Om nyare Lundhags kängor och krympning

Här är en bild på mina professional, det kan alltså vara så att sulan böjer sig och kängan därför blir kortare. Om det inte blir så extremt som med mina kanske man inte tänker på det och tror att den krympt istället.
13308492_10153608176713016_8999774802076150843_o.jpg
 
Jag valde Tjakke Mid, med Hike-lästen som ska vara tajtast.
Och nojar nu om jag skulle ha valt storleken mindre än tabellen, just pga att jag har ganska stora men smala låga fötter som inte vill göra vandring inne i skorna, helst bara med skorna... Aja. Det var tyvärr så lång leveranstid på dem, så jag får vänta typ 2 veckor innan jag får svaret... :rolleyes:
(Jag nojade och ringde Lundhags igår, och fick prata med en tålmodig norrman i kundtjänsten, somhöll med om ett bra lästval för mig, och även erbjöd att koppla mig till skomakaren, men äsch, jag får väl vänta tills jag och kängan är på samma plats!)

Intressant val, tror inte du behöver oroa dig - jag räknade på tok för mycket ;) Är nyfiken på hur det blir sen när du får hem kängorna, om passformen och storleken osv. så uppdatera gärna :)
 
Ingen av oss blir yngre, så att våra fötter ser annorlunda ut - och beter sig annorlunda - är helt
normalt. Det kommer med 'livserfarenheten'. Bara att acceptera.

Är du riktigt noggrann med dina vandringskängor gör du som jag gjorde för ett drygt år sedan
(och skrev om i tråden https://www.utsidan.se/forum/threads/behalla-vilka-lundhags.89959/#post-829107),
då får du exakt den känga du (och dina fötter) vill ha.

Och för att återgå till ursprungsfrågan; enligt vad de sade till mig vid det tillfället så är cellgummi-
receptet annorlunda nu än för 30+ år sedan när mina gamla Jämtkängor var nya. Det nya krymper
inte på samma sätt. Däremot sliter man ut yttersulorna snabbare, det hade med våtgrepp och ytter-
sulans hårdhet att göra. Men att förnya yttersulorna är enkelt, det gör deras reparationsverkstad
på en vecka eller två...
/Odd

Tack för länken, kul att se vilken service de erbjuder och vilka fina kängor du fick. Läste inte många inlägg där, men är du nöjd med resultatet nu såhär efteråt?

Jag var faktiskt i deras butik i Järpen för ett par veckor sedan, men pga. blödande skavsår så kunde jag inte prova något. Mina fötter är ganska normala så någon speciallösning är inte befogat än - kanske om något år när tårna har vridit sig och skinnet torkat ut på sina ställen då som någon skribent påstod skall ske :LOL:
 
Här är en bild på mina professional, det kan alltså vara så att sulan böjer sig och kängan därför blir kortare. Om det inte blir så extremt som med mina kanske man inte tänker på det och tror att den krympt istället.
Visa bilaga 33112

Exakt sådana köpte jag! Och de har böjt sig något (inte som dina) men man upplever att storleken är mindre. Undrar om det går att rädda dem, dvs. sätta en helt ny underdel??
 
Exakt sådana köpte jag! Och de har böjt sig något (inte som dina) men man upplever att storleken är mindre. Undrar om det går att rädda dem, dvs. sätta en helt ny underdel??
Jo, de kan byta dem hos Lundhags men det kostar. Jag tröttnade, jag hade haft Lundhags jättelänge men först drabbades jag av sprickor i cellgummit på ett par och sedan dessa bananformade. Jag kände inte att jag ville betala för det, tyckte det var produktfel men det tyckte inte de. Så nu har jag slutat använda Lundhags, men saknar dem. Om jag litat på kvaliteten eller kundservicen hade jag gärna fortsatt.
 
Sen undrar jag ju ännu det som var en av startfrågorna... krymper kängorna även nuförtiden, eller? Hoppas det dyker upp svar på den frågan!

Nej, dem lundhags "nya" kängor... Gjorde från 2012-13 ska inte krympa, då lundhags har bytt cellgummiblandning occh ska på det viset motverka att kängan ska krympa. Håll dock koll på dina fötter. Dem tenderar att "växa" falla ihop snabbare nu för tiden än förr för folk, då mest för att vi generellt går i sämre uppbyggda skor som hjälper foten att hålla sin spänstiga form från grunden utan legement och senor tänjs ut snabbare och på så sätt blir vi plattare, bredare och längre snabbare.
Lundhags lästar ut kängor och byter sulor om dem skulle bli för små uppe i järpen, bara ringa dem och fråga hur, vad o när för att få reda på spec om dina kängor.
 
Har ett par jaure från 2014, har inte krympt ett dugg, men sulan är helt slut så dom ska få åka hem till järpen en sväng. Enda jag hört om nyare lundhags som krympt är min kompis som lät dom stå på tok för nära en kamin.
 
Har ett par Forrest sen 6 år och bara använda det året jag köpte dem. Sen förvarade i förrådet. De har inte krymt och är fortfarande bra i storleken. Provgick med dem en tur i våras. 1 storlek större än normalt och har en tjock ullsocka och en tunnare ullsocka i.
 
Har haft Lundhags bla sedan 60 talet inget par har krympt. Men jag brukar skoblock. Har en väldigt sval skotork 15W. Kängorna är varmare innuti när jag gått en mil. Men pga ålder har mina fötter blivit längre och bredare, vristen högre. Det är smällar man får ta för man får vara med.

go tur
 
Alla organiska material krymper ju när de torkar ut... Gummi, läder, trä, alla. Så något krymper de nog över tid. Har dock samma kängor som jag haft sedan sena tonår, 30 år och tre barn senare, så några stora skillnader är det knappast. Förvara svalt och mörkt, smörj noga så är det ett miniproblem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...