Akut känghjälp

Hej alla kunniga!
Jag hade tänkt köpa mig ett par kängor att ha för "kortare" skogsturer (typ upp emot en mil kanske). Började med ett par Lundhags Ranger Mid men dom klämde rejält på ett visst ställe ovanpå kängan (se bilden) - bägge fötterna. En storlek större kändes alldeles för stora istället. Synd, hade varit trevligt att stötta svenskt näringsliv...

Bytte dom till ett par Meindl Dovre där jag slipper just det problemet men där dom sitter en aning tight ovanpå foten - inte lika koncentrerat till en viss punkt som Lundhagarna utan mer tvärs över hela foten i ett smalt område - från typ där jag pekar med fingret på Lundhagarna och i ett band över foten till andra sidan...

Dom sitter jättebra runt hälen, har bra med luft framför tårna och en halvstorlek större känns inte bra trots att jag kör med flera par sockar i dom. Det är ju inte extremt tight, har haft dom på mig hela dagarna sittandes framför datorn/på jobbet och gått med dom inomhus hemma på kvällarna men det ÄR skönt att ta av dom.

Jag är ju rädd för att dom krymper en aning när dom blivit fuktiga eller efter ett eller två år... Finns ju hyfsat gott om annonser på blocket.se där folk säljer kängor som är "en halvstorlek för små för mig"... Håller jag på att gå i samma fälla kanske?

Vore supertacksam för rask assistans, har haft dom ett antal dagar på öppet köp och måste nog fara in i afton o returnera dom ...

Thx!
/Rikard
 

Bilagor

  • rangers.jpg
    rangers.jpg
    51.1 KB · Visningar: 422
Min uppfattning är att fötterna sväller när man går, så vandringskängor bör i i mitt tycke vara aningen större än vanliga skor. Du bör inte ha tårna ända i framkant när du står still. Har själv 43 i normala fall men har 44 på vandringskängorna. Har svårt för stora, tunga, höga stela kängor som tar år och blod, svett å skoskav för att gå in.. Kör på lätta halvhöga goretexkängor med vibramsula. Blir en helstorlek för mycket kan man ju alltid dra på en något tjockare strumpa eller lägga i en iläggssula för att kompensera...
 
Ge dom lite tid...

Hej,
Personligen har jag avverkat (Jag har dom kvar och dom är fullt funktionsdugliga) tre par Lundhags. Gillar deras skor. Är inne på mina 4:e.
Ja, skon kan klämma där du pekar. Har själv upplevt detta.

När jag kör med nya Lunhags så har jag nyttjat dom i ett par veckor i jobbet, blött ner dom ordendligt. Jag kör med dubbla sockor, drar åt skorna ordentligt, sedan är det frammåt march som gäller!
Efter några veckor så är jag och kängorna "sammanfogade" och dom sitter perfekt.

Nu finns det andra europeiska kängor som sitter näst intill perfekt redan från start. jag gillar inte personligen dessa speciellt mycket. Dom funkar inte riktigt i jobbet. Kan vara lite knepiga att få torra bla.
Sitta framför datorn och "gå in kängorna"....Ja, ja
Är det på den nivån du anväder kängorna??
Ut i skogen, myren stenarna några dagar så kommer dom att ge med sig.
// Fjällguiden
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.