Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge?

Det här var en djärv och rolig frågeställning! Jag har letat upp "Detta är Sarek" av Tore Abrahamsson för att se om han ger ledtrådar (den boken innehåller ju framför allt toppturer, särskilt den upplaga som jag har, 1973). Han skriver:

Stuor-Skårki mellantoppen 1719 m
1. Från Snavvavagge (1:a bestigning) 5.8.97 Axel Hamberg
2. Från Jilavagge (1:a vinterbestigning) 23.4.43 Hans Stendal, Curt Westholm

Svirjatjåkkå 1788 m
1. Från Jilavagge (1:a bestigning) 26.7.97 Axel Hamberg
2. Sydkammen. Klätterkam, ej gången.

Så långt TA. Stuor-Skårki mellantoppen ligger ju väster om 1713 och anges numera till 1723 m och Svirjatjåkkå anges till 1796 så som kartorna i tråden visar. Man blir inte direkt uppmuntrad av Tore A att försöka nå topparna söderifrån enligt de gröna och blå linjerna. ;)
Nej, inte direkt. Klätterkam låter ju rätt tekniskt 😅. Hade ju varit trevligt med ett högt alternativ ända in i Snavva..
Ska du försöka gå mot 1713-toppen tror jag du måste ta någon liknande denna väg:

Visa bilaga 32546

Dock misstänker jag det kan vara lättare att gå efter den blå linjen. Men tror även den kommer vara rätt brant. Men när ni sedan väl är det kan förutsättningarna vara bättre eller sämre. Vissa saker vet man ju först när man står där och utvärderar. :)
Ja, kanske blir ett försök om vädret tillåter. Annars normalvägen som bland annat fowwe beskrivit.
 
Hittade ett par bilder från förra sommaren tagna från andra sidan älven. Rent spontant känns det som om det borde gå att gå uppför resterna av glaciären mittemellan de två föreslagna vägarna. Risken är att det finns en kant längst upp, men jag kan inte se någon tydlig sådan varken på mina bilder eller på flygbilderna...
Skoarki1.jpg
Skoarki2.jpg
 
Hittade ett par bilder från förra sommaren tagna från andra sidan älven. Rent spontant känns det som om det borde gå att gå uppför resterna av glaciären mittemellan de två föreslagna vägarna. Risken är att det finns en kant längst upp, men jag kan inte se någon tydlig sådan varken på mina bilder eller på flygbilderna...
Visa bilaga 32663Visa bilaga 32664
Bra bilder, ger lite annat perspektiv! Håller med, skråa höger om glaciären sen över ungefär vid sadelpunkten på kammen.
 
Håller med, skråa höger om glaciären sen över ungefär vid sadelpunkten på kammen.
Det ser ut att vara brant blockterräng i den skrågången. Jag tycker faktiskt att lutningen är i mesta laget. Vid ca 45 grader kan det finnas risk för ras eller glid är min (amatörmässiga) bedömning. Helt omöjligt är det nog inte men jag gissar på mycket långsam och arbetsam framfart bland stenarna. Kanske riskabel.
 
En personlig reflexion:
Om du är ute efter strapatser så är ditt förslag intressant.
Jag skulle dock inte vilja missa en långlunch i Rapaselet vid Rapaälvens strand. Därefter tälta en bit upp i Jilavagge. Om Skårki är ditt mål kan du göra en dagstur upp dit. Själv skulle jag dock alltid välja Låddebakte i stället.
 
Så här skriver Hamberg om Stuor Skoarkki:

Bergbestigningar kring Rapaselet. Takar, Vassja och Unna Skårkas äro alla lätta att komma på från S. Stuorra Skårkas kan däremot icke bestigas direkt från Rapadalen. Troligen kan man komma på detta berg från Svirjaglaciären, åtminstone om man först går uppåt Svirjatjåkko samt därefter följer »rippet» eller dalkanten mot V. Jag har (26/7 97) bestigit Stuorra Skårkas från Snavvavagge; uppstigningen till det västra utsprånget (1600 m) mycket brant, dock utförbar, varefter man lätt kommer på bergets huvudmassa. Den bekvämaste vägen torde vara att gå tämligen långt in i Jillavagge och börja uppstigningen därifrån.
 
Jag har själv tittat på detta vägvalet för att slippa gå nere i dalen. Jag undrar om du genomförde vandringen över Skoarkki och ur det i så fall fungerade?
 
Bravo Enok! Svaret är helt korrekt!

Vi kom till platsen via en vandring längs Vassjakammen och över utlöparen söder om Unna Skårki och fortsatte vidare över Svirjjatjåhkkå, vars topp är den "lilla kullen" som syns längst till höger på bilden.

Ny bild!

Om man tolkar citaten ovan rätt, så har några vandrat över Svirjjatjåhkkå från söder?

Om man tolkar
 
Ännu en bild tagen från ca 850m höjd på södra sidan av älven, Bilden är tagen vid en vandring i september 1975. Svirjaglaciärens minskade storlek på bara några decennier är högst påtaglig.
Sarek75_Del_Dia25.jpg
 
Hej,
Jag undrar hur det gick med vägvalet? Genomförde du en "hel övre väg"?
Nej tyvärr, vi valde att gå i dalen pga div kroppsliga krämpor, så de va inte läge för det. Hade bra väder den dagen annars så hade varit intressant att hålla höjden och utforska möjligheterna på närmare håll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Charlotte J Läge för vad över Hadditjåkkå? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Nimco Över Ljungan Fjällvandring 2
Crimper Vad över Härjångsån Fjällvandring 6
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
vandrarman Vad över Riggoajvejåhkå Fjällvandring 5
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
tomhylsan Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad Fjällvandring 21
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Swift Sarek - bron över Gådokjåhkå Fjällvandring 2
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
Unnah Över kallfjällen Fjällvandring 9
Sigi bron över Ubmejakka Fjällvandring 2
Bandersson Faran över för Routevare? Fjällvandring 2
brigas Båten över Tarraälven i Sommarlabba-lättvält Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.