Olycka på Mälaren

En svart dag för vår sport

DN skriver nu: "En 26-årig man avled efter de skador han ådrog sig i samband att ett 15-tal skridskoåkare gått igenom isen vid Ridön i östra Mälaren på lördagseftermiddagen. Två personer vårdas på Karolinska sjukhuset med livshotande skador."
Läser man vidare verkar det som ett massplurr (hela gruppen?) och att man inte kunde ta sig upp för att isen var för tunn.
Vi får, som flera sagt, avvakta en utredning av detta. När konskvensen nu blev den allvarligast tänkbara kommer en mer formell haveriutredning från samhällets sida säkerligen att göras.
Det är en svart dag för vår älskade sport och jag får en klump i hjärtat. Mina tankar går förstås till de anhöriga.
Till er som allt för lättvindigt ondgör er över SSSK vill jag säga att det inte finns någon skridskoförening i Sverige som betytt mer för säkerheten för långfärdsskridskoåkning. Man har tagit lärdom av händelserna vid Askö 2003 och genomfört många förändringar i sin organisation, f.f.a. inrättat en säkerhetskommitté.
 
Tragiskt

Åtminstone två skridskoåkare har dött i en av grupperna på Mälaren idag.
Tankarna går de omkomnas anhöriga till gruppdeltagarna, och till ledaren. Långfärdsskridskoåkning i grupp har varit relativt förskonat från allvarliga incidenter och olyckor och detta är sannolikt första gången på mer än 100 år som skridskoåkare dött på en organiserad utfärd av något annat än sjukdom.

Platsen var enligt webnotiser idag vid Ridön nordväst om Södertälje, och man lär ha larmat från Pilskär som ligger vid det smala sundet mot Enhörnalandet.
Några andra detaljer om omständigheterna än att isen var tunn på platsen så att räddningen försvårades har jag inte sett eller hört ikväll.

Vi lär få veta mer senare.

Förhoppningsvis kan lärdomar från det som skedde minska risken för liknande tragiska olyckor i framtiden.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-28 kl 23:15]
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Tragiskt

thureb; sa:
Åtminstone två skridskoåkare har dött i en av grupperna på Mälaren idag.
Tankarna går de omkomnas anhöriga till gruppdeltagarna, och till ledaren. Långfärdsskridskoåkning i grupp har varit relativt förskonat från allvarliga incidenter och olyckor och detta är sannolikt första gången på mer än 100 år som skridskoåkare dött på en organiserad utfärd av något annat än sjukdom.

Platsen var enligt webnotiser idag vid Ridön nordväst om Södertälje, och man lär ha larmat från Pilskär som ligger vid det smala sundet mot Enhörnalandet.
Några andra detaljer om omständigheterna än att isen var tunn på platsen så att räddningen försvårades har jag inte sett eller hört ikväll.

Vi lär få veta mer senare.

Förhoppningsvis kan lärdomar från det som skedde minska risken för liknande tragiska olyckor i framtiden.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-28 kl 23:15]

Felaktiga nyheter pga "nyhetstörst"
EN död, väldigt tragiskt!
två med kritiskt tillstånd, hade jag varit religiös hade jag bett för alla som varit utsatta idag.
 
Tyvärr har även en andra person nu avlidit.
TT:

En 31-årig man avled på lördagskvällen av sina skador.


En av de svårast skadade efter olyckan på Mälaren i går av avlidit under morgonen. Det är den 26-årige mannen som avlidit, uppger polisen i Södertälje efter samtal med ansvarig läkare på Karolinska Universitetssjukhuset.
 
Tragiskt

Området runt Ridön har alltid varit känd för konstiga strömmar. En klasskompis pappa gick igenom med en traktor där. Även runt Stallarholmen kan det vara konstiga strömmar.

Tankarna går till anhöriga och inblandade.

Hans Friedel
 
Tragiskt.. men det finns ju risker med allt, och det går ju inte lägga skulden på någon! Utan erfarna åkare / guider etc så skulle detta kanske hända typ 50ggr pr dag? vem vet..
 
TT:

Saxat från TT:

Kustbevakningen har fått i uppdrag att med hjälp av en så kallad sjöuggla, en obemannad undervattensfarkost, slå fast att inte någon mer åkare har dragits ned i vaken.
-Men vi har inga indikationer på att någon inte skulle ha tagit sig upp, på egen hand eller med hjälp av Sjöräddningen, säger Södertäljepolisens stationsbefäl Magnus Käck till TT.

-Om de kommer att genomföra det i dag eller i morgon är oklart.

Polisen har inte kunnat få en exakt bild av hur många som var med genom att tala med dem som var där. Med risk för att låta efterklok, säger Käck, vore det en bra idé om utflyktsledarna hade detaljerade deltagarlistor.

-Skulle alla upprätta listor på samtliga deltagare med personnummer, så självklart underlättar det för en sådan här insats. Men det är nog en utopi, tror jag.
 
Mycket tragiskt.

Man kan tänka om de här två olyckor(2003/2006) hade hänt på 60/70-talet utan GSM och effektiv räddningtjänsten. Vi hade tiotals offren.
 
Att det har hänt en fruktansvärd olycka och att det inte är något att raljera om behöver knappast diskuteras.

Men om 13-15 personer åker genom isen på samma ställe, och blir kvar i vattnet så länge att två dör och en är livsfarligt skadad, och det under en period när det hänt flera andra isolyckor och isarna generellt är luriga, ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.

De särskilda riskerna med gruppåkning tas upp här ibland och brukar då avfärdas av klubbåkarna. Men en öppen och förutsättningslös diskussion om dem skulle vara givande för alla åkare. Människor i grupp fungerar helt enkelt annorlunda än samma människor var för sig.

Hur får man gruppdeltagare att följa sitt eget omdöme och skärpa sin egen uppmärksamhet
trots att de följer en ledare de litar på? Hjälper det att fördela uppgifter till alla inom gruppen t ex ? Ska man begränsa antalet deltagare? Finns det i så fall en "kritisk gräns" för när man slutar ta eget ansvar? Och dynamiken inom gruppen - hur får man deltagarna att inte bara tänka själva, utan också säga att de vill ha längre åkavstånd eller större spridning, i stället för att bara rätta in sig i ledet och åka på? Borde klubbarna utbilda ledare i gruppdynamik? Hur i så fall?

Jag utgår från att SSSK kommer att utreda händelsen och offentliggöra sina slutsatser om vad som hände, men vad som hände är mindre intressant än hur man hindrar att det inträffar igen. Den frågan är viktig för alla skridskoföreningar i Sverige och för den delen för alla som åker fler än två åt gången. Kanske vore det dags för SSSKs säkerhetskommitté att bjuda in övriga sällskap till ett öppet seminarium för diskussion?
 
CEN; sa:
"..ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.."

Det här har du inte en aning om det stämmer för gårdagens katastrof. Jag föreslår att du inte sprider dina ogrundade uppfattningar om hur det gick till.

Omständigheterna kring gårdagens katastrof kan mycket väl ha varit extraordinarie och jag föreslår att du istället för att anklaga ledaren och deltagarna försöker hjälpa till med det alla kan, att visa respekt och hänsyn och medmänsklighet.
 
Jag håller med Bo. Att spekulera och smutskasta när drabbade fortfarande kämpar för att överleva är lågt och tjänar inte mycket till.

Kraxa kan vi göra när händelseförloppet är kartlagt.
 
boe skates; sa:
CEN; sa:
"..ja då har man inte åkt säkert; för många, för tätt, för fort. Sen spelar det inte så stor roll om de åkte ned i en nyfrusen vindbrunn, hamnade över strömt vatten med oväntat tunn is eller vad som nu kan ha hänt. Och för många, för tätt, för fort - det var väl ungefär detsamma som utanför Trosa. Och vid ett antal incidenter med lyckligare utgång.."

Det här har du inte en aning om det stämmer för gårdagens katastrof. Jag föreslår att du inte sprider dina ogrundade uppfattningar om hur det gick till.

Hon kanske vet att det stämmer? Hursomhelst är det viktigt att någon vågar ställa de obehagliga frågorna...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips