Olycka vid Ågelsjön

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det finns en anledning till varför det sitter en borrbult på den leden... Använde de den? Eller föll de senare?

Ix; sa:
Det finns en anledning till varför det sitter en borrbult på den leden... Använde de den? Eller föll de senare?

Har för mig att det är totalt tre bultar. Den första sitter bara några meter upp och är det första man klipper i. Därefter är det lättsäkrat, i allafall med friends, upp till standplatsen 25m upp. Standet är en skaplig stå-hylla och där sitter 2 bultar. Jag avstår från att gissa var dom föll. Någon som vet?

Ush! Trist att det hände. Hoppas att det gick bra för dom.

Riktigt dåligt ställe att slå i marken på också :/. En massa klippblock som sticker upp. Hoppas att dom klarade sig utan större skador.

Om det stämmer att klättraren föll från 6 m, så kan han ha klippt borrbulten och ändå gått i backen, speciellt om kilen rippade som Peter skriver. Det är en bit till nästa klockrena kilplacering även efter bulten.

Hoppas också att de klarar sig bra.

Jag har alltid tyckt att den där leden är lite svårsäkrad i början. Även några meter efter bulten.

Jag tycker det känns väldigt sorgligt att höra om att klättrare skadats på en led jag själv har klättrat.

Jag och en vän råkade ut för en liknande olycka på Mörkret faller/ljuset stiger, alldeles bredvid. Han föll, från ca sex meter, och en kil floppade, drog med sig ett flak som träffade mig på knät, och han föll i backen. Vi trodde båda att vi hade skadat oss, och det var ren tur att vi inte gjorde det. Jag tror att leden blev lite svårare efter det, har jag hört.

Den höjden är egentligen kanske den farligaste. Det är farligt att falla (man kan falla i marken), och man har ofta inte mycket säkringar i berget än. Dessutom blir det hög fallfaktor. Tradklättrare kanske skulle må bra av att äga ett par screamers till de första säkringarna?

Jag mår nästan illa när jag tänker på det. Hoppas allt går väl.

Mac

Jag är väldigt nyfiken på att veta mera om denna olycka. Har precis som andra här själv klättrat leden och tycker att det måste funnits någon i närheten av stora väggen som vet hur det gick till.

Det står lite mer på sweclimb.com om olyckan, det vore förstås bra med en liten rapport från nån av de inblandade, de ska "ha återhämtat sig" tror jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips