Krympa Lundhags

Professional High..

..Lundhagare går jag runt i. Köpte dom i våras och har inte märkt av någon krympning alls :)! En vän till mig som jobbar på NK sa att dom kan krympa 3mm ung men han kanske refererade till dom äldre modellerna?

Jag är iaf helnöjd!

Och jag behövde inte heller gå in dom utan dom satt satt som en smäck på foten!

//Anders

Läder "krymper" om det torkar och drar ihop sig. Det har nog många som värmt fötterna med kängor på vid elden/kaminen i lumpen blivit varse. Ett misstag att försöka torka ett par läderkängor snabbt vid för hög värme. Även om man inte snabbtorkar läder drar det ihop sig något när det varit genomblött och torkat. Testa att blöta en läderrem, dra åt den halvhårt runt halsen och låt den torka;-)

Raskesven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Aha..

"Testa att blöta en läderrem, dra åt den halvhårt runt halsen och låt den torka;-)"

Skulle det inte vara med knutar runt huvudet...:)..?

En ren läderkänga(arméns) funkar precis som du skriver, när den är blöt blir den större, torkar den så blir den mindre och när man gått ett tag i den så är den tillbaka till vanlig size!

Men har inte upplevt det med Lundhagarna!

//A

Plast i nya Lundhags

Fick svar av Lundhags på frågorna jag hade. "Fjell" har en bindesula av läder. De hann inte byta innan kängan försvann ur sortimentet. Däremot har man på de nyare modellerna en bindesula av fiber med plastkärna som håller formen bättre o som inte ska krympa så mycket.
Kanske bra att veta om man ska köpa nya Lundhags.....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips