Om scouters utrustning

jag är medlem i NSF (Nyterhetsrörelsens Scoutförbund) vilket inte är religöst på något sätt

Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan vara "inte religiös på något sätt" och samtidigt anordna protestantiska konfirmationsläger. Vad är det ni försöker dölja? Varför?

Att vi "tvingar" våra patrullscouter att släpa med sig yxa och såg och sånt är främst för att de skall få rutin på att ta med sig de grejerna. .... Väldigt ofta på hajk så eldas det också (det gillar scouterna) och då kan såg och yxa vara bra.

Jag tycker helt klart att det finns en poäng att lära sig den typen av skogsliv där man behöver såg och yxa. Det finns många bra grejer man kan uträtta. Och utspritt på en större grupp blir det ju inte särskilt betungande. Sen när man har lärt sig grunderna kan lite äldre barn själva bestämma vad man ska ta med sig. Det är också viktigt att man lär sig att man inte alltid måste ha med sig snickargrejerna.
 
Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan vara "inte religiös på något sätt" och samtidigt anordna protestantiska konfirmationsläger. Vad är det ni försöker dölja? Varför?

Det är väl inte så konstigt egentligen. Svenska orienteringsförbundet t.ex. anordnar konfirmationsläger, men har i övrigt ingen religiös koppling. Det är väl snarast så att just konfirmation är ett bra tillfälle att anordna ett läger för att utöva sin huvudverksamhet och passa på konfirmera sig också. I annat fall skulle ungdomarna söka sig till någon annan t.ex. kyrkan för att konfirmera sig där möjligheten att t.ex. utöva orientering inte skulle finnas. Det ökar ju risken att man tappar dessa ungdomar från den egna verksamheten.

/ Morgan
 
Jag har oerhört svårt att förstå hur man kan vara "inte religiös på något sätt" och samtidigt anordna protestantiska konfirmationsläger. Vad är det ni försöker dölja? Varför?

Är Kungliga Svenska Seglarsällskapet religiösa?
http://www.ksss.se/index.php?t=sub&i=28&c=lager&s=KSSS konfirmationsläger&d=yes

Göteborgs orienteringsförbund?
http://konfa07.bloggspace.se/243496/Information-om-konfirmationslagret/

Ungdomsförbundet Sveriges Flotta?
http://www.vitsgarn.se/pages/laeger/konfirmationslaeger.php

Svenska Orienteringsförbundet?
http://www.orientering.se/files/{F88C4DAF-75C2-4514-B9CB-C5142ADFFE0C}.pdf


Det handlar inte om att dölja något. Det handlar om att om en grupp medlemmar vill göra något så får de det. Så länge lägret innehåller aktiviteter som faller under föreningens verksamhet så kan man inte förbjuda dem att även ta med religiösa inslag.
 
BP var militär

Jag tycker ärligt talat att det är väldigt tydligt att scouterna har militären som förebild. Rejäla grejor, basläger och uniform...

Definitivt mer kultur av lägerliv än av de uteaktiviteter som vi oftast pratar om här.

När det gäller prylhysteri så vet jag inte... På min tid fanns det definitivt "rätt" prylar bland scouter också, fast det var inte riktigt samma som de "rätta" civila prylarna. Armébyxor var ett måste t.ex.

Scouternas grundare var militär i England från slutet 1800-början 1900. De flesta idee'rna till scouting kommer från hans erfarenhet från det militära om patruller, kårer mm.
Tittar man på de tidigaste programmen för scouting inser man snart att det är Engelska militären som står till grund och sedan anpassat till ungdomsverksamhet.
 
Om man lägger ner energi på att läsa igenom hela tråden ser man att det ovanstående har skrivits åtminstone 4 gånger!

Själv har jag varit scout i snart 11 år och måste säga att det som scouterna står för är sunda åsikter, vare sig dem är religiösa eller inte!
Själv så har jag bara en gång under min tid som scout stött på religiösa inslag och det vara då fullt frivilligt om man ville vara med på detta!

Nu för tiden tappar scouternas organisation massor med medlemmar, och om jag skall gissa så kommer scouterna aldrig att bli stora i Sverige igen.
Jag har nog varit med om alla mina 10 bästa upplevelser i scouternas regi så jag är fullt medveten om hur kul det kan vara med scouing, men konkurrensen och fördommarna från konkurrerande organisationer gör att allt färre ägnar sig åt scouting.

Det jag tror skulle behövas är en ny organisation som erbjuder ungdommar en rolig och aktiv fritid med inslag av friluftsliv och äventyr, för vilken 8 åring tycker inte det är roligt att, klättra, paddla kanot och sova i tält!
Troligtvis är allting som behövs ett gäng engagerade vuxna och ett käckt namn på engelska typ "Wild Kids". Så kommer den organisationen att leva i 100 år tills även den kommer gå under.

Är det någon som håller med mig?

Ledsen att det blev lite "off topic" men vad jag har förstått det som så har ganska många utav alla friluftsmänniskor och kottplockare ett angagemang inom scouting i bakgrunden.

//Simon
 
Det jag tror skulle behövas är en ny organisation som erbjuder ungdommar en rolig och aktiv fritid med inslag av friluftsliv och äventyr, för vilken 8 åring tycker inte det är roligt att, klättra, paddla kanot och sova i tält!

Så vi skulle alltså starta en ny folkrörelse. Med ungefär, eller ganska precis samma innehåll som scouterna. Men vi kallar det något annat...

Har du hört ordspråket om att gå över ån efter vatten?
 
Det var ju en artikel i ScoutMag eller nåt sånt nyligen om nåt studentprojekt där man skulle ta fram en ny profil för scouterna, och jag vill minnas att just det här med namnet var en grej som de tyckte man skulle ändra på.

Minns inga detaljer, men jag har för mig att de från början inte visste ett dugg om vad scouterna gör, och när de fick veta vad scouterna gör så tyckte de typ "Men det hör man ju inte på namnet".
 
Men alla vet väl att en scout är en lättutrustad person som smyger omkring i fiendeland och spionerar. Hur svårt kan det vara att räkna ut att det ingår att kunna karta och kompass, överlevnad, göra eld, slå läger, placera ut antipersonella minor och radiolänka taktisk information till hemmabasen, och sånna grejor?
 
När jag var i skolåldern var de flesta (om inte alla) scouterna i grund och botten mobboffer, de mobbades och gick till scouterna. Är det detsamma idag, eller hur är det?


valdemar
PS.Jag slogs, men mobbade aldrig någon.DS.
 
Jag har ju ingen aning om hur våra scouter har det i skolan, men när jag var scout så var det i alla fall inte så. Jag var nog en av de töntigaste i avdelningen och jag var inte mobbad. De flesta av de andra var "tuffa" grabbar som gjorde galna saker och var omtyckta av tjejerna.

MEN, de tuffa scouterna smyger ofta med att de är scouter, eftersom det har en tönt-stämpel. Så det kanske var fler än du trodde som var scouter, men som inte berättade det?

Sen är det ju så att i scouterna är alla välkomna, så det är klart att de som var mobbade i skolan kände sig trygga där, i en värld där de var lika mycket värda som alla andra.
 
När jag var i skolåldern var de flesta (om inte alla) scouterna i grund och botten mobboffer, de mobbades och gick till scouterna. Är det detsamma idag, eller hur är det?


valdemar
PS.Jag slogs, men mobbade aldrig någon.DS.

Ojdå... Här hade vi dagens generalisering och oförmåga att se mer än vad man själv vill se. Tror du verkligen att scouterna är en rörelse bestående av 100 000 mobboffer? En enda stor gruppterapi alltså! I så fall blev det nog nte mycket gjort.

För övrigt kan du ta och fundera på hur de personer du slog men inte mobbade upplevde situationen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.