Överdrag till sovsäck

Hej!
Är på jakt efter ett sovsäcksöverdrag.
Har du något tips var man finner ett bra sådant alternativt vilket material som skall nyttjas om man själv syr ett?

/Anders

Material

Hej

Jag sydde ett för några år sen. Jag använde en tät polyesterväv, typ tältduk,i botten. Jag fick tag på en med silverbeläggning på insidan som jag tänkte skulle reflektera en del värmestrålning. Till ovansidan använde jag ett material som används i regnkläder och som skulle ventilera lite grann (ej GoreTex). Detta funkade inte. Speciellt på vintern med övernattning i snöbivack så blev det kondens på insidan.

Sedan sydde jag om det och använde GoreTex på ovansidan. Nu funkar det jättebra. Helt utan kondens när jag använde det vid +4 grader i alla fall.

Tänk på att tejpa sömmarna så att det inte kan läcka in vatten där.

Lycka till
mvh
jan-Eric

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Material

Hej

GoreTex var svårt att köpa. Fick av min Pappa som jobbar i branchen.

Jag har sett i tidigare inlägg här på utsidan någon som visste var man kunde köpa Goretex och söm tejp.

Kolla under Gör det själv - forumet.

mvh
Jan-Eric

Överdrag.

Om du inte känner för att sy ett själv så säljer North Star Trading en bivvybag från Rab som heter "Survival zone" (tror jag..=))
Den är bra, mycke för pengarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips