluftsbutik. Lade märke till att det stod g-1000 på dem på ett ställe. Vad är det för speciellt med det? Jag var bara ute efter ett par byxor med kartficka och nog med spel runt fotknölarna för att man skulle kunna rulla upp benen om det blev varmt.
 
Det är väl rätt mycket nytt nu. Speciellt på seniorsidan (rätt mycket märkeshysteri där med, i princip alla har g-1000-byxor och teva-sandaler). Hillebergs värstingtält atlas används också men mest är det fortfarande tunneltält och några enstaka kåtor. Personlig utrustning brukar ligga på toppnivå med kläder för flera tusen styck. Sedan brukar det ju slinka med en och annan laptop i packningen ;)

Det är ju trots allt en rätt tråkig utveckling. Scouterna är ju kända för att "alla får va me". När man hamnar i märkeshysteri så kommer de mindre bemedlade känna sig utanför. Att köpa HB Atlas (kostnad för komplett 8-mannatält ~16000) innebär ju definitivt att man måste hålla en hög avgiftsnivå.
 
Men nu har jag köpt ett par bruna byxor i en friluftsbutik. Lade märke till att det stod g-1000 på dem på ett ställe. Vad är det för speciellt med det?

Priset. Lade du inte märke till det?

Det är väl rätt mycket nytt nu. Speciellt på seniorsidan (rätt mycket märkeshysteri där med, i princip alla har g-1000-byxor och teva-sandaler).

Jag är ju rätt fördomsfull i min inställning till scoutrörelsen, men att framhålla en gamla Fjällrävenuniformen som "nytt" känns ju rätt kontraproduktivt när resten av friluftssverige tog steget från denim till G1000 för 20-30 år sen. Och Tevasandaler känns sååååå 90-tal.
;)
 
Jag är ju rätt fördomsfull i min inställning till scoutrörelsen, men att framhålla en gamla Fjällrävenuniformen som "nytt" känns ju rätt kontraproduktivt när resten av friluftssverige tog steget från denim till G1000 för 20-30 år sen. Och Tevasandaler känns sååååå 90-tal.
;)

Jag vet inte hur uppmärksam du är, men de där sakerna stod under parantesen att det finns en viss märkeshysteri, inte att de var moderna.
 
billiga byxor

Det är ju trots allt en rätt tråkig utveckling. Scouterna är ju kända för att "alla får va me". När man hamnar i märkeshysteri så kommer de mindre bemedlade känna sig utanför. Att köpa HB Atlas (kostnad för komplett 8-mannatält ~16000) innebär ju definitivt att man måste hålla en hög avgiftsnivå.

Då jag var aktiv var byxorna inte dyra i alla fall, de felsta hade ett par begagnade militärbyxor m/59 som kostade några tior på överskottsbolaget. Slitstarka men inte så roliga när de blivit blöta.
Och diskussionen gick hög huruvida det var förenligt med scouting att ha militära uniformspersedlar och som motargument kopplingen till scoutings rötter..

/Patrik
 
Det är ju trots allt en rätt tråkig utveckling. Scouterna är ju kända för att "alla får va me". När man hamnar i märkeshysteri så kommer de mindre bemedlade känna sig utanför. Att köpa HB Atlas (kostnad för komplett 8-mannatält ~16000) innebär ju definitivt att man måste hålla en hög avgiftsnivå.

Det är synd, men jag anser att det är upp till var och en vad man ska ha på sig. Angående det där med tälten så anser jag att det ses mer som en investering, ett kvalitativt tält. Och om man behöver ett stort tält, tja... Då får man köpa ett stort tält. 16000 kr är inte jättemycket i en förening som änvänder det väldigt många gånger varje år.
 
Priset. Lade du inte märke till det?

De kostade 1000 minus en krona. Eftersom man fick en företagslogga på köpet så räknade jag med en femhundring extra för ingenting. Som brukligt när man köper märkesvaror. Jag brukar undvika märkesvaror dels för den sakens skull, dels för min image (vill inte ses som märkes-hypad). Men dessa var sydda på rätt sätt för mina behov, det var vad jag var ute efter. Priset tittar jag inte på när jag hittat rätt grejor.
 
16000 kr är inte jättemycket i en förening som änvänder det väldigt många gånger varje år.

I vår kår använder vi knappt tält alls. Det normala är att sova i vindskydd.

Tält (och kåtor) används på läger. Där har kåren ett 20-tal gamla Gilwelltält (många av dem har nog 30 år på nacken). Kåtorna har köpts in en eller två om året de senaste lägren så nu tror jag vi har 6 stycken (osäker på storleken...8-10 manna tror jag).

Skulle vi köpa in Hilleberg-tält att använda regelbundet skulle de nog inte hålla mer än 2-3 år, men å andra sidan har vi inget behov av såna tält.
 
I vår kår använder vi knappt tält alls. Det normala är att sova i vindskydd.

Tält (och kåtor) används på läger. Där har kåren ett 20-tal gamla Gilwelltält (många av dem har nog 30 år på nacken). Kåtorna har köpts in en eller två om året de senaste lägren så nu tror jag vi har 6 stycken (osäker på storleken...8-10 manna tror jag).

Skulle vi köpa in Hilleberg-tält att använda regelbundet skulle de nog inte hålla mer än 2-3 år, men å andra sidan har vi inget behov av såna tält.

Det beror helt och hållet på kårens behov. Vår kår använder inte hilleberg men jag förstår till viss del de som gör det. Vad är det som gör att scouter inte accepteras ha samma utrustning som ni andra frilufsare. Men den här tråden handlar som sagt om vad scouterna använder för utrustning, eller hur?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.