Känghjälp behövs

Håller på att skaffa nya kängor. Har kollat på några olika i affärerna och på nätet.

Råd och tips emottages gärna.

Har funderat på följande:

- Meindl Island (lady)
- Scarpa Hekla
- Jack Wolfskin Island Pro
- Hanwag Lady Gtx
- Viking Mountain (endast sett på nätet, ej provat)
- Viking All Seasons (endast sett på nätet, ej provat)

De ska funka att ha både på längre turer och dagsturer. (Planerar 10 dygn i Juli med ca 20kg packning..eftersom jag kommer ta med mig alldeles för mycket)
 
Regel 1a: prova dem och se hur de sitter. Allt annat är sekundärt i förhållande till hur de sitter.

Sedan kommer frågorna: Membran eller inte? Höga eller låga? Pris? Etc. Du kommer nog få många svar...

Själv har jag valt ett par Alfa Cumulus Mid, halvhöga kängor med membran, ffa eftersom de dyra Lundhags Professional High jag skaffat aldrig riktigt fungerade på mina fötter. De jag har nu uppskattar jag för att de inte känns som ett par kängor utan snarare som ett par gympaskor, steget blir väldigt naturligt men samtidigt mer stabilt än ett par gympaskor, samtidigt som jag inte får den "styrda" känslan som ett par Lundhags ger mig (lite som att gå på räls...). Man kan faktiskt till och med springa i dem utan att det blir klossigt.

Men som sagt, prova prova prova... kängor är det sista jag skulle köpa oprovat...
 
Hej!

Eftersom du skriver att du ska vara ute ~10 dygn i sträck (med tält antar jag, med tanke på packvikten) så tycker jag absolut du ska kolla in en skalkänga (host.. hmpf.. Lundhags!! ..så fick jag det sagt också) som alternativ till allt GTX i din nuvarande lista. Jag har argumenterat för detta i flera tidigare käng-trådar (har väldigt svårt att hålla tyst när det pratas kängor), här är två exempell

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41393

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37022

Som sagt, smaken är olika men det viktigaste är ändå att du provar noggrant och att när du väl slagit till ser till att gå in kängorna ordentligt innan vandringen

God tur /Björn
 
Storleken har betydelse

Med din angivna packningsvikt kommer fötterna att växa med dagens längd....
Se till att din eftermiddagsstorlek får plats. Reglera storleken med olika tjocka sockar.
 
Vad du än köper så kommer du att vandra i nya ej ingådda kängor om du skall vandra redan i Juli. Gå så mycket som möjligt innan.
 
Tack för era svar! Ser att det kräver viss förtydling.

Har väl iof en öppen inställning än så länge till skal eller sånna gtx jag har kollat på. enda skal jag testat hittills var Lundhags minns inte vad de hette som kändes som att sticka ner sina fötter i cement. Däremot ska jag ut o kolla fler, därav samlandet av tips o trix.

Mina fötter är annars vana Doc Martens användare sen de senaste 15 åren så de har inga problem att gå in ett par kängor.

(Jo vikten inkluderar tält i nuläget)
 
alven; sa:
Regel 1a: prova dem och se hur de sitter. Allt annat är sekundärt i förhållande till hur de sitter.

Sedan kommer frågorna: Membran eller inte? Höga eller låga? Pris? Etc. Du kommer nog få många svar...

Själv har jag valt ett par Alfa Cumulus Mid, halvhöga kängor med membran, ffa eftersom de dyra Lundhags Professional High jag skaffat aldrig riktigt fungerade på mina fötter. De jag har nu uppskattar jag för att de inte känns som ett par kängor utan snarare som ett par gympaskor, steget blir väldigt naturligt men samtidigt mer stabilt än ett par gympaskor, samtidigt som jag inte får den "styrda" känslan som ett par Lundhags ger mig (lite som att gå på räls...). Man kan faktiskt till och med springa i dem utan att det blir klossigt.

Men som sagt, prova prova prova... kängor är det sista jag skulle köpa oprovat...

Finns Alfa Cumulus Mid på någon svensk affär så man skulle kunna testa? (googlade men hittade bara norska länkar)
 
Eviless skrev:
Finns Alfa Cumulus Mid på någon svensk affär så man skulle kunna testa? (googlade men hittade bara norska länkar)

Hm, jag vet inte. Jag köpte dem på impuls när jag var i Bergen förra året, bara för att de var så sköna :)
 
Har själv ett par Meindl Island Pro MFS som jag är nöjd med, men för sommarvandringarna ska jag nog ut och titta lite på lite "lågskaftade" alternativ. Jag tycker nämligen att kängorna blir lite för overkill för sommaren, men vår och höst så är dom klockrena tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Akut känghjälp Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.