Överlevnads knivar

Har börjat läsa om överlevnad, bla Visemans böcker och andra engelska eller amerikanska författare. Nu funderar jag om det finns någon som har fått utbildning i att hantera så kallade överlevnads knivar?
För några år sedan när filmerna om Rambo var populära, så brukade det dyka upp den här typen av knivar i Hobbex mm. Nu ser jag att Fällkniven tillverkar olika liknande knivar med samma tankar. Även om kvalite osv säkert skiljer Rambo knivarna från A1 osv.
När jag gjorde lumnpen och rep, så hade vi vanliga moraknivar eller personliga vanliga knivar, men har militären börjat amvända dom här "överlevnads" knivarna istället nu? Jag vet att piolterna har en F1-kniv, men alla andra? Vad går utbildningen ut på?

//Janne
 
Kollade bland annat svenska överlevarnas hemsida, men hittade inget om knivarna där. Så antar att det är en mer militär grej. Vore spännande att höra hur försvaret gör eftersom dom tycks vara ledande i överlevnad rent allmänt (efter att ha läst andra inlägg på bla utsidan-forumet).
 
Försvaret

Jag vet inte i vilken utsträckning försvaret använder just knivar från företaget fällkniven. Men oavsett vilka knivar de använder så verkar ju inte förvaret överleva. Överlevnad har har uppenbarligen inget med val av kniv att göra.
 
Re: Försvaret

Det gjorde mig inte alls klokare. Eftersom det inte var svar på någon av mina frågor alls, utan bara ett slags felplacerat skämt verkar det. Det var inte försvarets överlevnad jag skrev om. Svara gärna på frågan istället! :) Tack.

MVH
Janne
 
just det

Jag kan inte med säkerhet säga hur det är idag.. Meen när jag gjorde GU på FJS så föklarade Kn Lars Fält hela historien om "överlevnadsknivarna", jag orkar inte dra hela historien men det handlar om en beställning av USA´s försvar som aldrig blev av och ett företag som tog saker för givet och började massproducera de häringa knivarna och sedan sponsrade filmen RAMBO... Det som gällde i början på 90-talet var ialla fall överlevnadsasken och det ändrade sig inte under alla mina repövningar heller, och vad jag vet så används detta system på FJS fortfarande. Sedan känns det som om konstruktionen med en sådan kort infästning av knivbladet för att bereda plats åt ett ihåligt handtag känns som en väldigt svag konstruktion.. Svaga konstruktioner är väl inte vad som är lämpligast i en överlevnadssituation.. Så jag håller nog på asken i fickan med de viktigaste sakerna samt en bra kniv som tål misshandel..(kompass e rätt bra åsså)

Tjillevipp!!
 
Tallrot; sa:
Har börjat läsa om överlevnad, bla Visemans böcker och andra engelska eller amerikanska författare.

Om du läser t.ex. Wisemans bok så rekommenderar han en kniv där bladets infästning går genom hela skaftet, eftersom på en sådan kniv kan man lätt ersätta ett trasigt handtag.

Såna där Ramboknivar lider av två "fel":

Infästningen av bladet är för dålig och de rymmer alldeles för lite. Du måste alltså i vilket fall som helst ha en extra ask för det som inte ryms. Tänk också på hur lätt det är att tappa en kniv... Då är det inte så bra att kniven innehåller det viktiga.
 
Tallrot; sa:
- Nu funderar jag om det finns någon som har fått utbildning i att hantera så kallade överlevnads knivar?
- har militären börjat amvända dom här "överlevnads" knivarna istället nu?
- Jag vet att piolterna har en F1-kniv, men alla andra?
- Vad går utbildningen ut på?

Det var intresssant med fallskärmsjägarens historiska berättelse. Den gav en slags bakgrund. Annars har jag som sagt läst några böcker och jag behöver inte hjälp med att läsa (Peter :) men tack ändå för förtydliganden). Utan jag undrar kring användning och utbildning fortfarande. I USA finns tydligen ruggigt dyra kurser där man kan lära sig hantera kniv i överlevnad och jag undrar nu om detta finns i svensk överlevnad, eller militär överlevnad för rekryter, vad det går ut på osv som jag skrev förr.
Om någon kan mer historik så är det också av intresse.

MVH
//Janne
 
[/QUOTE]
Utan jag undrar kring användning och utbildning fortfarande. I USA finns tydligen ruggigt dyra kurser där man kan lära sig hantera kniv i överlevnad och jag undrar nu om detta finns i svensk överlevnad, eller militär överlevnad för rekryter, vad det går ut på osv
MVH
//Janne
[/QUOTE]

Om det finns kurser i Sverige där man lär sig hantera en s.k. överlevnadskniv vet jag inte (only in USA!!). Jag undrar vad man lär sig på en sådan kurs och vad syftet är? För det är ju inte nämnvärt svårt att lära sig själv använda en vanlig kniv i skog och mark. Men tydligen finns det en marknad för dessa överlevnadsknivar så varför inte en liten kurs ovan på det. Man förväntas ju kunna göra de mest oväntade med de här superknivarna!

Mvh
mattias:)
 
Gammal är äldst!

Hej!

Skulle egentligen bara vilja dela med mig av lite personliga erfarenheter gällande knivar för utebruk. Eftersom mitt friluftsliv inte innefattar så många everest-turer utan mest dygn och veckor i skogen så har just knivarna varit ganska centrala, know what I'm sayin'...
Det som avhållit mig från att prova "Ramboknivarna" är förutom deras beryktat kassa innehåll (trådsågar som går av, kompasser som spricker etc) främst att knivbladen är åt h-vete för stora. För att hugga träd (av det större slaget) duger kanske dessa monster, så länge inte bladet är för slött (slint-aj!) eller går av...
Överlevnadsknivar som F1 har säkert en massa användningsområden för den renodlade överlevaren, då de tål att misshandlas (hur förstör man dem?) på alla (o)tänkbara vis. Dock brister de så fort man vill "karna" en späntsticka, rensa en fisk eller göra något så trivialt som att skära en grillpinne. Missförstå mig rätt - avsaknad av korv leder ju till just en överlevnadssituation - men principen att ha en kniv som inte kan bearbeta trä känns på något vis inte riktigt rätt. 4 mm tjockt blad och tvär egg är bra för att bearbeta björnar och motsträviga konservburkar, säkert också att slakta djur med (om man hamnar i Wisemans överlevnadssituationer vill säga, skulle nog satsa på fisk och växter istället), men försöker du tälja i ett stycke trä med kalla och fuktiga händer riskerar du att skära dig. En slö kniv eller annan som inte biter är ju det farligaste som finns (fråga mitt vänstra pekfinger, har skådat färgen på dess ben tre gånger vid det här laget...)
Summa summarum så vill jag slå ett slag för de gamla moraknivarna. Träskaften hade ju sina nackdelar, men de nya med gummerade mjuka skaft är trevliga att hålla i, om än fula som stryk. Mora2000 var väl också bra, lite väl brett blad för min smak, men en rakbladsvass 2000 kapar sly mm som en röjsåg. Dessutom vill jag visa min brist på hyfs och kunnande och hävda att min "överlevnadskniv" är av rostfritt. Just det, rostfritt. Du kan ändå inte slipa sattyget ute i marken, rostfritt håller för all belastning jag prövat, och det är rent ut sagt deprimerande att hitta sin kniv rostig, det skär i hjärtat sas.
Mycket svammel på morgonkvisten, hoppas någon blitt klokare.

/A.
 
min ide om kniv - parerstång!

En viktig sak i en överlevnadssituation är att inte förvärra sin situation, t ex skada dig inte. Därför förordar jag en kniv med rejäl parerstång så att man inte kan slinta ner med fingrarna på eggen. Bra exempel på parerstång (parerstång på båda sidorna) är de gamla moraknivarna med trähandtag. Att man missat detta på F1,A1 och S1 är för mej en gåta. I en situation är man säkert både trött, kall och fumlig så stången behövs säkert då om inte förr.
Kniv där bladet fortsätter genom skaftet är bra om man vill kunna slå på kniven vid vedhuggning men själv föredrar jag en vanlig moraknov kompleterad med en liten hopfällbar såg (t ex sandvik) som jag använder för att kapa ved och fälla mindre träd.

Ha en bra dag!
/Patrik, ännu med alla fingrarna i behåll
 
Tackar!

norpan_; sa:
Men tydligen finns det en marknad för dessa överlevnadsknivar så varför inte en liten kurs ovan på det. Man förväntas ju kunna göra de mest oväntade med de här superknivarna!

Tack för alla svar. Jag får väl spara en slant och åka över till USA och sedan berätta om mina nya trollknep med superknivar! :) Jag får hoppas att tricken funkar med lappkniven eller moran, annars blir det till att köpa en filmleksak också..?! :)

MVH
Janne
 
Hej Janne!
Eftersom jag jobbar med överlevnad, i försvaret, hoppas jag att jag kan svara på några av dina frågor!
F1: Togs fram efter specifikationer av FMV någon gång tidigt 90- tal. Finns idag i flygoverallen på all flygande personal i Försvarsmakten. Den är i mitt tycke något för liten för att vara optimal, men den måste få plats i en knivficka på benet.(Både S1 och F1 har nyligen godkännts av USAs försvar för bruk som överlevnadskniv i flygplan)Resten av försvaret har Mora med plastskaft, både rostfritt och kolstål förekommer.
Val av kniv: Knivar med ihåliga skaft är inte hållbara! Undantag finns, t.ex. amerikanska Chris Reeve, men dessa kostar många tusenlappar styck! Jag föredrar en stor kniv, typ Fällkniven A1 som både kan hugga, klyva och tälja. (En liten kniv kan bara tälja). Dessutom har man ju nästan alltid ett multiverktyg eller liknande med sig för finlir!
Utbildning: Det är viktigt att lära sig att välja rätt kniv till rätt ändamål, och att kunna skärpa sin kniv. Några av tipsen vi lär ut är t.ex. att böja en slana man vill kapa kraftigt, och skära eller hugga i böjen där fibrerna är utsatta för störst böjkrafter, att använda en fånge (en ca 30 cm lång bit repsnöre) för att kunna hålla kniven längre bak på skaftet och få ett större moment vid huggning, och att bära kniven i en rem runt halsen/ under armen för att, särskilt vintertid lättare komma åt den.

Om man är interesserad av att veta om en kniv är lämplig som överlevnadskniv kan man göra samma sak som vi gör med eleverna som utbildas till överlevnadsinstruktörer i försvaret: gå ut i vildmarken fem dagar, förutom kläderna på kroppen får du endast ta med dig en kniv. Vilken kniv skulle DU välja då..?

MVH /Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.