överlevnads ask

hej jag tänkte bara fråga om ni tycker att jag har rätt saker i min överlevnads ask =)

jag har:en fäll kniv,sydon,dextrostabletter,trådsåg,bakpulver,mangnesium eldstål,bomull,kompass,stark nylontråd,singnalspegel,visselpipa,tändstickor,plåster,tvål,fiskedon och verktabletter!

vad har ni i era askar?

tack i förskott!
 
Använder inga överlevnadsaskar då inte ser ågot behov av det i det civlia livet. Bär dock så gott som alltid kniv, visselpipa och eldstål med mig. På längreresor ut i vildmarken finns alltid kompass på mig och bär ofta ett rött/orange tygstycke på mig.

För mig är prio 1 att bli funnen, möjligheten är stor att någon börjar ska efter mig ganska snart då jag alltid meddelar vart jag ska och när jag beräknas komma tillbaka. Vid fjällvandingar, längre kanotfärder och liknande lämnas alltid färdplan och liknande hos personer jag litar på. Skulle nåt gå snett så kommer förhoppningsvis någon och söker efter mig snart och då är signalering det viktigaste. Tills dess behöver jag bara se till att hålla mig torr och varm och se till att få i mig vatten.
 
Varför har du med fiskedon?
Man klarar sig hyffsat i 2 dagar utan mat, viktigare att lägga den tiden på att komma tillbaka till civilisationen än att försöka fiska. Jag får sällan fisk när jag är ute och fiskar med riktig utrustning, tror att det är ännu svårare att fiska med improviserad.
 
Varför har du med fiskedon?
Man klarar sig hyffsat i 2 dagar utan mat, viktigare att lägga den tiden på att komma tillbaka till civilisationen än att försöka fiska. Jag får sällan fisk när jag är ute och fiskar med riktig utrustning, tror att det är ännu svårare att fiska med improviserad.

blir man hungrig måste man ju få i sig något.
och jag årkar inte bara äta nypon och lavar xD
 
blir man hungrig måste man ju få i sig något.
och jag årkar inte bara äta nypon och lavar xD

Får du bara i dig vätska så blir int hungers så påtaglig och om du måste äta så är rötter ett bättre alternativ än fisk. Skulle varmt rekommendera en överlenadskurs där du får känna på hur det är att vara utan mat och att klara dig med minimal utrustning. Kunskap och erfarenhet väger inte mycket men ersätter även de bästa överlevnadsaskarna.
 
Överlevnadsask eller inte?

Alltså, till viss del måste jag hålla med om att "överlevnadsask" känns lite... onödig. Men jag vet att det kan hända saker som man inte räknat med och då kan det vara bra att ha med sig vissa saker.

Jag har med mig (i byxfickorna) fällkniv, tändare, visselpipa, plåster+en sårrengöringsservett, minikompass samt en påse nötter (osaltade)!

Eftersom att folk sällan är borta i skogen någon längre tid så kan det kännas onödigt med såg och sånt. Krok och nylonlina väger ju ingentig så det gör ju det samma. Vill du ha det med så ta det! Övrigt? Tja, skulle det hända något så är det ju upp till dig, eller hur?

Men även en lite tur till skogen kan leda till saker, tro mig! Ett par grannar till mina föräldrar skulle plocka hjortron och gick vilse. Det tog tre (!) dagar innan dom kom tillbaka och då var ändå området ca 5 mil från bebyggelse. Tur att det var sommar och varmt.

Så aldrig säg aldrig...
 
När jag började läsa om överlevnad så satte jag ihop en ask efter konstens alla regler, men efter ett tag började jag fundera på vad jag egentligen skulle behöva...

Fiskegrejer? Herregud, jag får inte ens fisk när jag sitter på bryggan med metspö, hur stor chans är det att jag får nån fisk i en nödsituation?

Nä, elddon, en minikompass, ståltråd och vattenreningstabletter är vad jag har i min ask numera (och så lite saker som är "bra att ha" som får ligga där eftersom det finns plats över).
 
Överlevnadsask fyller tre funktioner (tycker jag):

1. Kan vara till nytta, framförallt om man skulle störta med turistplanet i Canada. I Sverige är behovet inte så där jättestort.

2. Trevligt pyssel (problemlösning hemmavid). Fundera över vad man vill ha med sig, ändra innehållet, fundera igen... Vilken kniv är den mest ultimata, behöver jag bakpulver i en påse...

3. Medan man funderar över innehållet lär man sig mer och mer om överlevnad genom att läsa litteratur, inlägg och gärna gå en kurs. Asken blir en initiator helt enkelt.



På Utsidan ses det ibland med lite lätt löje på askfunderingar, ”...herregud om man är ute och vandrar i Sarek har man ändå med allt man kan behöva och vem tappar ryggsäcken...
Vad man då glömmer är att asken inte fyller sin största (faktiska) funktion under en fjällvandring utan mer då man inte har med sig friluftsutrustning.

Jag har en ask modell större, den går ned i en benficka men det handlar inte om en Fishermans Friend direkt.
För mig fyller asken inte ett direkt överlevnadssyfte utan är mer till för att öka bekvämligheten om något händer. Att kunna göra upp eld (mysigt) - fixa vindskydd (torrt och tryggt) - låta ungarna meta medan vi väntar på räddningen - öka blodsockret inför viktiga beslut (så det inte slutar med tjurigt gräl med frugan)...

Sedan ingår asken i min mentala förberedelse för framtiden. Både min fru och jag har föräldrar som flytt undan krig och tidvis levt under besvärliga förhållanden med snålt med mat.
Vem vet hur våra barnbarn får det? Om jag då kan föra över lite förhållningssätt till mina barn vad gäller hur man hanterar en sådan sak som att bo i skogen en tid, fixa extra mat mm. så känns det som en vettig insats.
(Nej, jag målar inte upp en dyster framtid för mina små pluttar med krig och fasa, jag vill bara de skall förstå tanken på att man kan klara sig utan vardagens bekvämligheter. De ser ofta på Ray Mears och är helt på det klara med att man kan bygga kojor utan att spika i träden...)



Vad gäller innehållet tycker jag trådsåg går bort. Många är av dålig kvalitet och är lite småtrassliga att hantera, särskilt om man är i dålig form. Jag håller på en Victorinox med såg. Se bild med mina tre sågviccar.
Tampong som du fluffar upp och använder som tändmaterial. Visst, det finns en massa bra naturmaterial men alla kan få eld på en tampong och du har dem färdiga på ett ögonblick.

...Lite kvällstankar bara medan jag planerar morgondagens bildjobb...
 

Bilagor

  • saw.jpg
    saw.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,286
Jag lämnar diskussionen om askens vara eller icke vara därhän. Tror inte en ask skadar, något är bättre än inget, även om man inte är överlevnadsstjärna och har gått alla de däringa kurserna.

http://www.equippedtosurvive.com/srvkitstoc.htm

har en lista med olika "kits" (rätt amerikansk vinkling, men det får man ta som det är). Läsvärt dock, finns en del vinklingar som man givetvis förbisett. Och om inte annat fascinerande hur mycket tid vissa ägnar åt sina lådor (påminner mig om vissas jakt på den lättaste packningen...)
 
Jag lämnar diskussionen om askens vara eller icke vara därhän. Tror inte en ask skadar, något är bättre än inget, även om man inte är överlevnadsstjärna och har gått alla de däringa kurserna.

http://www.equippedtosurvive.com/srvkitstoc.htm

har en lista med olika "kits" (rätt amerikansk vinkling, men det får man ta som det är). Läsvärt dock, finns en del vinklingar som man givetvis förbisett. Och om inte annat fascinerande hur mycket tid vissa ägnar åt sina lådor (påminner mig om vissas jakt på den lättaste packningen...)

Allt är väl nästan samma prytröstande....
//J
 
F ö är korten: Bank, -trafiken och Simmet i telefonen jämte en 100g chokladkaka allt man behöver för att orka gå de 8 mil som ödgränsen i Sverige är. Lite kunnande och övande innan skadar inte.
Men i den Syriska öknen eller Irak på tvärs behövs en massa vatten och inte minst en massa pannben samt en massa tur. Det sista kan man inte lära sig på kurs....
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.