Överlevnads video

Tidigare (fortfarande?) har det gått en serie på femman om överlevnad, tror den hette "Ultimate survival guide, expedition överlevnad".
Jag undrar om någan har avsnitten på VHS och kan tänka sig att kopiera?

Johan Lorin

johan.lorin@hem.utfors.se
 
Överlevnads avsnitt

Om du kommer över dem så kan du väl skicka ett msg till mig på vargen82@hotmail.com
Så skulle du vara snäll.
 
Repris?

Jag har för mig att de visar programserien i repris under sommaren? Någon med bättre koll kan säkert bekräfta eller dementera detta... :)
 
ja, repriser och en liten nypa salt

Hej!
Serien gick mycket riktigt i repris i kanal 5 nu i sommras. En del matnyttigt men en liten nypa salt får man nog ta en del med också. När han var och överlevde i arktisk miljö, dvs norraste Sverige och kokte tallbarrsthe så tyckte han att man skulle skära sönder barren i småbitar för att få ut mer av vitaminerna. Säkert rätt i labbmiljö men vem i en skarp överlevnadssituation på tundran vill sitta och finpilla med att skära sänder tallbarr? Koka hela barr, det räcker mer än väl i en situation.

/Patrik, som kan tänka sig att låta en och annan liten kvist följa med också, smakar inte så gott med terpentienet men värmen är god
 
Re: ja, repriser och en liten nypa salt

tango; sa:
Hej!
Serien gick mycket riktigt i repris i kanal 5 nu i sommras. En del matnyttigt men en liten nypa salt får man nog ta en del med också. När han var och överlevde i arktisk miljö, dvs norraste Sverige och kokte tallbarrsthe så tyckte han att man skulle skära sönder barren i småbitar för att få ut mer av vitaminerna. Säkert rätt i labbmiljö men vem i en skarp överlevnadssituation på tundran vill sitta och finpilla med att skära sänder tallbarr? Koka hela barr, det räcker mer än väl i en situation.

/Patrik, som kan tänka sig att låta en och annan liten kvist följa med också, smakar inte så gott med terpentienet men värmen är god

Hej Patrik!
Tror att varken Lars Fält eller Harry Sepp skulle hitta något illa att säga om Ray Mears...

Även om jag håller med om att det verkar tämligen nitiskt att "strimla" tallbarr.

Men vill Ray nu göra det, eller någon som känner sig dylikt entusiastisk i sådan situation, kan ju få ägna sig åt det - han anses dock som en av "de främsta", så nog behövs inte så stora nypor salt.


/Ulf
apto - subeo - supero
 
*urk*

Jag vet inte om detta hör hemma här...

När det talas om tallbarrste på tundran så kommer jag osökt ihåg en situation på min överlevnadsutbildning utanför Kiruna.. Efter tilldelning av lite knotor och annat slem från renslakten så kokte vi buljong på det som inte direkt gick att äta, undertiden som buljongen koktes så kom vi på den LYSANDE idén att vi skulle slå 2 flugor i en smäll.. Tanken var att buljong är nyttigt för oss precis som tallbarrste, vi hade ju bara ett kokkärl så varför inte kombinera!!

Jag vill med det bestämmdaste varna alla från denna kombination, det var det absolut vidrigaste vi någonsin kommit i kontakt med... blääää

Men skiten skulle ner så det var bara å bita ihop!!

(där ser man vad lågt blodsocker och -37grader kan göra med hjärnan)
 
Vi gör alla fel....

när blodsockret är lågt, själv har jag gjort samma erfarenheter vid, flera, tillfällen av lågt blodsocker. Låt det ta tid att få upp det, innan fantastiska fix blandas. Det är mitt lilla råd.
Tallbarr på tundran har jag aldrig sett, så håll er i skogen! "Den fattiges tröja."

Go överlevnad

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.