Off-set kilar?

Jisses... vilken kverulans. I en icke-parallell flaskhals har offset störe kontaktyta och i en parallell-sidad slot har en vanlig kil större kontaktyta. Jag har själv inga off-sets i större storlekar, men placerar ofta mina wallnuts på bredden när det passar bättre.

Yay, jag gör likadant som Jonas. Det måste betyda att jag klättrar lika bra :)
 
Mitt problem är kanske inte min förmåga att bedöma säkringar, (vilket du inte har en jäkla aning om) utan min oförmåga att låta bli att läsa och svara i trådar på den här sidan. Kanske skriver jag för mycket. Men i vänligare forummiljöer som jag är van vid, är det bara roligt. Så är inte fallet här,
varpå jag härmed lägger mitt deltagande på is.

Fortsätt hänga här, Johan. Du har trevliga och sakliga inlägg. Som du också säkert märkt så råder en ganska trevlig stämning mellan de flesta deltagarnal!

@Deadpoint: på ett forum får man del av andras ÅSIKTER, det ligger i forumets natur. I undantagsfall, en eller annan bra länk till fakta. Vill man ha FAKTA lönar det sig oftast bättre att googla, eller gå ut och testa själv.

John
 
Klättring har ingenting med att lägga kilar. Du kanske kan lägga kilar som Jens Larssen bankar i bultar (överallt). Friklättring handlar ändå om att ta sig uppåt. Kilen gör bara nytta när vi faller i den, och den är tillräckligt bra om vi överlever fallet. Allt annat borde vara oväsentligt!
 
@ John:
Bra, här har du då en åsikt att lägga till samlingen. åsikter kan vara mer eller mindre genomtänkta och här på utsidans klättrings forum har det en klar tendens av att ofta vara mindre intelligenta och sakliga inlägg. Ofta färgade av testosteron blidkade coolhetsklättrare, tänk etfer själv hur ofta ser du tjejer på ett forum som detta?

Ja, jag erkänner, jag var ute efter kunskap, att få något mervärde av en diskussion. Tyvärr så slutade det som det verkar alltid göra på det här forumet, i allmänt och intetsägande blaj av en grupp forumklättrare som försöker hitta en identitet här istället för på klippan. Till dom som tog diskussionen seriöst: Er få tackar jag.


@ embl:
Att sen behöva se en sådan stor utstäckning av mindre intressanta inlägg som ditt sista är beklagligt men tyvärr i en tradition som funnits länge i klättervärlden och bidragit stark till den dåliga utvecklingen i den svenska klättervärlden som fortfarande råder idag.

Och gällande ev klagomål på mitt uppförande på forumet, hur kom Jens in i diskussionen? och hur var det med personangrepp?
 
Men du har rätt i en sak John, att om man vill ha kunskap så bör man tydligenn inte upp frågan på utsidans forum. Det blir för svårt att sålla ut dom som ansträngt sig för att tillföra något intressant mot majoritetens meningslösa inlägg.
 
Men du har rätt i en sak John, att om man vill ha kunskap så bör man tydligenn inte upp frågan på utsidans forum. Det blir för svårt att sålla ut dom som ansträngt sig för att tillföra något intressant mot majoritetens meningslösa inlägg.

Man är alltid välkommen att ta upp sina frågor här. Med lite ödmjukhet och vänlighet kan man få fantastisk information!
 
Men du har rätt i en sak John, att om man vill ha kunskap så bör man tydligenn inte upp frågan på utsidans forum. Det blir för svårt att sålla ut dom som ansträngt sig för att tillföra något intressant mot majoritetens meningslösa inlägg.

Vad är problemet? Du fick flera seriösa svar på första sidan. Det första av dom bemötte du med någon konstig kommentar som lät som ett internskämt mellan dig och slan. Eftersom han tydligen inte vet vem du är (liksom vi andra här) föll det ganska platt. På det sättet var det du själv som satte fokus på tramsaspekten av din fråga (dvs offseternas coolhetsfaktor) istället för hur de verkligen fungerar som allroundkilar i jämförelse med typiska rocks eller wallnuts.

Som man ropar på forumet får man svar, liksom.
 
Man är alltid välkommen att ta upp sina frågor här. Med lite ödmjukhet och vänlighet kan man få fantastisk information!

Hehe, ödmjukhet och vänlighet sparar jag till IRL.

Offset-kilar är sinnessvagt konstruerade för de fungerar bara för en enda offset-vinkel som är identisk med kilens offset-vinkel. I alla andra fall hänger de endast på yttre eller inre övre eller undre hörn. Fig 2-3 här http://tinyurl.com/6xfj3rw i min nästan 30 år gamla patentansökan visar en korrekt utformad offset-kil. Men något liknande finns dessvärre ännu inte på marknaden. Metolius Curve Nuts har vissa likheter men når inte riktigt ända fram. :)
 
Mnja, att säga hur kilar anligger mot sprickytor utifrån endast kilens form, utan indata på sprickans form ger antagligen resutltat som är lika pålitliga som applåder från enarmade människor.

För att förutsäga hur kilen kommer att ligga i en spricka måste man ju göra antagande om hur sprickan ser ut - och då har man ju begränsat sig till just det specialfallet. Utan att recensera din uppfinning så tycker jag problemet i sig är lite allmänt svårt att ens beskriva i formler som gäller det allmänna fallet. Vi har ju en mästerklättrare i tråden som dessutom är matematiker av rang, så jag ställer mig glatt vid sidan och avvaktar.

Du har annars helt rätt, bara för att ingen brytt sig om din uppfinning på decennier, behöver det inte innebära att den inte är revolutionerande. (Detta sagt med en gnutta elakhet, men mest för att marknadskrafternas mörka kraft inte kan överskattas.)

Jag tycker Johns argument angående offsetkilarnas förmåga att passa två vinklar istället för en är det smartaste hittills, men känner inte att jag behöver komplettera racket med fler konstiga kilar än jag redan har.

Beträffande genus på forummedlemmarna så är det ju svårt att uttala sig om i de fall dessa är pseudonyma.
 
@ John:

@ embl:
Att sen behöva se en sådan stor utstäckning av mindre intressanta inlägg som ditt sista är beklagligt men tyvärr i en tradition som funnits länge i klättervärlden och bidragit stark till den dåliga utvecklingen i den svenska klättervärlden som fortfarande råder idag.

Och gällande ev klagomål på mitt uppförande på forumet, hur kom Jens in i diskussionen? och hur var det med personangrepp?

Vilken dålig utveckling pratar du om nu? Jag tycker du borde studera lite filosofi, kanske idéhistoria, kärlek och vetenskaplig metod. Åtminstone gå in på wikipedia och läsa om empiri och rationellt tänkande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.