överlevnads ask

En riktigt bra överlevnadsask tar sig fram för egen maskin, värmer gott om natten och lagar mat till frukost, lunch och middag. Om den även slår upp tältet och puffar upp sovtäcket (sovsäck - pyttsan) är det givetvis ett litet plus i kanten.
 
Jag har en utställning på Biblioteket i Ed om lite av varje och har där med bla. nödasken.
Den minsta jag fick ihop rymmer visselpipa, eldstål, LED-lampa, tamponger och bomollspads för utfyllnad. Med eltejp runt så väger den ingenting men läser det primära. Kniven får man bära separat.
http://www.youtube.com/watch?v=uEXO30YHopw
http://hem.passagen.se/nodh/ (EGG OCH ELD)

Vad tror ni om en Fällkniven U2 eller WM1, eldstål, LED, vissel och minikompass i ett snöre runt halsen eller i fickan. Det borde räcka. Om man dessutom har en pisseprovsburk full med vaselinad bomull så finns det något att tända i. Ett bälte av Paracord löser ännu ett problem.
Civilförsvaret säljer ju burkar. De är bra.
Om man nu tänker som såhär: Med en halvstor nödask (Trangias matlåda) eller en liten (tobaksburk) i ryggsäcken så har du ALLTID fräscha prylar i reserv eller om du sänker ryggan i sjön, men får upp den igen. Med eldstål, vissel, fällis runt halsen så har du det kvar även om allt annat går bort.

Nu är jag inte ute och vandrar så mycket, men i nyckelknippan sitter en LED, vissel, och eldstål. I fickan har jag en U2 och då saknas bara något att tända i. Några tamponger i ett provrör eller liknande löser det problemet.
 
Om en överlevnadsask ska innehålla ... ...är anpassad för den miljö jag oftast vistas i, nämligen stadsmiljön.

Just prylar för urban överlevnad tänker jag en del på.

Har ni sett Die Hard 4.0?
Killen som ur sin väska plockar upp tangentbord och kan koppla upp sig via satellit för mobilsamtal när ”systemet” har slagits ut?

Vilka prylar bör man ha i ett sådant kit?
Multiverktyg - vattenrenare - första förband - solpanel för batterier - expanderbatong - rymdfilt...
Nåväl det är en annan tråd. Men intressant är det.
 
hej jag tänkte bara fråga om ni tycker att jag har rätt saker i min överlevnads ask =)

jag har:en fäll kniv,sydon,dextrostabletter,trådsåg,bakpulver,mangnesium eldstål,bomull,kompass,stark nylontråd,singnalspegel,visselpipa,tändstickor,plåster,tvål,fiskedon och verktabletter!

Varför skriver du isär "överlevnadsask" och "fällkniv", men glömmer mellanslag mellan orden? Och borde du inte i konsekvensens namn skriva isär sydon, dextrostabletter, trådsåg, bakpulver, eldstål, nylontråd, signalspegel, visselpipa, tändstickor, fiskedon och värktabletter också?

/Folkfronten för ordens ihopskrivande.

En allmän kommentar till själva frågan:
Skaffa i första hand en första-hjälpen-påse, därefter ett reparationskitt, om du inte redan gjort det. Du lär behöva dem tusen gånger innan du behövt din överlevnadsask första gången.
 
ok,,

jag har sluta med övelevnads askar ,, även när jag är i skogen,, en fällkniv, tändare och en mobil med bra bateri,,, på vintern brukar jag ha en liten ficklampa på nykelringen,, och den har jag haft mycket nytta ut av,,,
 
Jag brukar alltid reta min kompis (som är SÖS-instruktör) med att "man klarar sig med en GPS och en mobiltelefon! Ring efter pizza om Du går vilse!"

Han uppskattar inte humor heller ;)

/Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.