Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge?

Hej,
Sitter och kollar lite kartor inför årets Sarektur. Tänkte gå "övre" vägen i Rapadalen (Nordvästlig riktning). Har lite funderingar på om någon har erfarenhet / utforskat möjligheten att hålla höjd och gå över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå för att sedan ta sig ner i Jilavagge? (Dvs fortsätta hålla höjd och inte gå ner i Rapadalen).

Tänker tex:
  1. Det gröna alternativet över 1713 toppen.
  2. Det blå alternativet över 1796 toppen.
Enligt Grundsten ska man kunna bestiga topparna via Jilavagge. Så nervägen borde gå. Frågan är väll snarare om man kommer upp?
Länk till Lanmäterietkarta

Capture.PNG
Capture2.PNG
 
Har inte gått där själv, men det ser i min mening för brant ut för att vara säkert. På Min Karta kan du få fram en höjdprofil för att gå upp där, från stigen nere i dalen upp till 1713-toppen är det en stigning på 1100 m på 2.2 km, så det är en genomsnittlig lutning på 45 grader. Jag hamnade i en så brant sluttning med rullgrus en gång, och det var bara tur att jag klarade mig med livhanken ur det.

1796-toppen ser något mindre brant ut, men även den skulle jag själv inte våga mig på. Jag har underskattat branter vid några gånger, och gör inte om det igen.
 
Har inte gått där själv, men det ser i min mening för brant ut för att vara säkert. På Min Karta kan du få fram en höjdprofil för att gå upp där, från stigen nere i dalen upp till 1713-toppen är det en stigning på 1100 m på 2.2 km, så det är en genomsnittlig lutning på 45 grader. Jag hamnade i en så brant sluttning med rullgrus en gång, och det var bara tur att jag klarade mig med livhanken ur det.

1796-toppen ser något mindre brant ut, men även den skulle jag själv inte våga mig på. Jag har underskattat branter vid några gånger, och gör inte om det igen.

Tanken är att slippa går ner till stigen och istället kunna hålla höjd och komma till början på sträcken i rakt västlig riktning.

ps. Blir väll ändå ca 27 graders lutning: arctan(1.1/2.2)
 
Senast ändrad:
Rapaselet från bäcken ovanför renvaktarstugan, din gröna linje syns till höger på bilden; ser ej framkomlig ut! Tänk också på att det är betydligt mer snö i sommar än på min bild (från 2009).
Picture 107.jpg
 
ps. Blir väll ändå ca 27 graders lutning: arctan(1.1/2.2)
Japp, det blir det, tänkte lite väl fort där.

Men ja, det kan vara så att du är bekväm med att gå upp där, jag vet inte hur dina kunskaper inom alpinism är. Men jag skulle rekommendera att åtminstone inte räkna med att det går och att ha en alternativ rutt förberedd.
 
Rapaselet från bäcken ovanför renvaktarstugan, din gröna linje syns till höger på bilden; ser ej framkomlig ut! Tänk också på att det är betydligt mer snö i sommar än på min bild (från 2009).Visa bilaga 32509
Tack för bilden! Ser utmanande ut, antar att det är 1713 toppen man ser på den gröna rutten? Åtminstone två passager som kan bli kniviga, lite svårt att se:
Capture.PNG
 
Intressant tur. När har du tänkt åka? Misstänker som Tobbe C nämnde att åker du för tidigt kan det bli problem då det ligger kvar så mycket snö i år samt att det på högre höjd i Sarek är minusgrader dygnet runt just nu.

Alltid svårt att läsa karta och bedömma, först på plats det verkligen är möjligt att göra en korrekt bedömning. Skulle råda att ha en reservplan för om bestigning eller nedgång inte är möjligt. Se också till att vara säker på att om ni kommer upp att ni även kan gå ned tillbaka samma väg om det mot förmodan skulle vara problem med vägen mot Jilavagge.

Skårki är ju lite lurigt då det finns sämre information att hitta än t ex Sarektjåkka.

På kartan ser det ut som att om ni väl kommer upp till 1713 toppen så borde ni kunna följa den oranga linjen mot 1796 toppen och sedan välja att gå upp även där eller så gå ner mot Jilavagge. Men detta är bara spekulationer från min sida

skårki.PNG


Dock spännande, funderar själv på att göra ett besök till Skårki, men vet ej vilken topp (om någon denna gång). Vill testa och se om det finns några tältplatser på ca 1300-1400m så fungerar.

Testa även att använda Bergodalkarta som bakgrund på minkarta, det ger en intressant blick över där det är riktigt brant och där det är mer hanterbart, i teorin. :)
 
Tack för bilden! Ser utmanande ut, antar att det är 1713 toppen man ser på den gröna rutten? Åtminstone två passager som kan bli kniviga, lite svårt att se:
Ja, rätt antaget. Tycker även att stenraset längst ner på din streckade linje ser riktigt besvärligt ut och utloppet från glaciärerna kan också vara ett frågetecken. Din blå linje ser i alla fall på kartan något bättre ut (har ingen bild här). Men snöläget är ju fortfarande ett stort frågetecken... Hade jag varit du så hade jag studerat terrängskuggningsmodellen noga på Lantmäteriets karttjänst och jämfört med flygfotot. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
 
Intressant tur. När har du tänkt åka? Misstänker som Tobbe C nämnde att åker du för tidigt kan det bli problem då det ligger kvar så mycket snö i år samt att det på högre höjd i Sarek är minusgrader dygnet runt just nu.

Alltid svårt att läsa karta och bedömma, först på plats det verkligen är möjligt att göra en korrekt bedömning. Skulle råda att ha en reservplan för om bestigning eller nedgång inte är möjligt. Se också till att vara säker på att om ni kommer upp att ni även kan gå ned tillbaka samma väg om det mot förmodan skulle vara problem med vägen mot Jilavagge.

Skårki är ju lite lurigt då det finns sämre information att hitta än t ex Sarektjåkka.

På kartan ser det ut som att om ni väl kommer upp till 1713 toppen så borde ni kunna följa den oranga linjen mot 1796 toppen och sedan välja att gå upp även där eller så gå ner mot Jilavagge. Men detta är bara spekulationer från min sida

Visa bilaga 32516

Dock spännande, funderar själv på att göra ett besök till Skårki, men vet ej vilken topp (om någon denna gång). Vill testa och se om det finns några tältplatser på ca 1300-1400m så fungerar.

Testa även att använda Bergodalkarta som bakgrund på minkarta, det ger en intressant blick över där det är riktigt brant och där det är mer hanterbart, i teorin. :)
Vi åker upp i början av Augusti är planen. Ja det rätt svårt att hitta information om Skårki, och det är svårbedömt från karta och bilder. Lite därför jag slängde ut frågan här på utsidan, brukar nästan alltid finnas någon som varit i närheten eller försökt. Plan B skulle vara att ta sig ner till stigen i Rapadalen och fortsätta den vägen..


Ja, rätt antaget. Tycker även att stenraset längst ner på din streckade linje ser riktigt besvärligt ut och utloppet från glaciärerna kan också vara ett frågetecken. Din blå linje ser i alla fall på kartan något bättre ut (har ingen bild här). Men snöläget är ju fortfarande ett stort frågetecken... Hade jag varit du så hade jag studerat terrängskuggningsmodellen noga på Lantmäteriets karttjänst och jämfört med flygfotot. https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
Ja det kanske är som du säger, att det blåa alternativet är ett mer naturlig val. Skulle varit intressant att höra om någon som varit där i närheten..
 
Hej!

Jag har tagit mig upp längs jokken på bilden


Sista biten upp var det scrambling med klättringsinslag, så det lutade på duktigt på slutet.

Det kändes inte som att det var görbart att fortsätta upp längs den gröna linjen, men längs den blå hade det kanske funkat bättre. Själv fortsatte jag över Vassjalåpptå och vidare mot Rinim.

mvh Filip
 
Tänker tex:
  1. Det gröna alternativet över 1713 toppen.
  2. Det blå alternativet över 1796 toppen.
Enligt Grundsten ska man kunna bestiga topparna via Jilavagge. Så nervägen borde gå. Frågan är väll snarare om man kommer upp?
Det här var en djärv och rolig frågeställning! Jag har letat upp "Detta är Sarek" av Tore Abrahamsson för att se om han ger ledtrådar (den boken innehåller ju framför allt toppturer, särskilt den upplaga som jag har, 1973). Han skriver:

Stuor-Skårki mellantoppen 1719 m
1. Från Snavvavagge (1:a bestigning) 5.8.97 Axel Hamberg
2. Från Jilavagge (1:a vinterbestigning) 23.4.43 Hans Stendal, Curt Westholm

Svirjatjåkkå 1788 m
1. Från Jilavagge (1:a bestigning) 26.7.97 Axel Hamberg
2. Sydkammen. Klätterkam, ej gången.

Så långt TA. Stuor-Skårki mellantoppen ligger ju väster om 1713 och anges numera till 1723 m och Svirjatjåkkå anges till 1796 så som kartorna i tråden visar. Man blir inte direkt uppmuntrad av Tore A att försöka nå topparna söderifrån enligt de gröna och blå linjerna. ;)
 
Ska du försöka gå mot 1713-toppen tror jag du måste ta någon liknande denna väg:

1713.PNG


Dock misstänker jag det kan vara lättare att gå efter den blå linjen. Men tror även den kommer vara rätt brant. Men när ni sedan väl är det kan förutsättningarna vara bättre eller sämre. Vissa saker vet man ju först när man står där och utvärderar. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Charlotte J Läge för vad över Hadditjåkkå? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Nimco Över Ljungan Fjällvandring 2
Crimper Vad över Härjångsån Fjällvandring 6
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
vandrarman Vad över Riggoajvejåhkå Fjällvandring 5
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
tomhylsan Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad Fjällvandring 21
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Swift Sarek - bron över Gådokjåhkå Fjällvandring 2
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
Unnah Över kallfjällen Fjällvandring 9
Sigi bron över Ubmejakka Fjällvandring 2
Bandersson Faran över för Routevare? Fjällvandring 2
brigas Båten över Tarraälven i Sommarlabba-lättvält Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...