överlevnads ask

Jag är inte emot bärande av grejerna som sådana, men är lite tveksam just till askformatet. Som så många andra så plockade och mixtrade jag med en ask och allsköns prylar i min ungdom, men insåg rätt snart att ett problem var placeringen av själva asken. Om man utgår från lite mer exotiska scenarier så är det enda rätta att ha grejerna i byxorna, eller i ett bälte man inte tar av sig så ofta. Ryggsäck kan du bli av med, liksom även jacka (även om det ska mycket till), men byxor är nog bland det sista man blir av med. Problemet är att en tung ask av metall är fasligt obekväm, oavsett var i byxorna man bär den. Folk som stoppar, eller planerar att stoppa stora hårda och tunga saker i benfickorna kan jag inte annat än skaka på huvudet åt. Om man faktiskt prövar att gå runt några timmar, eller ett par dar, i skogen med en tung metallklump skavande mot benet kommer man inse vilken dålig idé det är. Vad tänker de på, alla de som bär diverse utrustning och knivar på benen och ännu mer fantasifulla ställen? Har de testat att gå runt med det där i flera dagar? Har de testat att springa järnet genom skogen i 500 meter, kasta sig på marken, åla 50 meter, rulla runt, osv? Jag tvivlar.

Min slutsats är att det är bättre att bära relevant utrustning utspridd på olika bekvämare sätt och på ställen där man inte blir av med den i första taget. Ett alternativ är om man bär utrustning i en stridsväst, ett pistolbälte eller liknande, men hur ofta går man runt med det på den civila utflykten? Även i ett miltärt scenario finns ju möjligheten att bli av med detta, vilket kan vara just det som föranleder själva överlevnadssituationen.

Om man nu måste ha allt på ett ställe skulle jag satsa på en "överlevnadsplånbok" eller liknande istället för en fyrkantig plåtask. Mat klarar man sig utan väldigt länge men det kan vara bra med lite energi så man förblir någorlunda klar i huvudet och kan bryta ner fettet på kroppen ordentligt. Det viktigaste är skydd mot elementen och att skaffa vatten, förutom första hjälpen vid olycksfall förstås. Öva på orientering, medtag alltid karta och kompass, en visselpipa, en nödfilt, kanske en lätt poncho, en vettig kniv (t.ex. en morakniv med gummigrepp) diverse elddon (eldstål är ett bra komplement men kräver medhavt fnöske/tändmedel om du ska en vettig chans att tända på nåt i dåligt väder, oavsett vad folk säger så funkar det inte lika bra som öppen låga från en tändare eller tändsticka under svåra förhållanden med väta, vind och kyla. En öppen låga kan tända genomblöt näver du plockar direkt från björkar i ösregnet, ett eldstål kan knappast göra detsamma), lite godis och första hjälpen-prylar. De flesta askar är mer inriktade på ganska extrema och exotiska långtidsscenarier som är minst sagt ovanliga. Även om man väljer att förbereda sig på det sättet är det ofta tvivelaktig kvalitet på innehållet i färdiga askar, så det är bättre att plocka ihop alla detaljer själv från olika håll. Det tar tid och det kräver experimenterande och erfarenhet för att komma fram till vad man behöver och inte behöver.
 
Senast ändrad:
Min ask är inte större än en snusdosa.

Ska man ha en ask som börjar likna en matlåda så har man helt klart för mycket grejer. Särskilt om asken innehåller grejer som man har i packningen OCKSÅ.


Wiseman rekommenderar två askar. En liten (typ cigarettpaket) med de allra viktigaste. Sen en lite större, storlek matlåda, som innehåller mer "bekvämlighet" (esbit-kök, signalduk, te och socker etc) som man har i en liten "handväska" som man alltid bär med sig. Tanken bakom det är att ibland lägger man packningen på ett lastbilsflak eller i ett lastutrymme, men då kan man i alla fall ha den lilla väskan med sig.


Jag hade en lite större ask förut (typ 10x8x3 cm) som jag släpade på varje dag i flera år. Fast den hade jag då i jackfickan (eller i västfickan, hade en väst som jag hade för fickornas skull, himla smidigt sommartid när man inte ville ha jacka). Men som sagt var, jag har bantat numera.
 
Fiskegrejer? Herregud, jag får inte ens fisk när jag sitter på bryggan med metspö, hur stor chans är det att jag får nån fisk i en nödsituation?

För mig handlar överlevnad om att känna naturen så väl som möjligt och då även djurs beteende och levnadsvanor. Jag påstår inte att jag är någon storfiskare men det underlättar om man kan något om det man tänkt fånga. Det är onödigt och bära med sig utrustning om man inte vet hur, var eller när man ska använda den. Överlevnadsböcker ger en bra grund att stå på men det finns oändligt mycket mer och lära sig för den som vill.

/mattias
 
Jag påstår inte att jag är någon storfiskare men det underlättar om man kan något om det man tänkt fånga.

Det gör det säkert, men grejen är ju också att det är inte så ofta jag är i närheten av vatten som det finns fisk i. Det känns därför betydligt enklare att prioritera att hitta ätliga växter.
 
Det gör det säkert, men grejen är ju också att det är inte så ofta jag är i närheten av vatten som det finns fisk i. Det känns därför betydligt enklare att prioritera att hitta ätliga växter.

Jo,men tänk om man faller så illa att man blir förlamad från midjan och neråt just när man ska hämta vatten i vattenbrynet,då kan fiske-grejjor vara bra att ha i sin gulliga och puttinuttiga lilla nödask.Som alltid ska bäras på kroppen.


peter
 
Japp, varje dag. Jag såg det som "träning" att alltid bära den med mig. Lite grann för att motbevisa alla typer som tyckte det är "bökigt att släpa på en ask".

Ok, det var kanske 5 dagar på ett år som jag skippade den.

På den tiden innehöll ju min ask en massa saker som alvedon, plåster och såna grejer, som man kan behöva lite då och då.

Riktigt roligt var det den gången jag glömde den i handbagaget när jag skulle flyga hem (på utresan hade jag kommit ihåg att lägga den i incheckade bagaget). Fast vakten på Sturup var riktigt trevlig, han var nyfiken på alla grejerna och jag såg till att låta rakbladet och skallpellbladet ligga kvar i asken när jag demonstrerade allt.

"Är det där knarket?" frågade han om min tvålbit inslagen i folie:)

Kan f.ö. noteras att anledningen till att de plockade ut mig var att ståltråden som var lindad runt en burk såg suspekt ut. Min Victorinox som jag också hade glömt plocka ur brydde de sig inte om:)
 
Urban överlevnad då?

Om en överlevnadsask ska innehålla annvändbara saker som man vill slippa improvisera så tror jag att jag har en sån utspridd i mina kläder. Den är anpassad för den miljö jag oftast vistas i, nämligen stadsmiljön.

  • Mobiltelefon och lurar. Oslagbar hjälp att lösa alla små och stora problem. Radio, musik på T-banan och tidtabeller via internet.
  • Kort och kontanter. Funkar inte det ena så funkar det andra.
  • Lypsyl och tuggummi. Mjuka läppar och fräsch andedräkt brukar uppskattas.
  • Pappersnäsdukar. Snorig snok är obra. När toapappret är slut är värre.
  • Papper och penna. Jag vill aldrig mer tappa bort en bra idé!
  • LED-ficklampa. Biltemas minsta för 10 spänn.
  • Visitkort. Om man träffar söta människor.
  • Kondomer. Om man träffar RIKTIGT söta människor... :)

/R
 
Om en överlevnadsask ska innehålla annvändbara saker som man vill slippa improvisera så tror jag att jag har en sån utspridd i mina kläder. Den är anpassad för den miljö jag oftast vistas i, nämligen stadsmiljön.

  • Mobiltelefon och lurar. Oslagbar hjälp att lösa alla små och stora problem. Radio, musik på T-banan och tidtabeller via internet.
  • Kort och kontanter. Funkar inte det ena så funkar det andra.
  • Lypsyl och tuggummi. Mjuka läppar och fräsch andedräkt brukar uppskattas.
  • Pappersnäsdukar. Snorig snok är obra. När toapappret är slut är värre.
  • Papper och penna. Jag vill aldrig mer tappa bort en bra idé!
  • LED-ficklampa. Biltemas minsta för 10 spänn.
  • Visitkort. Om man träffar söta människor.
  • Kondomer. Om man träffar RIKTIGT söta människor... :)

Bästa "kittet" hittills och troligtvis det mest användbara ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.